Var kan man hitta Windows 7 nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Var kan man hitta Windows 7 nuförtiden?

Då jag själv var dum nog att skaffa Win7 OEM när jag köpte min speldator 2011 och senast i höstas fick reda på att jag inte kan uppgradera moderkort (om jag förstått rätt) utan att köpa nytt OS också. Då jag inte är ett fan av win8 så undrar jag om man kan få tag på Windows 7 (Icke OEM) nånstans?

Är det bara blocket som gäller då? Hur kan man veta att varan är legit och inget piratskit?

Med vänlig hälsning, Rasmus.

Permalänk
Rekordmedlem

Nya Win 7 får egentligen inte säljas löst längre och om en månad är det stopp för win 8.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Då jag själv var dum nog att skaffa Win7 OEM när jag köpte min speldator 2011 och senast i höstas fick reda på att jag inte kan uppgradera moderkort (om jag förstått rätt) utan att köpa nytt OS också. Då jag inte är ett fan av win8 så undrar jag om man kan få tag på Windows 7 (Icke OEM) nånstans?

Är det bara blocket som gäller då? Hur kan man veta att varan är legit och inget piratskit?

Med vänlig hälsning, Rasmus.

kan verkligen inte rekommendera blocket/tradera.. har bekanta som köpt av säljare som haft flera tusen försäljningar i historiken.
men koden han får är ändå pirat. hela cd, kartong, klisterlappar, hologram. allt har dom lyckats kopiera rakt av.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Med andra ord måste jag gjort fel då jag bytte mobo!
Hade en OEM-licens till mitt gamla bygge, bytte mobo+prolle och ominstallerade windows. Fick därefter upp att nyckeln inte var giltig och att jag skulle kontakta supporten.
Gjorde så, fick en sifferkombo jag slog in och voilá. Allt frid och fröjd.
Inser nu att jag uppenbarligen bröt användaravtalet för OEM-licensen och loooovar att aldrig göra om det!?

Samtidigt finner jag det lite komiskt att M$ förväntar sig att man ska köpa en ny licens för ~800:- bara för att man byter ut hårdvara....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Med andra ord måste jag gjort fel då jag bytte mobo!
Hade en OEM-licens till mitt gamla bygge, bytte mobo+prolle och ominstallerade windows. Fick därefter upp att nyckeln inte var giltig och att jag skulle kontakta supporten.
Gjorde så, fick en sifferkombo jag slog in och voilá. Allt frid och fröjd.
Inser nu att jag uppenbarligen bröt användaravtalet för OEM-licensen och loooovar att aldrig göra om det!?

Samtidigt finner jag det lite komiskt att M$ förväntar sig att man ska köpa en ny licens för ~800:- bara för att man byter ut hårdvara....

Jo det måste väl vara så, jag förstår inte det hela själv.

Permalänk
Medlem

Jo men OEM licens var inte direkt tänkt för vanlig hemma byggare från början utan till för dom byggde och sålde färdiga datorer. Att man sedan i återförsäljarleden började sälja OEM licenenser över disk med MS goda minne dock med förbehållet att den inte skulle säljas löst utan ihop med datorkomponenter typ MB. Vissa återförsäljare ha varit tuffare på detta än andra men det har alltid framgått att den är endast för en ny dator osv. Dock har MS varit väldigt snälla och låtit folk som sedan byter prolle eller MB att återaktivera licensen via telefon vilket man får se som ett plus =). Även en vanlig standard licenens har ett max antal byten av vissa komponenter och ominstallationer innan man hänvisas till telefonaktivering.

Hur många av er har satt dit klisterlappen med licensnycklen på datorn =). Vilket avtalet också kräver

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nilhe1:

Med andra ord måste jag gjort fel då jag bytte mobo!
Hade en OEM-licens till mitt gamla bygge, bytte mobo+prolle och ominstallerade windows. Fick därefter upp att nyckeln inte var giltig och att jag skulle kontakta supporten.
Gjorde så, fick en sifferkombo jag slog in och voilá. Allt frid och fröjd.
Inser nu att jag uppenbarligen bröt användaravtalet för OEM-licensen och loooovar att aldrig göra om det!?

Samtidigt finner jag det lite komiskt att M$ förväntar sig att man ska köpa en ny licens för ~800:- bara för att man byter ut hårdvara....

Microsoft förväntar sig inte det längre. Med Windows 7 var det så dock.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Ni behöver inte installera om ert Windows bara för att ni byter moderkort eller cpu. Bara plugga in och kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ni behöver inte installera om ert Windows bara för att ni byter moderkort eller cpu. Bara plugga in och kör.

Fungerar bara om det är små skillnader mellan gammalt och nytt moderkort.

Linux däremot hanterar detta exemplariskt.

Permalänk
Avstängd

Fungerar faktiskt hur bra som helst mellan det mesta, även från Intel till AMD osv - det är en seglivad myt att man måste installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Fungerar bara om det är små skillnader mellan gammalt och nytt moderkort.

Linux däremot hanterar detta exemplariskt.

Jasså? Jag bytte från ett AM2-moderkort till ett med AM3+, olika moderkortstillverkare och allt. Bara pluggade in och körde och det funkade finfint. Ligger säkert lite skräp-data från gamla moderkortet någonstans så det kanske inte är att rekomendera om man är pedant men det funkar i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.