Just insallerat WinXP - behöver hjälp med nätverk, språk, mm.

Permalänk

Just insallerat WinXP - behöver hjälp med nätverk, språk, mm.

Hej!
En vän behövde en dator på sitt lantställe för att kunna surfa, se på film, skriva, excel, mm. Han skulle få en av mig, en HP Compaq NC6220, som jag hade Linux Mint på. Jag installerade WinXP Pro SP3 på den istället för det var det han ville ha. MEN då uppstod genast några problem.
1. Jag kan inte komma ut på internet längre. Förut med LMint gick det finfint trådlöst, nu kan jag inte ens med kabel. Stoppar jag in kabeln börjar en liten grön diod bredvid ethernet-porten att lysa (ibland) men ingeting händer. Jag har aldrig ens sett skymten av en ikon för nätverk nere i högra hörnet, och går man in på kontrollpanelen > Nätverk så finns där inte en enda anslutning. Behöver verkligen hjälp här.
2. Språket är på engelska. Har gått in på Regional and Language Options och ändrat allt vad som går till svenska. Varför är datorns språk fortfarande på engelska?
3. När jag sätter på datorn kommer "Säker borttagning av maskinvara" upp, och frågar om jag vill mata ut hela DVD-läsaren med hull och hår. Varför gör den det?
4. Är det någon som vet vilken knapp man kommer åt biosen med? Har testat alla möjliga. Detta problemet existerade visserligen innan också, men ändå. Nån som vet?
Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
En vän behövde en dator på sitt lantställe för att kunna surfa, se på film, skriva, excel, mm. Han skulle få en av mig, en HP Compaq NC6220, som jag hade Linux Mint på. Jag installerade WinXP Pro SP3 på den istället för det var det han ville ha. MEN då uppstod genast några problem.
1. Jag kan inte komma ut på internet längre. Förut med LMint gick det finfint trådlöst, nu kan jag inte ens med kabel. Stoppar jag in kabeln börjar en liten grön diod bredvid ethernet-porten att lysa (ibland) men ingeting händer. Jag har aldrig ens sett skymten av en ikon för nätverk nere i högra hörnet, och går man in på kontrollpanelen > Nätverk så finns där inte en enda anslutning. Behöver verkligen hjälp här.
2. Språket är på engelska. Har gått in på Regional and Language Options och ändrat allt vad som går till svenska. Varför är datorns språk fortfarande på engelska?
3. När jag sätter på datorn kommer "Säker borttagning av maskinvara" upp, och frågar om jag vill mata ut hela DVD-läsaren med hull och hår. Varför gör den det?
4. Är det någon som vet vilken knapp man kommer åt biosen med? Har testat alla möjliga. Detta problemet existerade visserligen innan också, men ändå. Nån som vet?
Mvh,

1. Drivrutiner till nätverkskortet som saknas, och troligen till andra saker också.
2. Det Xp du installerat är på engelska, kommer inte ihåg om det går att ändra.
Kanske detta: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=22108
3. Det beror på hur den är kopplad och lite sådant.
4. DEL, ESC, F1, F2, F10, någon av dessa skulle jag tro på.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

1. Du måste installera drivrutiner till nätverkskortet.
2. Det går inte att ändra språk i XP efter installation, däremot kan du ju ändra till svenskt tangentbord, rättstavning osv. och installera exempelvis svensk browser eller svenskt office.
3. Den datorn har ingen vanlig DVD-läsare utan en multibay som går att byta mellan DVD, HDD och kanske ett extra batteri, jag kan tänka mig att det är något problem med mjukvaran till den, typ att det saknas drivrutiner, eller så kan det vara fel på hårdvaran.
4. F10.

XP är föråldrat nu, d.v.s. att det inte kommer att komma några fler uppdateringar. Vill man ändå använda det får man verkligen se till att själv säkra upp allt. Du vet, en bra brandvägg, ett bra antivirusprogram och en modern browser som uppdateras (alltså inte IE på XP) minst. Jag hade inte rekommenderat att göra det om inte personen som ska använda datorn är ganska haj på datorer liksom. Mint är ett bättre val i så fall, eller ännu hellre Chromium (open source varianten av ChromeOS), då får man en säker browser med inbyggda appar för Docs osv. och inget mer. Ska man köra Windows och inte känner att man kan hantera all extra säkerhet som behövs för att få XP att fungera så bör man köra Windows 7 eller senare.

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

1. Drivrutiner till nätverkskortet som saknas, och troligen till andra saker också.
2. Det Xp du installerat är på engelska, kommer inte ihåg om det går att ändra.
Kanske detta: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=22108
3. Det beror på hur den är kopplad och lite sådant.
4. DEL, ESC, F1, F2, F10, någon av dessa skulle jag tro på.

Skrivet av snajk:

1. Du måste installera drivrutiner till nätverkskortet.
2. Det går inte att ändra språk i XP efter installation, däremot kan du ju ändra till svenskt tangentbord, rättstavning osv. och installera exempelvis svensk browser eller svenskt office.
3. Den datorn har ingen vanlig DVD-läsare utan en multibay som går att byta mellan DVD, HDD och kanske ett extra batteri, jag kan tänka mig att det är något problem med mjukvaran till den, typ att det saknas drivrutiner, eller så kan det vara fel på hårdvaran.
4. F10.

XP är föråldrat nu, d.v.s. att det inte kommer att komma några fler uppdateringar. Vill man ändå använda det får man verkligen se till att själv säkra upp allt. Du vet, en bra brandvägg, ett bra antivirusprogram och en modern browser som uppdateras (alltså inte IE på XP) minst. Jag hade inte rekommenderat att göra det om inte personen som ska använda datorn är ganska haj på datorer liksom. Mint är ett bättre val i så fall, eller ännu hellre Chromium (open source varianten av ChromeOS), då får man en säker browser med inbyggda appar för Docs osv. och inget mer. Ska man köra Windows och inte känner att man kan hantera all extra säkerhet som behövs för att få XP att fungera så bör man köra Windows 7 eller senare.

Ok, tackar för svaren! Verkligen pinsamt det där med bios-knappen, läste bara "boot from cd-rom" och tänkte att det inte var den knappen! Några nya frågor då
1. Hur installerar man drivrutiner för nätverkskortet när man inte kan komma ut på internet? Ser i Device Manager att det är en hel drös med saker som saknar drivrutiner ("Code 28", säger den, vad nu det innebär).
Betyder det att drivrutinerna "försvann" tillsammans med Mint? Eftersom jag kunde komma ut på internet tidigare menar jag..
2. Någon som vet var man kan få tag på en svensk Xp-version?

Och ja, jag vet att Xp är föråldrat, men det är det han är van vid, och han är snart 80 och jag tror inte han har lust att börja lära sig ett nytt os bara så, speciellt inte när han är på lantstället. Givetvis kör han Xp tillsammans med IE!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Ok, tackar för svaren! Verkligen pinsamt det där med bios-knappen, läste bara "boot from cd-rom" och tänkte att det inte var den knappen! Några nya frågor då
1. Hur installerar man drivrutiner för nätverkskortet när man inte kan komma ut på internet? Ser i Device Manager att det är en hel drös med saker som saknar drivrutiner ("Code 28", säger den, vad nu det innebär).
Betyder det att drivrutinerna "försvann" tillsammans med Mint? Eftersom jag kunde komma ut på internet tidigare menar jag..
2. Någon som vet var man kan få tag på en svensk Xp-version?

Och ja, jag vet att Xp är föråldrat, men det är det han är van vid, och han är snart 80 och jag tror inte han har lust att börja lära sig ett nytt os bara så, speciellt inte när han är på lantstället. Givetvis kör han Xp tillsammans med IE!

1. För över med ett USB-minne är enklast.
Här är drivrutiner, sedan vilka mer du behöver är svårt att veta.
http://h20566.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/publ...

Du förlorade drivrutinerna för Windows när du installerade Mint på den.
2. Finns nog inte att köpa längre, kanske beg/retail. Kolla länken i mitt förra inlägg om det fungerar att ändra till annat språk.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Här hittar du Win XP Pro drivrutiner till HP Compaq NC6220 http://tinyurl.com/kgd5sg2 Länken går till HP´s supportsida för denna laptop. Dra ner dom filer du behöver och spara dom på USB minne eller dylikt för att installera dom på laptopen.

Intel Chipset Installation Utility är den du ska börja med att installera.

Övrigt är det beroende vilken hårdvara som finns i den NC6220 du håller på att sätta upp.

Permalänk
Avstängd

Det viktiga är ju att få nätverket att fungera, sen kan man ju hitta resten på nätet liksom. USB-minne, bränn en skiva om inte USB är ett alternativ och skapa en diskett om skivor är för modernt.

Nätverksdrivrutinerna ni hade tidigare försvann i och med installationen av Mint och Mint i sin tur har ju egna drivrutiner som medföljer till många nätverkskort, vilket Windows också har men bara till de som är tillverkade innan Windowsversionen i fråga.

Svenskt XP finns inte att få tag i nytt men du kan säkert hitta något begagnat (alltså en gammal licens som inte är använd eller en retail-licens som är avinstallerad). Alternativt kan du leta upp en på någon fulsida (försök hitta en helt original) och sen installera den med nyckeln som ni redan har.

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

1. För över med ett USB-minne är enklast.
Här är drivrutiner, sedan vilka mer du behöver är svårt att veta.
http://h20566.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/publ...

Du förlorade drivrutinerna för Windows när du installerade Mint på den.
2. Finns nog inte att köpa längre, kanske beg/retail. Kolla länken i mitt förra inlägg om det fungerar att ändra till annat språk.

Ska jag bara ladda ner allt under rubriken nätverk eller?

Visa signatur
Permalänk

Ok, jag laddade bara ner allt och det funkade Tackar så mycket, nu har jag internet! Skriver från XP-datorn nu.
Dock när jag installerade drivrutinerna för Blutooth, men sedan bestämde mig för att avinstallera dem för att jag typ inte använder blutooth, så försvann mitt ljud. Får abbslout inget ljud i datorns högtalare längre. Inte i externa högtalare heller för den delen. Ljudikonen har försvunnit från aktivitetsfältet och i kontrollpanelen under Sounds and audio devices, under fliken Audio står bara "No playback devices" och allt är gråmarkerat. Läste den här tråden. Han "Dan O" skriver dock:

Citat:

Be careful though; you should note that non-loaded devices, drivers, and services are "grayed" out, but that doesn't necessarily mean that you should delete all of them. Only remove items you know you don't need. And, be careful that you don't change too many devices or you might need to re-activate your Windows installation.

Jaha, och hur vet jag vilka jag ska avinstallera då? Nån som vet? Nån som tror på det här? Nån som har någon annan idé?
Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker det är ledsamt att du inte kan stava till mitt favoritdjur
Marsupilami

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Jag har en idé, glöm Windows XP. Förutom riskerna med ett föråldrat system är det dessutom inkompatibelt med allt man vill köra på internet. Detta ger alltså problem med t.ex. Youtube, banker, SVT, Adobe reader etc. etc.

Om det bara gäller utseendet så kan du i dom flesta linuxversoner (bland annat mint) anpassa utseendet så det är väldigt likt windows 2000, XP eller 7. Vilket gör det väldigt lätt att hantera systemet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marzupilami:

Ok, jag laddade bara ner allt och det funkade Tackar så mycket, nu har jag internet! Skriver från XP-datorn nu.
Dock när jag installerade drivrutinerna för Blutooth, men sedan bestämde mig för att avinstallera dem för att jag typ inte använder blutooth, så försvann mitt ljud. Får abbslout inget ljud i datorns högtalare längre. Inte i externa högtalare heller för den delen. Ljudikonen har försvunnit från aktivitetsfältet och i kontrollpanelen under Sounds and audio devices, under fliken Audio står bara "No playback devices" och allt är gråmarkerat. Läste den här tråden. Han "Dan O" skriver dock:

Jaha, och hur vet jag vilka jag ska avinstallera då? Nån som vet? Nån som tror på det här? Nån som har någon annan idé?
Mvh,

Du ska inte avinstallera drivrutiner till hårdvara som finns i systemet om den inte krånglar.

Permalänk
Medlem

Bluetooth och ljud är väl samma drivrutinspaket på 6220?
Alla drivrutiner SKA för övrigt vara installerade. Finns det ingen drivrutin kan inte Windows styra strömmen till enheten och den drar då fullt kräm hela tiden (dåligt för batteritiden).
BT går att deaktivera med mjukvara eller Wifi/blåtand knappen som sitter ovanför F1-F12 tangenterna. Du behöver nog installera "quick launch buttons" eller något liknande för att det ska gå.

Skickades från m.sweclockers.com