Blåskärmar och Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Blåskärmar och Windows 8.1

Jag skickar här ut en fråga om vad ni där ute har för erfarenheter av Windows 8.1.
Jag köpte Windows 8.1 i stort sett samtidigt som den kom ut och har aldrig haft så många stoppfel dvs blåskärmar tidigare, det blev till den grad att jag beslutade mig för att helt avinstallera Windows 8.1 för att gå tillbaka till Windows 7 Home Premium igen och har nu kört detta system i drygt en månad utan en ända blåskärm.
Jag vet att det oftast är drivrutiner eller hårdvara som orsakar blåskärmar men med tanke på att Windows 7 fungerar med samma hårdvara så tror jag att jag kan utesluta det som en orsak, vore ju förskräckligt om Microsoft beslutat att ha sämre hårdvarustöd i Windows 8.1 än Windows 7.
I och med att alla drivrutiner jag installerat har varit för Windows 8.1 så återstår det nästan att själva Windows 8.1 är instabilt eller att hårdvarutillverkarna slarvar med drivrutinerna för Windows 8.1 för att man inte tycker att det är värt att lägga ner den tiden på ett system som fått så ljummet mottagande.
Jag själv kör ett AMD system med FX990 som bas och ett 7970 som grafikkort och detta system borde inte ha några problem med senaste Windows.
Nu vill jag bara höra med er där ute vad ni har för erfarenheter med Windows 8.1.
Hoppas bara inte detta är en trend att Windows inte är stabilt för då kan man ju aldrig byta ut Windows 7.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig läst någon har samma problem som du med Windows 8.1. Du har riktigt otur i så fall. Säker på allt du har funkar med 8.1?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nightcrawler:

Jag skickar här ut en fråga om vad ni där ute har för erfarenheter av Windows 8.1.
Jag köpte Windows 8.1 i stort sett samtidigt som den kom ut och har aldrig haft så många stoppfel dvs blåskärmar tidigare, det blev till den grad att jag beslutade mig för att helt avinstallera Windows 8.1 för att gå tillbaka till Windows 7 Home Premium igen och har nu kört detta system i drygt en månad utan en ända blåskärm.
Jag vet att det oftast är drivrutiner eller hårdvara som orsakar blåskärmar men med tanke på att Windows 7 fungerar med samma hårdvara så tror jag att jag kan utesluta det som en orsak, vore ju förskräckligt om Microsoft beslutat att ha sämre hårdvarustöd i Windows 8.1 än Windows 7.
I och med att alla drivrutiner jag installerat har varit för Windows 8.1 så återstår det nästan att själva Windows 8.1 är instabilt eller att hårdvarutillverkarna slarvar med drivrutinerna för Windows 8.1 för att man inte tycker att det är värt att lägga ner den tiden på ett system som fått så ljummet mottagande.
Jag själv kör ett AMD system med FX990 som bas och ett 7970 som grafikkort och detta system borde inte ha några problem med senaste Windows.
Nu vill jag bara höra med er där ute vad ni har för erfarenheter med Windows 8.1.
Hoppas bara inte detta är en trend att Windows inte är stabilt för då kan man ju aldrig byta ut Windows 7.

Har kört med 8.1 och AMD FX990 och har inga som helst problem med detta, dock kör jag inte deras chipsetdrivisar utan håller mig till MS egna. Vad har du för hårdvara i övrigt? Har du överklockat något? Vilket moderkort är det du har och överklockar du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Inte en enda blåskärm här....Har kört Windows8 sen betan

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Aldrig haft en enda blåskärm med Win 8.1.
Upplever 8.1 stabilare är 7:an.

Frågan som uppstår är om du har uppdaterat ditt system?
8.1 Update1 exempelvis, måste du ha installerat.

Win 8.1 nativ drivare är bättre än de externa. Det är bara om man har problem med en intern drivare som man behöver installera en ny, det är alltså ett lite annat tänk mot tidigare. Förr satt det ju i ryggmärgen att man alltid skulle installera externa drivrutiner, men inte nu med win 8.1.

Vad du har för hårdvara i övrigt?

Permalänk
Medlem

Intressant, som det känns just nu kommer jag köra Windows 7 tills 9:an kommer men det som jag kunde utröna av blåskärmarna och det jag läst mig till så hade det kunna vara ett problem mellan flash och catalyst och som skulle orsaka detta problem.
Jag fick aldrig blåskärmar när jag jobbade lokalt på datorn eller spelade utan de kom när jag surfade eller kollade videor på internet.
Jag kör gärna streamat under natten och lyssnar till "pratprogram" om teknik men ofta så vaknar man på morgonen med en omstartad dator och när man kollar loggen så står det kritiskt på kernalpower tror det va nummer 65, men det säger inte så mycket för det ända den säger egentligen är ju att datorn inte stängs av på rätt sätt.
Jag körde memtest86 en hel natt utan ett enda fel och om trafon skulle varit fel så skulle ju Windows 7 drabbas av samma problem.
Jag skrev inte detta för att ni skulle gissa vad som varit fel för det förstår jag är en orimlighet och jag kan säga att jag är en mycket van datorbyggare och nätverkstekniker i grunden så jag har rätt bra koll på vad som händer.
Det jag bara ville ha reda på var er syn på Windows 8.1 och om man är ensam om stabilitetsproblem och så vitt jag sett här så är jag det.
Jag har en helt oklockad dator med en 990FX kort från gigabyte med en FX8350 som processor och minnen från Adata på 1600Mhz 8GB, SSD är en Samsung 840evo på 256GB I ett Fractal Design XL chassi med ett Be quiet! Pure-power 630W semi-modulär.
Jag har även lite andra diskar med bara för lagring och varje installation är gjord med bara SSD inkopplad.
Jag ser inget av min hårdvara som skulle kunna skapa blåskärm men vem vet?
Kan ju vara någon periferi utrustning som skapar detta så som xbox kontrollen men det är ju microsoft drivisar eller drivisarna för Logitech driving force gt eller min Corsair Vengeance 2000 lurar någon mer utrusning har jag inte kopplad som jag installerat egna drivrutiner till allt annat som skrivar och skanner är Windows egna rutiner.
Min troligaste gissning är ända något med video plugin i webbläsarna och då i synnerhet flash men jag orkar helt enkelt inte testa tusen gånger för att finna problemet utan just nu nöjer jag mig med Windows 7 som är stabilt på min dator och hoppas innerligt att Windows 9 blir en klar förbättring för mig.

Permalänk
Medlem

Fick också problem med blåskärmar i Win8.1, en uppdatering av bios löste allting.
Du kan ju annars ladda ner bluescreenview och se vart dom kommer ifrån

Permalänk
Medlem

Har haft ett par men det har endast varit pga drivrutinskonflikter.

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti