20 gb minne försvann helt random!

Permalänk

20 gb minne försvann helt random!

Hej! Jag installerade mitt gtx 760 från msi i onsdags! All prestanda och sånt har funkat perfekt! Igår kollade jag hur mycket minne jag hade på datorn, cirka 882 gigabyte! Sedan recorda jag två videos som tog cirka 4 gb vardera. Därefter renderade jag den ena och raderade filmen! i sony vegas pro 13 edited jag den och den tog cirka 500 mb! När jag kollade igen på kvällen så hade jag 863 gigabyte ledigt! Vad har hänt!!!!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

8 GB film, varav den ena togs bort. Den ligger inte i papperskorgen?
Hur som, minst -4,5 GB data här. Och från din text tolkar jag det som att 2 GB går till "!".

Du har inte satt igång att synka spotify-listor, eller liknande? Hibernatefilen i windows kanske har fyllts på. Men du har ju 863 GB kvar, så jag skulle inte vara så orolig. (!!!!!!!!!!)

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Med minne menar du data antar jag? För minne är nämligen något helt annat och jag känner inte till särskilt många datorer med 800 GB minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ladda ner Recuva till ett USB-minne då kanske du kan få tillbaka eventuellt förlorad data.

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

8 GB film, varav den ena togs bort. Den ligger inte i papperskorgen?
Hur som, minst -4,5 GB data här. Och från din text tolkar jag det som att 2 GB går till "!".

Du har inte satt igång att synka spotify-listor, eller liknande? Hibernatefilen i windows kanske har fyllts på. Men du har ju 863 GB kvar, så jag skulle inte vara så orolig. (!!!!!!!!!!)

Jag menar inte det men de jag undrar är om det är något virus eller nåt, det är ju mycket minne egentligen. Jag rensar papperskorgen varje dag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Jag menar inte det men de jag undrar är om det är något virus eller nåt, det är ju mycket minne egentligen. Jag rensar papperskorgen varje dag

Skickades från m.sweclockers.com

20 GB hit eller dit är lätt hänt nu för tiden. Kan ha vart windows virtuella minne, cache från editeringsprogram, uppdateringar till spel, filer som duplicerats av nån anledning. Ett tips om du vill se vilka mappar på hårddisken som tar upp mest utrymme är programmet TreeSize Free. Använd det så kan du se om det finns ovanliga mängder data på något ställe.

Om du har viloläge aktiverat i windows eller säkerhetskopior (backups t.ex) så tar ju det än jäkla massa till exempel. Kan ha varit så att windows ville göra en backup efter nya grafikkortet åkte in, då det är en förändring av systemet.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

20 GB hit eller dit är lätt hänt nu för tiden. Kan ha vart windows virtuella minne, cache från editeringsprogram, uppdateringar till spel, filer som duplicerats av nån anledning. Ett tips om du vill se vilka mappar på hårddisken som tar upp mest utrymme är programmet TreeSize Free. Använd det så kan du se om det finns ovanliga mängder data på något ställe.

Om du har viloläge aktiverat i windows eller säkerhetskopior (backups t.ex) så tar ju det än jäkla massa till exempel. Kan ha varit så att windows ville göra en backup efter nya grafikkortet åkte in, då det är en förändring av systemet.

Okej, tack så jättemycket jag blev faktiskt lite orolig för att sony vegas pajade min dator

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

20 GB hit eller dit är lätt hänt nu för tiden. Kan ha vart windows virtuella minne, cache från editeringsprogram, uppdateringar till spel, filer som duplicerats av nån anledning. Ett tips om du vill se vilka mappar på hårddisken som tar upp mest utrymme är programmet TreeSize Free. Använd det så kan du se om det finns ovanliga mängder data på något ställe.

Om du har viloläge aktiverat i windows eller säkerhetskopior (backups t.ex) så tar ju det än jäkla massa till exempel. Kan ha varit så att windows ville göra en backup efter nya grafikkortet åkte in, då det är en förändring av systemet.

Och ja, jag brukar använda mig av viloläge tror jag, Är de när dator lampan blinkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Med minne menar du data antar jag? För minne är nämligen något helt annat och jag känner inte till särskilt många datorer med 800 GB minne.

Nja, fast hårddiskar och SSD är ju också minne. Brukar ju kallas "lagringsminne" eller "permanent minne" till skillnad från det "temporära minnet" eller "arbetsminnet" som man har en hel del mindre av oftast

Data är ett annat ord för information bara, alltså det som lagras i/på minnet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

20GB verkar inte så konstigt ändå, 2 filer på 4 GB var är 8 GB, vilket är ytterligare 8GB i temporära filer = 16 GB. sedan har du antagligen fil/version-skydd och några tempfiler från programmen vilket ger ytterligare 8GB = 24 GB sedan så tog du bort en av filerna = 20 GB.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

20GB verkar inte så konstigt ändå, 2 filer på 4 GB var är 8 GB, vilket är ytterligare 8GB i temporära filer = 16 GB. sedan har du antagligen fil/version-skydd och några tempfiler från programmen vilket ger ytterligare 8GB = 24 GB sedan så tog du bort en av filerna = 20 GB.

