Drivrutinfel? Hjälp!

Permalänk
Medlem

Drivrutinfel? Hjälp!

Hej!

Jag använder Windows 7 och har försökt installera en trialversion en plugin (Filmconvert) till Adobe Premiere cs6, installationen går klart och allting verkar bra tills man startar Premiere, där jag inte kan hitta pluginen någonstans.

Jag har varit i kontakt med tillverkaren som har bett mig tömma casheminnet i Premiere och kontrollera att filerna ligger på rätt plats osv, utan framgång. Deras slutsats är att mina drivrutiner är felaktiga, och det är där jag har kört fast. Hur kan jag kontrollera och åtgärda det?

Har aldrig haft grafikproblem tidigare, och jag tycker att om det var grafiken som felade borde man ju ändå kunna se och använda pluginet, men att det kraschar eller fungerar dåligt. Vad tror ni? Skulle verkligen uppskatta hjälp!

Grafikkort: ATI Radeon HD 4800 med Catalyst drivisar.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se använder pluginen OpenCL. Jag misstänker att ditt grafikkort är för gammalt.
Står inget om vilken version av OpenCL som krävs. Snabb titt och jag hittar att AMD har OpenCL 2.0-driver för nedladdning, och den är för win8.1 64-bit (eller linux) samt HD7k och nyare grafikkort http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/OpenCL2-Driver....

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Borde det alltså fungera bara man uppgraderar grafikkortet? Jag måste inte byta till win8? Ursäkta att jag är lite trög

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite mer. HD4k har stöd för OpenCL 1.0. Hittar inget om vilken version som filmconvert kräver.

Senaste drivrutiner för grafikkortet:
32-bitars http://support.amd.com/en-us/download/desktop/legacy?product=...
64-bitars http://support.amd.com/en-us/download/desktop/legacy?product=...

OpenCL-driver ingår i dessa. Du kan först pröva att installera dessa. Gör det ingen skillnad förmodar jag att pluginen behöver nyare OpenCL (och därmed nyare grafikkort) för att fungera. Det ska fungera med win7 också.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag testade installera om drivisarna, men det blev ingen skillnad. Jag frågade filmconvert-crewet om opencl och fick detta som svar:

"You need an OpenCL runtime, as well as video drivers. The OpenCL runtime is what is missing on a vanilla windows machine. The plugin won't load without it. If you download some recent drivers from NVIDIA, AMD or Intel... the runtime component will be bundled with the driver."

Betyder det att man måste installera ett runtime även om man har ett nyare grafikkort? Jag sökte på amd runtime laddade ner APP SDK 2.9-1, blev dock inge klokare alls på det. När jag söker på att installera opencl runtime så känns det som att det är riktat mer till utvecklare. Fan vad drygt det ska vara att få igång på några filter :S Ska jag ändå satsa på att köpa ett nytt grafikkort tycker du?

Permalänk
Medlem

Runtime är OpenCL.DLL
Kikar på en dator med HD5770 grafikkort. Den har 2 st OpenCL.dll.

Första ligger i C:\windows\system32. Andra ligger i C:\windows\SysWOW64.
Storleken skiljer, 56 resp 62 kB.
Egenskaperna på båda filerna säger version 1.2.11.0 (C) Khronos group 2011. Gissar att det betyder OpenCL 1.2, vilket är vad HD5xx0 har stöd för.

Finns även några OpenCL32.dll och OpenCL64.dll i driverstore, även v2.0, men den installeras nog bara med nyare grafikkort. Det är ju samma drivrutinspaket för HD5xx0 och nyare Radeon HD.

Filerna ser alltså ut att vara installerade hos mig, men endast version 1.2 då hårdvaran inte stödjer högre.
Du kan fråga filmconvert-crewet vilken version av OpenCL de använder. Jag gissar på att det är nyare version som krävs, och då krävs nytt grafikkort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara