Ny Laptop W8, Microsoft-konto frågor

Permalänk
Medlem

Ny Laptop W8, Microsoft-konto frågor

Tjabba!

Skaffade precis en ny laptop där Windows 8 ingick. Under installationen tvingas man regga ett Microsoft-konto som sedan behövs för att logga in på burken.

Loggas skit jag gör på något sätt och skickas till Microsoft? Bör jag passa mig för att köra typ piratat officepaket och liknande, eller har det ingen inverkan whatsoever på vilken information som går till Microsoft?

Tackar för svar

/C

Permalänk
Avstängd

Nja, det beror väldigt mycket på vem man frågar liksom. Jag håller det som osannolikt att MS skulle samla in data från din användning utan ditt godkännande, de har program för de som är intresserade av att bidra med användningsstatistik osv. och du är ju en betalande kund till dem liksom till skillnad från exempelvis hos Google eller så. Möjligheten finns förstås men den blir ju inte direkt större av att du har ett MS-konto, hade de velat spionera på dig så hade de kunnat göra det även utan konto eller på gamla versioner av Windows.

Sen är det inte ett tvång att skaffa eller ange ett MS-konto, man kan ha helt lokala konton, det är bara ganska väl undangömt i installationsprogrammet.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades kringgå Microsoftkontot. Klicka runt lite i menyerna; det är verkligen undangömt. Jag har inte haft några problem med användningen ska tilläggas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrest:

Tjabba!

Skaffade precis en ny laptop där Windows 8 ingick. Under installationen tvingas man regga ett Microsoft-konto som sedan behövs för att logga in på burken.

Loggas skit jag gör på något sätt och skickas till Microsoft? Bör jag passa mig för att köra typ piratat officepaket och liknande, eller har det ingen inverkan whatsoever på vilken information som går till Microsoft?

Tackar för svar

/C

Du får mängder av fördelar av ett Microsoftkonto och Microsoft lovar att de inte de inte snokar på vad du pysslar med. Hade de ljugit så hade en duktig nätverkstekniker lätt avslöjat dem.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Välj att skapa ett nytt Microsoft-konto, längst ner på menyn som dyker upp kan du välja att skapa ett vanligt ("klassiskt") konto istället.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Det går göra lokalt konto. Minns inte hur man gjorde med det finns en knapp nånstans där du behöver göra ett konto. Glöm inte sedan uppdatera till 8.1

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag kör lokalt konto i w8.1.
Vill inte köra online konto skit, 100% meingslöst och email profilen o skräp är överallt då.

Lokalt rent konto tack.

Googla "local account windows 8.1" etc så finns där info.