Permalänk

Antivirusprogram?

Jag köpte precis en ny dator "G751JT" med Windows 8.1 och jag har några frågor gällande antivirusprogram:

1. Är det någon som vet ifall "Windows Defender" (eller vad det nu heter på Win8.1) ger ett fullgott skydd utan extra antivirusprogram?

2. Laddade ned Avast eftersom jag sedan tidigare köpt en licens t.o.m. 2016, men jag fick blåskärm och var tvungen att göra systemåterställning efter omstart (alla 3 gångerna) då jag testade att installera det. Jag sökte på Google, MS forum för windows och även på Avast om eventuella problem med Win8.1: Windows och Avast säger att 8.1 är kompatibel, på forumen och google fanns inte mycket att hitta (därför jag frågar här) och om någon information fanns så var det folk som inte hade samma problem som jag.

Någon som vet något?

3. Jag har som sagt använt Avast sedan många år tillbaka, har aldrig haft problem med virus eller liknande som inte Avast har kunnat ta hand om, men eftersom något med det uppenbarligen inte funkar med Windows 8.1 (än iaf :*() så letar jag möjliga alternativ.

McAfee LiveSafe (Eller som jag brukar kalla det: "Affe") var förinstallerat på datorn, är McA bra?
Vilken är isåfall bäst utav LiveSafe och Internet Security?
Ska man verkligen vara tvungen till att punga ut multum för en licens? (fick standard på 30 dagar, men det e ju bara en månad).

Fan alltså.... :/

EDIT/ADD: Anledningen till blåskärm var tydligen nåt i stil med: DRIVER_UNLOADED_WITHOUT_CANCELLING_PENDING_OPERATIONS
Kommer däremot inte ihåg om den pekade på någon drivrutin, program eller liknande och jag har inte direkt lust att behöva gå igenom en till återställning (plus att installera drivers till musen, firefox osv) igen just nu bara för att se...

EDIT/ADD2: Kollade runt lite mer, hittade inget av värde men det verkar som att jag är långt ifrån ensam att ha problem med Avast på Win8.1

EDIT/ADD3: Kollade runt ännu lite mer, hittade nåt om EDTWare, nu har jag en bra och en dålig nyhet: Den bra e att det var just EDT som skars sig ihop med Avast, den dåliga e att det var drivrutinerna till laptopens tangentbord och musplatta... Så nu har jag precis gjort en återställning igen.

Känns jävligt surt att man antagligen blir tvungen att likförbannat köra med "Affe", p.g.a. att ett program och en drivrutin (som inte borde ha något med varandra att göra) inte kan hålla sams... aja...

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk

Defender tror jag ger ett ok grundskydd men vill man höja något/några snäpp får man nog betala. Själv kör jag också Avast fast Pro versionen sen jag fick ett erbjudande om 1 år för 143kr. Kan tillägga att jag kör 8.1 x64 och har inga problem med Avast.

McAfee är nog helt ok, kanske tom en av dom bästa men kostar tyvärr skjortan :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av MasterZeroFlash:

Jag köpte precis en ny dator "G751JT" med Windows 8.1 och jag har några frågor gällande antivirusprogram:

1. Är det någon som vet ifall "Windows Defender" (eller vad det nu heter på Win8.1) ger ett fullgott skydd utan extra antivirusprogram?

2. Laddade ned Avast eftersom jag sedan tidigare köpt en licens t.o.m. 2016, men jag fick blåskärm och var tvungen att göra systemåterställning efter omstart (alla 3 gångerna) då jag testade att installera det. Jag sökte på Google, MS forum för windows och även på Avast om eventuella problem med Win8.1: Windows och Avast säger att 8.1 är kompatibel, på forumen och google fanns inte mycket att hitta (därför jag frågar här) och om någon information fanns så var det folk som inte hade samma problem som jag.

Någon som vet något?

3. Jag har som sagt använt Avast sedan många år tillbaka, har aldrig haft problem med virus eller liknande som inte Avast har kunnat ta hand om, men eftersom något med det uppenbarligen inte funkar med Windows 8.1 (än iaf :*() så letar jag möjliga alternativ.

