Svart skärm med muspekare vid uppstart [Windows 7]

Permalänk
Medlem

Svart skärm med muspekare vid uppstart [Windows 7]

Har vart bortrest en vecka, när jag kom tillbaka hade datorn spontant fått för sig att krångla. Problemet är att när jag försöker logga in i Windows, vilket normalt går raketfort (kör enbart SSD) så tar det först onormalt lång tid vid "Welcome", när den väl har tuggat igenom den biten så syns enbart en svart skärm samt muspekaren som går att röra. Det hjälper inte att dra upp aktivitetshanteraren och stänga/öppna explorer.

Det enda sättet jag kan komma in är följande: gå in i felsäkert läge, deaktivera nätverksadaptern, starta om. Då kommer jag in i Windows och kan aktivera nätverksadaptern igen och ut och surfa som vanligt. Alltså verkar det på något vis vara kopplat till nätverket, vilket är märkligt då det har fungerat i månader utan konstigheter innan. Har en ASUS RT-AC66U med en extern HDD ikopplad. Nätverkskortet är trådlöst integrerat (Qualcomm) till Asus Z87 Pro-moderkortet.

Har någon tips på vad man kan testa? Jag har kört igenom Malwarebytes Anti-Malware och hittade inget uppseendeväckande. Finns det något vettigt (och gratis) anti-virus som kan vara värt att undersöka med? Jag tänker att det kan vara något mjukvarufuffens eftersom det uppstått så spontant.

Tar tacksamt emot alla tips och erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag har testat att starta utan några startup items (msconfig) och det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har fått den grundläggande funktionaliteten att fungera igen nu genom att ta en system restore. Den klarade förvisso inte av att göra en komplett system restore men den verkar ha gjort tillräckligt för att datorn ska boota någorlunda normalt.

Hade vart intressant att höra om någon vet vad det beror på. Skulle kunna dyka upp igen när som helst.