Yey

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

20GB verkar inte så konstigt ändå, 2 filer på 4 GB var är 8 GB, vilket är ytterligare 8GB i temporära filer = 16 GB. sedan har du antagligen fil/version-skydd och några tempfiler från programmen vilket ger ytterligare 8GB = 24 GB sedan så tog du bort en av filerna = 20 GB.

Menar du att det skapas temporära kopior av varje fil? Låter inte rätt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Ladda ned WinDirStat så får du lätt en överblick på vad det är som tar upp plats på din hårddisk

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Medlem

Jag är inte så säker på att det faktiskt upptas av vanliga filer. Jag har sett en Windows 7-dator som är installerat på en partition som är 111GB. På diskegenskaper står det att 84GB används av partitionen. Så mycket filer är det inte inlagt på datorn så jag tänkte att jag skulle kolla upp det genom att markera alla filer som fanns i partitionen och leta rätt på utrymmestjuven. Till min förvåning säger nu Windows att endast 27GB används! Alltså har 57GB av partitionen gått upp i rök!

Datorn har 8GB minne, systemåterställning tar upp 3GB. Med vilolägesfilen, växlingsfilen och systemåterställning tillsammans borde inte dessa ta upp mer än 20GB. Var har resterande utrymme tagit vägen? Borttappat i etern?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jag är inte så säker på att det faktiskt upptas av vanliga filer. Jag har sett en Windows 7-dator som är installerat på en partition som är 111GB. På diskegenskaper står det att 84GB används av partitionen. Så mycket filer är det inte inlagt på datorn så jag tänkte att jag skulle kolla upp det genom att markera alla filer som fanns i partitionen och leta rätt på utrymmestjuven. Till min förvåning säger nu Windows att endast 27GB används! Alltså har 57GB av partitionen gått upp i rök!

Datorn har 8GB minne, systemåterställning tar upp 3GB. Med vilolägesfilen, växlingsfilen och systemåterställning tillsammans borde inte dessa ta upp mer än 20GB. Var har resterande utrymme tagit vägen? Borttappat i etern?

Vad fan snackar du om?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Gå inpå C:\Användare\"Dinanvändare"\Appdata\Local\
Ta bort temp mappen. Skriker den om använda filer hoppar du bara över dem. På min burk byggs denna mapp upp till 20Gb från redigeringsprogram och endel spel. På min laptop utan dessa program blir mappen aldrig mer än ett par mb så det är vissa program som fyller upp den utan att ta bort tempfilerna efteråt !..

Rensar den fler gånger i veckan. Möjligtvis kan detta ha att göra med att jag stängt av växlingsfilen dock men kan va värt att kolla upp för dig ändå.

Permalänk
Medlem

Klargör:
Dator med Win 7 installerat
Partition: 111GB
Använt enligt diskegenskaper: 84GB
Ledigt enligt diskegenskaper: 27GB

Markering av innehållet under partitionen ger via filegenskaper att användning är: 27GB
Uppskattad diskanvändning för systemfiler såsom vilolägesfil, växlingsfil, systemåterställning, papperskorg: <20GB
Detta ger att 47GB används till något på riktigt.

Men diskegenskaper säger att betydligt mer används: 84GB. Var har resterande 37GB tagit vägen?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Gå inpå C:\Användare\"Dinanvändare"\Appdata\Local\
Ta bort temp mappen. Skriker den om använda filer hoppar du bara över dem. På min burk byggs denna mapp upp till 20Gb från redigeringsprogram och endel spel. På min laptop utan dessa program blir mappen aldrig mer än ett par mb så det är vissa program som fyller upp den utan att ta bort tempfilerna efteråt !..

Rensar den fler gånger i veckan. Möjligtvis kan detta ha att göra med att jag stängt av växlingsfilen dock men kan va värt att kolla upp för dig ändå.

Okej, kommer någonting i datorn raderas som jag har i behov av eller är det ofarligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Gå inpå C:\Användare\"Dinanvändare"\Appdata\Local\
Ta bort temp mappen. Skriker den om använda filer hoppar du bara över dem. På min burk byggs denna mapp upp till 20Gb från redigeringsprogram och endel spel. På min laptop utan dessa program blir mappen aldrig mer än ett par mb så det är vissa program som fyller upp den utan att ta bort tempfilerna efteråt !..

