Trojan msn6.exe hur få bort det i system 7?

Permalänk

Trojan msn6.exe hur få bort det i system 7?

När jag körde Superantispyware på min dator så upptäckte den en trojan i mitt OS (Windows 7).

Efter reboot vid borttagningen så finns trojanen där igen när jag gör en ny scanning. Programmet verkar inte klara av att ta bort den helt.

Sedan har jag upptäckt att jag inte kan gå tillbaka via återställningspunkterna. Datorn misslyckas med detta. Det spelar ingen roll vilken återställningspunkt jag väljer. Om detta har med trojanen att göra vet jag inte.

I övrigt fungerar datorn normalt och antivirusprogrammet ESET har inte upptäckt något konstigt. Inte heller Malwarebytes hittar något.

Är det någon som har tips på hur jag kan lösa det här? Och är det här en farlig trojan som behöver tas bort?

Genvägen är:
C:\EXPUNGED\2987836002\MSN\MSNCOREFILES\MSN6.EXE

Permalänk
Medlem

Ladda ner bitdefender och sök igenom hela systemet. starta sedan i felsäkert läge och ta bort filen och återskapa sedan en tom fil med exakt samma namn.

Kör sedan bitdefender igen och se om filen hittas igen, du kan behöva göra om detta flera gånger beroende på om den infekterade filen lyckas autostarta sig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kan ju vara falsklarm av SuperAntiSpyware eftersom C:\Program\MSN\MSNCOREFILES\MSN6.EXE är en normal Microsoft-fil.
http://www.herdprotect.com/msn6.exe-797ce9ab77a1bfb970e08c565...
http://www.shouldiblockit.com/msn6.exe-d0ad959c37448aa15a4063...
http://www.runscanner.net/lib/msn6.exe.html
(bry dig inte om reklamen för diverse program på sidorna, utan jag länkar till dem bara för att du ska kunna läsa om vad de vanligaste Msn6.exe är för något)

Vad har du i Expunged-mappen?

Permalänk
Medlem

Så fort jag upptäcker en trojan så finns det bara ett alternativ för mig även om jag får bort den det är en formatering.
Men det är bara jag. Vill du vara på den säkra sidan så kör om Windows.

Permalänk

CeciliaB: Jag vet inte vad som finns i Expunged-mappen eftersom jag inte kan hitta den i datorn trots att jag ställt den så att jag ska se alla filer (även dolda).
Jag vet att det finns en legitim msn6.exe som har sökvägen du skriver, men jag har inget sådan installerad på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfdeejay:

När jag körde Superantispyware på min dator så upptäckte den en trojan i mitt OS (Windows 7).

Efter reboot vid borttagningen så finns trojanen där igen när jag gör en ny scanning. Programmet verkar inte klara av att ta bort den helt.

Sedan har jag upptäckt att jag inte kan gå tillbaka via återställningspunkterna. Datorn misslyckas med detta. Det spelar ingen roll vilken återställningspunkt jag väljer. Om detta har med trojanen att göra vet jag inte.

I övrigt fungerar datorn normalt och antivirusprogrammet ESET har inte upptäckt något konstigt. Inte heller Malwarebytes hittar något.

Är det någon som har tips på hur jag kan lösa det här? Och är det här en farlig trojan som behöver tas bort?

Genvägen är:
C:\EXPUNGED\2987836002\MSN\MSNCOREFILES\MSN6.EXE

Har du kollat om du hittar den i Autoruns?
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx

Eller i regedit CTRL+F MSN6.EXE

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfdeejay:

CeciliaB: Jag vet inte vad som finns i Expunged-mappen eftersom jag inte kan hitta den i datorn trots att jag ställt den så att jag ska se alla filer (även dolda).
Jag vet att det finns en legitim msn6.exe som har sökvägen du skriver, men jag har inget sådan installerad på min dator.

Har du ställt in att även visa operativsystemfiler?

I Kommandotolken (startad som administratör):
cd \
dir /a:h /a:s /a:d /q

Permalänk

Tack för alla tips men fick inte trojanen att försvinna. Eftersom datorn hade fel även i återställningsfunktionen så gjorde vi en ominstallation av Windows . Nu fungerar allt bra.