McAfee LiveSafe (Eller som jag brukar kalla det: "Affe") var förinstallerat på datorn, är McA bra?
Vilken är isåfall bäst utav LiveSafe och Internet Security?
Ska man verkligen vara tvungen till att punga ut multum för en licens? (fick standard på 30 dagar, men det e ju bara en månad).

Fan alltså.... :/

EDIT/ADD: Anledningen till blåskärm var tydligen nåt i stil med: DRIVER_UNLOADED_WITHOUT_CANCELLING_PENDING_OPERATIONS
Kommer däremot inte ihåg om den pekade på någon drivrutin, program eller liknande och jag har inte direkt lust att behöva gå igenom en till återställning (plus att installera drivers till musen, firefox osv) igen just nu bara för att se...

3 bra fullt fungerande gratis program.

Antivirus;
http://free.avg.com/se-en/homepage

Brandvägg;
https://personalfirewall.comodo.com/

Antimalvare;
https://www.malwarebytes.org/

Fungerar finfint i en kombination.

Själv använder jag McAfee LiveSafe - Internet Security just nu. Kom förinstallerat, gratis 30 dagar- sedan kom ett bra och relativt billigt erbjudande på någon hundralapp för ett års prenumeraton. Jag nappade på det. Väl medveten om att det hela är klart uttänkt och beräknat ifrån McAfee och Asus sida. Men kärnpunkten i det hela är att det fungerar fint. Inga problem. Stör inte maskinen.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av septembro:

3 bra fullt fungerande gratis program.

Antivirus;
http://free.avg.com/se-en/homepage

Brandvägg;
https://personalfirewall.comodo.com/

Antimalvare;
https://www.malwarebytes.org/

Fungerar finfint i en kombination.

Själv använder jag McAfee LiveSafe - Internet Security just nu. Kom förinstallerat, gratis 30 dagar- sedan kom ett bra och relativt billigt erbjudande på någon hundralapp för ett års prenumeraton. Jag nappade på det. Väl medveten om att det hela är klart uttänkt och beräknat ifrån McAfee och Asus sida. Men kärnpunkten i det hela är det fungerar fint. Inga problem. Stör inte maskinen.

Lol, ja, min dator e ju också en Asus (en G751JT för att vara exakt, så typ nästan samma som du, lol) så... Bra att höra att det e ett dugligt program iaf, synd bara eftersom jag har Avast-licens till 2016, får se om de uppdaterar eller om man kan hitta problemet själv, har fan inte lust med att köra nå fler återställningar just nu (snart måste jag också ha en återställare å då har jag ju inte ens druckit vafan). Ska se om det rullar in nå mer posts, ivfsh så får vi väl se om 30 dagar...heh.

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Skrivet av MasterZeroFlash:

Jag köpte precis en ny dator "G751JT" med Windows 8.1 och jag har några frågor gällande antivirusprogram:

1. Är det någon som vet ifall "Windows Defender" (eller vad det nu heter på Win8.1) ger ett fullgott skydd utan extra antivirusprogram?

2. Laddade ned Avast eftersom jag sedan tidigare köpt en licens t.o.m. 2016, men jag fick blåskärm och var tvungen att göra systemåterställning efter omstart (alla 3 gångerna) då jag testade att installera det. Jag sökte på Google, MS forum för windows och även på Avast om eventuella problem med Win8.1: Windows och Avast säger att 8.1 är kompatibel, på forumen och google fanns inte mycket att hitta (därför jag frågar här) och om någon information fanns så var det folk som inte hade samma problem som jag.

Någon som vet något?

3. Jag har som sagt använt Avast sedan många år tillbaka, har aldrig haft problem med virus eller liknande som inte Avast har kunnat ta hand om, men eftersom något med det uppenbarligen inte funkar med Windows 8.1 (än iaf :*() så letar jag möjliga alternativ.

McAfee LiveSafe (Eller som jag brukar kalla det: "Affe") var förinstallerat på datorn, är McA bra?
Vilken är isåfall bäst utav LiveSafe och Internet Security?
Ska man verkligen vara tvungen till att punga ut multum för en licens? (fick standard på 30 dagar, men det e ju bara en månad).