Rensar den fler gånger i veckan. Möjligtvis kan detta ha att göra med att jag stängt av växlingsfilen dock men kan va värt att kolla upp för dig ändå.

Vad i?!? Hur kan tempmappen vara så enormt full med skräp?

Det är ju gamla filer där också. Skall inte systemet klara av att ta bort de temporära filerna själv efter omstart? I Linux har jag inga problem med detta.

Tack för tipset. Nu ryker innehållet!

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Okej, kommer någonting i datorn raderas som jag har i behov av eller är det ofarligt?

Skickades från m.sweclockers.com

"Temp" står för temporary, dvs tillfälliga filer alltså filer som inte har något värde efter att de har slutats användas. Du ska ta bort allt i Temp-mappen som inte används, aningen gör du det själv eller så låter du Windows Diskrensning göra det åt dig.

Skrivet av Erwya:

Vad i?!? Hur kan tempmappen vara så enormt full med skräp?

Det är ju gamla filer där också. Skall inte systemet klara av att ta bort de temporära filerna själv efter omstart? I Linux har jag inga problem med detta.

Tack för tipset. Nu ryker innehållet!

Det är meningen att varje program ska städa efter sig. Man kan låta Windows Diskrensning ta bort tillfälliga filer.

Permalänk
Medlem

varför bry sig? 20gb hit eller dit gör ingenting sålänge det inte är en ssd vi snackar om, för då är det ju lite dyrare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

varför bry sig? 20gb hit eller dit gör ingenting sålänge det inte är en ssd vi snackar om, för då är det ju lite dyrare.

I detta fall var det nästan 50GB av en 128GB SSD. Helt oacceptabelt enligt mig.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Klargör:
Dator med Win 7 installerat
Partition: 111GB
Använt enligt diskegenskaper: 84GB
Ledigt enligt diskegenskaper: 27GB

Markering av innehållet under partitionen ger via filegenskaper att användning är: 27GB
Uppskattad diskanvändning för systemfiler såsom vilolägesfil, växlingsfil, systemåterställning, papperskorg: <20GB
Detta ger att 47GB används till något på riktigt.

Men diskegenskaper säger att betydligt mer används: 84GB. Var har resterande 37GB tagit vägen?

När du markerar alla filer så markeras bara filer och mappar du ser.
Således är dolda filer, systemfiler du inte har rättigheter att läsa mm ej inräknade i den mängd du får upp med egenskaper på alla markerade filer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

När du markerar alla filer så markeras bara filer och mappar du ser.
Således är dolda filer, systemfiler du inte har rättigheter att läsa mm ej inräknade i den mängd du får upp med egenskaper på alla markerade filer.

Mm, vet att Win har lite skumheter för sig när det gäller att dölja saker som det håller på med. (Syftar främst på dolda filer) Men att den inte kan städa tempmappen själv ser jag som ett misslyckande. Speciellt när den börjar närma sig 2 gånger storleken på allt annat som är inlagt på datorn. (Exkl. VX-fil oxh Hib-fil)

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Med minne menar du data antar jag? För minne är nämligen något helt annat och jag känner inte till särskilt många datorer med 800 GB minne.

En hårddisk är också ett minne om du nu missat det

Permalänk
Medlem

Sedan är väl frågan varför man håller koll på GB hit eller dit om man har nästan 1TB
Om windows fungerar optimalt så struntar jag fullständigt i om den har en kopia av ramminnet elller något annat för sig.
så länge det optimerar nedstängning eller uppstart eller programstart etc..så är det helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

I detta fall var det nästan 50GB av en 128GB SSD. Helt oacceptabelt enligt mig.

Samma för mig, har 128GB SSD jag med. Riktigt irriterande att tempfiler inte tas bort automatiskt. Funderar på att göra någon autostart som tar bort den vid uppstart så jag slipper göra själv. Har man 1Tb disk är det dock inget att fundera över om man inte råkat fylla upp den till bristningsgränsen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Samma för mig, har 128GB SSD jag med. Riktigt irriterande att tempfiler inte tas bort automatiskt. Funderar på att göra någon autostart som tar bort den vid uppstart så jag slipper göra själv. Har man 1Tb disk är det dock inget att fundera över om man inte råkat fylla upp den till bristningsgränsen..

Du skulle kunna pröva med att ändra miljövariablerna (environment variables) TEMP och TMP för dig själv och systemet till att peka på din hårddisk i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Du skulle kunna pröva med att ändra miljövariablerna (environment variables) TEMP och TMP för dig själv och systemet till att peka på din hårddisk i stället.

Du menar istället för att lagra dem på SSD så hamnar TEMP mapparna på en annan disk ? Kanske får prova sen. Tack för tipset.