Installation av OS utan formatering?

Permalänk

Installation av OS utan formatering?

Hej på er!

Till min HTPC har jag idag två interna hårddiskar där den ena också används som OS-disk för Win 7.

Nu har jag införskaffat mig en SSD där jag tänker mig att jag ska installera Win 8.1 på i stället. Kruxet är att på den hårddisken där OS ligger finns också idag en hel den grejer jag inte vill göra mig av med och jag har heller i dagsläget ingen riktigt bra backup-lösning för att temporärt kunna formatera den disken.

Till frågan;

Skjuter jag mig i foten genom att bara smälla i min nya SSD-disk, installera Win 8.1 där och sedan när det är klart manuellt ta bort alla gamla systemfiler och övrigt som inte skall sparas från den gamla hårddisken?

Ledsen om det finns tidigare svar på detta, men har inte lyckats hitta några bra svar på detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle ha tagit ur alla hårddiskar, kopplat in den nya SSDn, installerat Windows 8.1 och sedan kopplat in de andra hårddiskarna igen. Borde inte vara några problem att ta bort systemfiler efteråt tycker jag.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Jag skulle ha tagit ur alla hårddiskar, kopplat in den nya SSDn, installerat Windows 8.1 och sedan kopplat in de andra hårddiskarna igen. Borde inte vara några problem att ta bort systemfiler efteråt tycker jag.

Tack för svaret!

Så gjorde jag och det verkar ha gått vägen! Lite krångligt att radera gamla Windows-installationer men googlade mig fram till ett program som heter Unlocker ifall någon undrar. Verkar funka!