Fan alltså.... :/

EDIT/ADD: Anledningen till blåskärm var tydligen nåt i stil med: DRIVER_UNLOADED_WITHOUT_CANCELLING_PENDING_OPERATIONS
Kommer däremot inte ihåg om den pekade på någon drivrutin, program eller liknande och jag har inte direkt lust att behöva gå igenom en till återställning (plus att installera drivers till musen, firefox osv) igen just nu bara för att se...

1 nej kan inte tycka att MSE eller windows defender är ett fullgott skydd som AV. MS har ju själva angett att det inte är ett AV du ska använda som första alternativ utan ett komplement.

2. så du har köpt Avast antivirus eller Avast internet security ? skillnaden är rätt stor. avast AV finns ju att ladda ner gratis & du uppdaterar bara din prenumeration 1år i taget. har du stängt av windows defender ?

McAfee gick ju på en mina för några år sedan då Systembolaget & tror det var Försäkringskassan som har det som AV.. dom gjorde en "False positiv" på svchost.exe som fick hundratusentals datorer att krascha.
skulle inte använda McA då dom inte fått mer än medelbetyg i tester, varför ska du köpa ett till AV när du redan har ett som ska funka.

den följer med i dom flesta datorer antingen McAfee eller Norton. men till saken Avast ska funka till windows 8.1 skulle gissa att det är nåt annat program som krockar med avast..

ta bort alla förinstallerade program du inte använder.
stäng av att allt startar med datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Ja enligt den sidan får den ju bra betyg iaf

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

1 nej kan inte tycka att MSE eller windows defender är ett fullgott skydd som AV. MS har ju själva angett att det inte är ett AV du ska använda som första alternativ utan ett komplement.

2. så du har köpt Avast antivirus eller Avast internet security ? skillnaden är rätt stor. avast AV finns ju att ladda ner gratis & du uppdaterar bara din prenumeration 1år i taget. har du stängt av windows defender ?

McAfee gick ju på en mina för några år sedan då Systembolaget & tror det var Försäkringskassan som har det som AV.. dom gjorde en "False positiv" på svchost.exe som fick hundratusentals datorer att krascha.
skulle inte använda McA då dom inte fått mer än medelbetyg i tester, varför ska du köpa ett till AV när du redan har ett som ska funka.

den följer med i dom flesta datorer antingen McAfee eller Norton. men till saken Avast ska funka till windows 8.1 skulle gissa att det är nåt annat program som krockar med avast..

ta bort alla förinstallerade program du inte använder.
stäng av att allt startar med datorn.

Avast Pro nånting...

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Medlem

Det är nödvändigt att köra MCPR för att få bort allt av McAfee antivirusprogram. Om man inte gör det kan det ligga kvar något som stör nästa antivirusprogram och t ex orsaka BSOD.
http://service.mcafee.com/FAQDocument.aspx?id=TS101331

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Det är nödvändigt att köra MCPR för att få bort allt av McAfee antivirusprogram. Om man inte gör det kan det ligga kvar något som stör nästa antivirusprogram och t ex orsaka BSOD.
http://service.mcafee.com/FAQDocument.aspx?id=TS101331

Ska testa. Om det inte hjälper så får jag väl köra med "Affe" iaf

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Medlem

Gå in på McAfee och ta dess avinstallations fil och få bort allt skräp och rensa sedan registret.

Avast har gått från bra till bloat. Senaste UI:et är rena pesten även fast Avast har förbättrat/förfinat sin skyddsteknik. Kommer en ny version väldigt snart. Version 7 var väldigt bra och sedan gjorde man om allt till sämre.

MSE = Sämst skydd även fast den har lägst F/P och använder ihop med vanliga Windows Firewall.

Den jag själv rekommenderar är ESET Smart Security som i nästa version även har skydd för botnät, Java exploits och samma enkla UI som har funnits sedan någon version tillbaka. Nästa version är i Beta stadium och som går att testa under 30 dagar för nya användare, därefter behövs en licens och licensen är giltig för alla versioner.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Gå in på McAfee och ta dess avinstallations fil och få bort allt skräp och rensa sedan registret.

