Dator med Windows 7 OEM, kan jag uppgradera delar?

Permalänk
Medlem

Dator med Windows 7 OEM, kan jag uppgradera delar?

Hej!
Ska i helgen uppgradera den med ett 780, FX-8350, och nytt ram, men kom nu ihåg att jag har OEM versionen av Windows 7. Kommer någonting skita sig om jag installerar de nya komponenterna?
Tack på förhand

Permalänk

Ja, det ska inte vara några problem, det som binder en OEM licens är moderkortet, så om du inte byter den så borde du kunna simma lungt

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av T.sripakdee:

Ja, det ska inte vara några problem, det som binder en OEM licens är moderkortet, så om du inte byter den så borde du kunna simma lungt

Har själv använt Microsofts kundtjänst för att låsa upp OEM licenser vid byte av hårdvara. Det inkluderar moderkort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av FailiP:

Hej!
Ska i helgen uppgradera den med ett 780, FX-8350, och nytt ram, men kom nu ihåg att jag har OEM versionen av Windows 7. Kommer någonting skita sig om jag installerar de nya komponenterna?
Tack på förhand

Windows bygger på en algoritm der moderkortet utgjør den støreste og alvorligeste foranding i henhold til OEM lisensen. De deler du nevner utgjør mindre forandringer i denne algoritm, men det er nok bedre du leser disse her linkene fra MS.

Citat:

Product Activation keeps users from changing or upgrading their hardware.

Not true at all. Users can change or upgrade their hardware. One of the forms of piracy that Product Activation guards against is hard disk imaging. Not all forms of hard disk imaging are illegal. In the case where a pirate copies data from one PC hard drive to another to illegally run the software on two PCs, Product Activation stops that by forcing the copied software to be reactivated. It does so by comparing the hardware on which it was activated to the hardware on which it is now being booted. If the hardware is substantially different, then reactivation is required. If it is the same or similar, then the software will continue to work. Those who upgrade their PC's hardware substantially may be asked to reactivate. Reactivation for this reason is easy and can be completed by contacting Microsoft to obtain another confirmation ID.

Fra: http://www.microsoft.com/en-us/piracy/mpa.aspx

MS kilder:

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/activating-windows...
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/activate-windows#1...

Grunnleggende sett så vil du ha rett til å gjøre oppgraderinger i form av prosessor, RAM minne, harddisk (med reservasjon for ISO der windwos ligger fil fra tidligere innstallasjon; se en av linkene overfor) og grafikk kort.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!