Permalänk
Medlem

Hemgrupp win 7

Hej alla.

Har stångat mig blodig på att försöka få till en fungerande hemgrupp mellan två stationära med win 7.
Båda datorerna sitter bakom en netgear router och är i samma arbetsgrupp samt är i hemnätverk båda två.
Båda två loggar in med lösen i win 7.

Kör jag felsökaren för hemnätverk så hittar jag den andre anv. men det går inte att se några filer. Kort därpå försvinner anv. från hemgruppen.
Jag har provat att skapa hemgruppen på båda datorerna med samma resultat.
Provat att fimpa brandvägg etc utan resultat....

Snart ger man upp men hoppas någon sitter på nån idé eller lösning på detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Skit i hemgrupp och använd riktig delning med samma konton på de olika datorerna, det är mitt tips iaf. Det finns massor med guider hur W7 ska ställas in och mappar delas ut. Då fungerar det iaf alltid, även mellan olika generationer OS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Håller helt och hållet med MultiMan. Kör på en ordentlig delning. Du behöver inte nödvändigtvis ha konton på båda datorerna. Om båda kör windows så kan du via Credential Manager lägga in användaruppgifter till den utdelande datorn. Snabbt och enkelt att lösa. Dock behöver du ha File och Printer sharing igång för att det skall fungera korrekt.

//MVH Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Många tack

Detta låter mycket bättre!
Jag ska definitivt prova detta och många tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det äntligen. Hemgrupp vart ju bara att glömma som ni sa.
Kör med vanlig delning genom nätverk och stängde av "lösenordsskyddad delning" i de avancerade delningsinställningarna.