Avast har gått från bra till bloat. Senaste UI:et är rena pesten även fast Avast har förbättrat/förfinat sin skyddsteknik. Kommer en ny version väldigt snart. Version 7 var väldigt bra och sedan gjorde man om allt till sämre.

MSE = Sämst skydd även fast den har lägst F/P och använder ihop med vanliga Windows Firewall.

Den jag själv rekommenderar är ESET Smart Security som i nästa version även har skydd för botnät, Java exploits och samma enkla UI som har funnits sedan någon version tillbaka. Nästa version är i Beta stadium och som går att testa under 30 dagar för nya användare, därefter behövs en licens och licensen är giltig för alla versioner.

Men vafa-an, alla rekomenderar ju olika ju :*(

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterZeroFlash:

Men vafa-an, alla rekomenderar ju olika ju :*(

Hur menar du?

McAfee är som Norton, frågar om allt jävla möjligt så man bara blir trött på skiten.

MBAM är ett extra verktyg och i sig själv inget antivirusprogram

AVG säger jag också nej tack till.

Det som gör att du får många olika svar om program är mycket på grund av olika preferenser. Vissa gillar äpplen medan andra gillar päron och så vidare. Testerna som du läser säger inte så mycket utan man måste helt enkelt testa sig fram för att hitta sin egen produkt som man gillar. Sedan finns det många antivirusprogram som använder samma motor fast med egna UI och inställningar. Har för mig det finns 4-5 stycken som använder Bitdefender som motor och där i mellan finns det några som använder sin egen.

Det som jag gillar med ESET är att det är rent, enkelt och går att ställa in många egna alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterZeroFlash:

Jag köpte precis en ny dator "G751JT" med Windows 8.1 och jag har några frågor gällande antivirusprogram:

1. Är det någon som vet ifall "Windows Defender" (eller vad det nu heter på Win8.1) ger ett fullgott skydd utan extra antivirusprogram?

2. Laddade ned Avast eftersom jag sedan tidigare köpt en licens t.o.m. 2016, men jag fick blåskärm och var tvungen att göra systemåterställning efter omstart (alla 3 gångerna) då jag testade att installera det. Jag sökte på Google, MS forum för windows och även på Avast om eventuella problem med Win8.1: Windows och Avast säger att 8.1 är kompatibel, på forumen och google fanns inte mycket att hitta (därför jag frågar här) och om någon information fanns så var det folk som inte hade samma problem som jag.

Någon som vet något?

3. Jag har som sagt använt Avast sedan många år tillbaka, har aldrig haft problem med virus eller liknande som inte Avast har kunnat ta hand om, men eftersom något med det uppenbarligen inte funkar med Windows 8.1 (än iaf :*() så letar jag möjliga alternativ.

McAfee LiveSafe (Eller som jag brukar kalla det: "Affe") var förinstallerat på datorn, är McA bra?
Vilken är isåfall bäst utav LiveSafe och Internet Security?
Ska man verkligen vara tvungen till att punga ut multum för en licens? (fick standard på 30 dagar, men det e ju bara en månad).

Fan alltså.... :/

EDIT/ADD: Anledningen till blåskärm var tydligen nåt i stil med: DRIVER_UNLOADED_WITHOUT_CANCELLING_PENDING_OPERATIONS
Kommer däremot inte ihåg om den pekade på någon drivrutin, program eller liknande och jag har inte direkt lust att behöva gå igenom en till återställning (plus att installera drivers till musen, firefox osv) igen just nu bara för att se...

EDIT/ADD2: Kollade runt lite mer, hittade inget av värde men det verkar som att jag är långt ifrån ensam att ha problem med Avast på Win8.1

Defender + sunt förnuft räcker långt.

Sen kan man köra en scan med Malwarebytes om man misstänker något smugit sig in.
https://www.malwarebytes.org/downloads/

Permalänk

Har avinstallerat "Affe" (+ använt MCPR) och installerat Avast Pro, ska testa att starta om datorn nu....håller tummarna.

