Win 8 uppdatering/återställning slutförs aldrig, hållit på 4h nu. Hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Win 8 uppdatering/återställning slutförs aldrig, hållit på 4h nu. Hjälp uppskattas.

Jag fick upp ett felmeddelande idag för ca 4 timmar sedan som sa att datorn måste startas om. Den startade om och började uppdatera i 5 min. Sedan startade den om igen, det står: kunde inte konfigurera Windows-uppdaterIngar, återställer ändringar, stäng inte av datorn.

Datorn har återställt i 4 timmar nu med detta meddelande. Hur lång tid kan det ta egentligen??

Jag har Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Vad var de för uppdateringar? vad stod de i det första felmeddelande ?
Uppdaterar du till Windows 8.1 kan det ta en stund men 4h låter som att nåt är fel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kan vara nån slags malware.
Fixade en dator häromveckan som hade precis samma problem.

Ladda hem AntiMalwareBytes (https://www.malwarebytes.org/mwb-download/) och starta i felsäkert läge och scanna.

Edit: Såg precis att den fortfarande höll på att återställa... Då kanske det inte är så smart att starta om.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad var de för uppdateringar? vad stod de i det första felmeddelande ?
Uppdaterar du till Windows 8.1 kan det ta en stund men 4h låter som att nåt är fel.

Vet inte vad det är för uppdateringar exakt. Minns inte vad det stod i felmeddelandet exakt mer än en ledsen smiley, någon felkod och att datorn skulle startas om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Provade stänga av datorn för att sedan försöka ta mig till bios, men det går inte. Den förbannade återställningen upptas direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Ändrade din rubrik, tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar. Det går bra att ändra denna i efterhand.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem! Jag har en nyköpt laptop som jag ska uppdatera med alla säkerhetsuppdateringar osv för att kunna installera win8.1 sen. När allt har installerats och datorn startar om så fastnar den alltid vid konfigureringen. Efter varje krasch får jag göra en systemåterställning för att komma in i windows igen. Har googlat länge nu men inte hittat en fungerande lösning. Någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem

Många nya datorer kommer med Norton eller McAfee, och båda de programmen kan blockera större förändringar i Windows, t ex pga större Windows-uppdateringar. Så avinstallera antivirusprogrammet och kör dess särskilda städprogram, Norton Removal Tool resp. MCPR.

Om du tänkt betala för just det antivirusprogrammet framöver så se till att kolla upp hur du installerar det på nytt.

Permalänk
Medlem

Tack Cecilia för tipset! Jag hade läst liknande svar på andra forum och testade. Dock räckte det inte bara med att avinstallera antivirusprogrammet (McAfee för min del) utan jag var tvungen att ladda hem ett officiellt removal tool från deras hemsida för att ta bort allt som hade med antivirusprogrammet att göra innan det löste sig!