Köpa windows 8 eller windows 8.1? skillnaden?

Permalänk

Köpa windows 8 eller windows 8.1? skillnaden?

Tja jag har köpt en ny ssd nyss och jag ska installera mitt OS där på, Men jag vill inte har windows 7 längre utan vill uppgradera. Vill ha windows 8 men undra först lite saker.

Såg att det snart kommer windows 10 eller var det var. Får man det gratis sen om man köpa 8:an nu?

Är det stor skillnad på windows 8 och windows 8.1? Måste har ett operativsystem som klara av att har 32 gb ram

Är detta äkta? : https://www.g2a.com/windows-8-professional-32-64-bit-cd-key-g...

För i affärer här i Sverige kostar det ju runt 1k ju, varför kostar det vara några hundra där?

/Alex

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexawict:

Tja jag har köpt en ny ssd nyss och jag ska installera mitt OS där på, Men jag vill inte har windows 7 längre utan vill uppgradera. Vill ha windows 8 men undra först lite saker.

Såg att det snart kommer windows 10 eller var det var. Får man det gratis sen om man köpa 8:an nu?

Är det stor skillnad på windows 8 och windows 8.1? Måste har ett operativsystem som klara av att har 32 gb ram

Är detta äkta? : https://www.g2a.com/windows-8-professional-32-64-bit-cd-key-g...

För i affärer här i Sverige kostar det ju runt 1k ju, varför kostar det vara några hundra där?

/Alex

Vad gäller Windows 10 så har väl vad jag vet inte Microsoft uttalat sig officiellt om prissättningen.

Skillnaden mellan Windows 8.0 och 8.1 är inte enorm men tillräcklig för att göra skillnad.
Man får uppgradera gratis från 8.0 till 8.1 men det är ju onödigt arbete (och känns som att installationen blivit lite smutsig innan man ens börjat använda den) att installera 8.0 för att sedan direkt installera uppgraderingen till 8.1.

Vad gäller den där siten och deras pris så är det mycket möjligt att de har fungerande nycklar men det är väl inte direkt någon auktoriserad återförsäljare...

Jag kan ju bara gissa hur det där går till men det är nog rimligt att förvänta sig att Microsoft tycker att det är minst sagt anmärkningsvärt att du kör på en nyckel som hör till en volymlicens från långtbortistan eller liknande, om nu frågan någonsin kommer upp. Jag tror inte man ska vara alltför överraskad om en sån där nyckel slutar fungera en vacker dag när Microsoft fått nys om det.

Du får vända dig till butiken om du vill försöka få svar på hur det där faktiskt går ihop men jag skulle ju misstänka att de inte är särskilt intresserade av att diskutera sådant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller Windows 10 så har väl vad jag vet inte Microsoft uttalat sig officiellt om prissättningen.

Skillnaden mellan Windows 8.0 och 8.1 är inte enorm men tillräcklig för att göra skillnad.
Man får uppgradera gratis från 8.0 till 8.1 men det är ju onödigt arbete (och känns som att installationen blivit lite smutsig innan man ens börjat använda den) att installera 8.0 för att sedan direkt installera uppgraderingen till 8.1.

Vad gäller den där siten och deras pris så är det mycket möjligt att de har fungerande nycklar men det är väl inte direkt någon auktoriserad återförsäljare...

Jag kan ju bara gissa hur det där går till men det är nog rimligt att förvänta sig att Microsoft tycker att det är minst sagt anmärkningsvärt att du kör på en nyckel som hör till en volymlicens från långtbortistan eller liknande, om nu frågan någonsin kommer upp. Jag tror inte man ska vara alltför överraskad om en sån där nyckel slutar fungera en vacker dag när Microsoft fått nys om det.

Du får vända dig till butiken om du vill försöka få svar på hur det där faktiskt går ihop men jag skulle ju misstänka att de inte är särskilt intresserade av att diskutera sådant.

Hmm känns som att jag ska behålla mitt win 7 eller vad säger du?

Permalänk
Skrivet av Alexawict:

Hmm känns som att jag ska behålla mitt win 7 eller vad säger du?

tycker personligen att skillnaden mellan win 7 och 8/8.1 är minimal om man nu inte vill ha Metro UI utan ändå kör skrivbordsmiljö 100% av tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 8.0 och 8.1 är i huvudsak att du kan boota direkt mot desktopen i 8.1 och det är enklare att slippa Modern UI som enligt mig är fullständigt värdelöst, ologiskt, fult och i princip oanvändbart.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min nyckel från G2A för några månader sedan och formaterade om min dator i helgen. Då var nyckeln blockerad.

Köper du Windows 8.1 retail så får du en gratis uppdatering till Windows 10. Har du Windows 8.1 OEM så får du betala en slant.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3