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk

Se "EDIT/ADD3"

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Skrivet av MasterZeroFlash:

Avast Pro nånting...

om du har användning av Sandlåda/Sandbox och DNS så ja visst, men gissar att du aldrig använt nån av funktionerna. men stanna på det du har onödigt köpa extra då du redan lagt pengar.
http://www.avast.com/sv-se/compare-antivirus

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

om du har användning av Sandlåda/Sandbox och DNS så ja visst, men gissar att du aldrig använt nån av funktionerna. men stanna på det du har onödigt köpa extra då du redan lagt pengar.
http://www.avast.com/sv-se/compare-antivirus

Internet Security var det jag hade förresten

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Medlem

Jag har använt Comodo i flera år och är väldigt nöjd, konstigt att det är så okänt.
Innehåller både virus och brandvägg, gratis. Dessutom en specialvariant av Crome som är extra säkert. Om man har fått in virus typ keylogging så kan det viruset inte läsa vad man skriver i chrome. Bra om man är rädd om vissa lösen ex till bank eller aktieköp etc.

https://www.comodo.com/home/internet-security/free-internet-s...

Här är en guide hur man skräddaryr och ställer in

http://www.techsupportalert.com/content/how-install-comodo-fi...

Permalänk
Skrivet av MasterZeroFlash:

Internet Security var det jag hade förresten

är ju same same.. om du har användning av X ? köp.
om du efter flera år aldrig använt
Skräppostskydd
Sandlåda
DNS
Smartskanning
Säkerhet för hemnätverk

varför köper du då nånting du inte använder och sen undrar om man ska kanske köpa McAfee också för att den finns installerad på datorn.

min morbror köper AV varje år sist ja var där, alltid uppdaterad men aldrig hade han ens scannat datorn på 10 månader. för honom är det värt att lägga 600kr på att datorn verkar vara säker. gratis AV kan man inte använda för dom som kostar pengar måste ju vara bättre.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

är ju same same.. om du har användning av X ? köp.
om du efter flera år aldrig använt
Skräppostskydd
Sandlåda
DNS
Smartskanning
Säkerhet för hemnätverk

varför köper du då nånting du inte använder och sen undrar om man ska kanske köpa McAfee också för att den finns installerad på datorn.

min morbror köper AV varje år sist ja var där, alltid uppdaterad men aldrig hade han ens scannat datorn på 10 månader. för honom är det värt att lägga 600kr på att datorn verkar vara säker. gratis AV kan man inte använda för dom som kostar pengar måste ju vara bättre.

Brandvägg ingår inte i gratis versionen
Sandlådan är mer utvecklad i betal medan i free ingår enbart en enkel version

Sedan har Avast gått och blivit skräp från version 2014 med ett UI som är hemskt och inte går att hitta något vettigt längre. Avast borde ha behållit UI:et från version 7 och bara utvecklat vidare med sina grundläggande säkerhetslösningar. Har haft allt från gratis till betal och vet vad som lönar sig i längden för min egen del.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Brandvägg ingår inte i gratis versionen
Sandlådan är mer utvecklad i betal medan i free ingår enbart en enkel version

Sedan har Avast gått och blivit skräp från version 2014 med ett UI som är hemskt och inte går att hitta något vettigt längre. Avast borde ha behållit UI:et från version 7 och bara utvecklat vidare med sina grundläggande säkerhetslösningar. Har haft allt från gratis till betal och vet vad som lönar sig i längden för min egen del.

finns inget tvång att uppdatera UI. det finns installationsfiler för vers: 6-7
gratis brandväggar finns ju få tag på. comodo ?
sandlåda lika så finns ju gratis alternativ som funkar VirtualBox ?

vad ja tycker är konstigt är att man tycker att så fort det kostar pengar så är det så mycket bättre.
vet till och med dom som betalat för gratis program för det gör att dom tycker att det funkar "bättre"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

är ju same same.. om du har användning av X ? köp.
om du efter flera år aldrig använt
Skräppostskydd
Sandlåda
DNS
Smartskanning
Säkerhet för hemnätverk

varför köper du då nånting du inte använder och sen undrar om man ska kanske köpa McAfee också för att den finns installerad på datorn.

min morbror köper AV varje år sist ja var där, alltid uppdaterad men aldrig hade han ens scannat datorn på 10 månader. för honom är det värt att lägga 600kr på att datorn verkar vara säker. gratis AV kan man inte använda för dom som kostar pengar måste ju vara bättre.

Fan, du kanske borde rätta till fillingarna så de inte klämmer nånstans innan du börjar snacka...sheesh.. Säg rakt ut att du tycker jag är dum i huvudet istället

PS. Jag hade väl för i h-e inte köpt någonting för typ 400 spänn om jag inte använde någon utav funktionerna det gav! Så jävla dum e jag inte.

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Skrivet av MasterZeroFlash:

Fan, du kanske borde rätta till fillingarna så de inte klämmer nånstans innan du börjar snacka...sheesh.. Säg rakt ut att du tycker jag är dum i huvudet istället

PS. Jag hade väl för i h-e inte köpt någonting för typ 400 spänn om jag inte använde någon utav funktionerna det gav! Så jävla dum e jag inte.

fast då behöver du ju bara läsa första delen du behöver ju X.. då kan du ju bortse från det andra
sen har ja en släng Asperger så värst diplomatisk har ja aldrig varit.. ja jobbar inom IT-support men försöker hålla mig borta från "kunder" då ja ibland råkar trampa på nån öm tå...

igår så var det en som klickade på dom där små flashiga rutorna där det står att hans dator har kraschat.
och vi fixade datorn och så går han hem & gör samma sak igen.. (detta visste ja först senare)

men han trodde verkligen att det var helt OK att bara för att det står X så ska man göra så.. helt vanlig normal Persson 40år..
ja uttryckte mig som att det var väl självklarast i värden att man inte klickar på vad som helst.
lika lite som att man går på Nigeria brev.
men jo det finns en skala hur kunniga folk är på datorer även fast man är normalbegåvad.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

fast då behöver du ju bara läsa första delen du behöver ju X.. då kan du ju bortse från det andra
sen har ja en släng Asperger så värst diplomatisk har ja aldrig varit.. ja jobbar inom IT-support men försöker hålla mig borta från "kunder" då ja ibland råkar trampa på nån öm tå...

igår så var det en som klickade på dom där små flashiga rutorna där det står att hans dator har kraschat.
och vi fixade datorn och så går han hem & gör samma sak igen.. (detta visste ja först senare)

men han trodde verkligen att det var helt OK att bara för att det står X så ska man göra så.. helt vanlig normal Persson 40år..
ja uttryckte mig som att det var väl självklarast i värden att man inte klickar på vad som helst.
lika lite som att man går på Nigeria brev.
men jo det finns en skala hur kunniga folk är på datorer även fast man är normalbegåvad.

Fast när "Persson 40 år" var i våran ålder, så fanns det inget ens i närheten av de datorer och internet och vad vet jag som vi har idag, så även om det är irriterande så måste man ju ha viss förståelse.

(Off-topic: Har faktiskt Asperger själv, heh...)

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Skrivet av MasterZeroFlash:

Fast när "Persson 40 år" var i våran ålder, så fanns det inget ens i närheten av de datorer och internet och vad vet jag som vi har idag, så även om det är irriterande så måste man ju ha viss förståelse.

(Off-topic: Har faktiskt Asperger själv, heh...)

om man tar bort dator delen så har vi lurendrejeriet kvar. det har funnits i tusentals år ändå så gör folk skumma prylar till höger & vänster.

ålder har faktiskt ännu mindre med saken att göra, det finns helt klart yngre personer som har noll koll. (verkligen noll koll !) ska dom använda musen så sitter dom å vrider på huvudet tittar liksom bakom skärmen. att se dom spela CS blir rätt kul då dom nästan ramlar av stolen då döm försöker titta runt hörn.

var en praktikant på jobbet förut runt 20år han hade aldrig någonsin skruvat i en skruv. han pekade på ett nätagg och frågade mig om det var processorn.. ja trodde faktiskt att han skämta "are you f-cking kidding me?" var mitt svar.. nej han var helt allvarlig.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

om man tar bort dator delen så har vi lurendrejeriet kvar. det har funnits i tusentals år ändå så gör folk skumma prylar till höger & vänster.

ålder har faktiskt ännu mindre med saken att göra, det finns helt klart yngre personer som har noll koll. (verkligen noll koll !) ska dom använda musen så sitter dom å vrider på huvudet tittar liksom bakom skärmen. att se dom spela CS blir rätt kul då dom nästan ramlar av stolen då döm försöker titta runt hörn.

var en praktikant på jobbet förut runt 20år han hade aldrig någonsin skruvat i en skruv. han pekade på ett nätagg och frågade mig om det var processorn.. ja trodde faktiskt att han skämta "are you f-cking kidding me?" var mitt svar.. nej han var helt allvarlig.

X'D

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Medlem

Ganska intressant och se hur olika alla kör Som de flesta skriver rekommenderar jag Sunt förnuft. Haft min dator i 2 år atm och den är lika snabb som dag ett. Hur har man lyckats med detta? Jo inte gått in på random sidor etc. Sen kör jag diskfragmenteringar typ vecka efter vecka, Ccleaner som egentligen inte behövs så länge man inte får ont om utrymme men är bra att ha. Sen kör jag mina favorit program på månadsbas eller egentligen så mycket jag orkar. Spybot & malwarebyte. Stängt av windowsdefender:) Fungerar skit bra detta. Massor av kompisar som upplevt sina datorer som långsamma har jag "speedat upp" med dessa knep. Dem är guld värda

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterZeroFlash:

Fast när "Persson 40 år" var i våran ålder, så fanns det inget ens i närheten av de datorer och internet och vad vet jag som vi har idag, så även om det är irriterande så måste man ju ha viss förståelse.

(Off-topic: Har faktiskt Asperger själv, heh...)

OT: När vi som nu är 40 knåpade ihop egna maskiner så var ni inte födda. Skulle tro att vi har ett skapligt kunskapsförsprång före dig t.ex.
OnT: Jag har kört ett antal olika AV de senaste decennierna. De sista åren mest ESET. Fördelen med Eset är att man kan justera i princip allt och det är snyggt. Den har en jämn prestanda. Många AV som topptestar i prestanda har ett grafiskt interface/funktioner som driver en till vansinne och kan få de mest märkliga saker att hända i ens maskin (läs Bitdefender...grrr...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

finns inget tvång att uppdatera UI. det finns installationsfiler för vers: 6-7
gratis brandväggar finns ju få tag på. comodo ?
sandlåda lika så finns ju gratis alternativ som funkar VirtualBox ?

vad ja tycker är konstigt är att man tycker att så fort det kostar pengar så är det så mycket bättre.
vet till och med dom som betalat för gratis program för det gör att dom tycker att det funkar "bättre"

Comodo kan man kasta i närmsta papperskorg. Skräp och åter skräp. Eller jag kanske trampade på en öm tå där.

Sandlådan är ett skämt det med. Går att knäcka. Nej jag är ingen hacker så jag tänker inte gå in på hur man tar sig runt. Däremot är sandlåda bara ett extra fature som man har kommit på för att få resten av omvärlden att wow vi har en sandlåda därför kan du inte skada oss.

Så klart vet jag det. Det jag ville komma fram till var att istället att fokusera på det grundläggande skyddet så utvecklade Avast istället ett skräp UI. Det Avast skulle ha fokuserat på kommer minst 1 år för sent. Vilket i sin tur har medfört till att Avast har halkat efter. Får se om Avast kan rädda sig själva.

Det man betalar för är inte för de extra funktioner man får utan det är för att man vill stödja ett visst företag som även dem måste överleva.

Istället att klanka ner på folk om dess kompetens så kan man istället hjälpa till. Dem personerna har kanske en kunskap som du saknar. Eller ser uppgiften på ett annat synsätt. Det är det folk har så svårt med inom olika jobbsammanhang som du så fint tar upp i en annat inlägg.