nya dator som fryser/hänger sig

Permalänk

nya dator som fryser/hänger sig

hej har byggt mig en dator som är 3månader gammal och jag har problem att den rätt som det är bara fastnar.. hänger sig... går inte göra något. bara reset knappen funkar!

operativsystemet är windows 8.1 64bit pro

gigabyte ga-970a-ds3p heter moderkort
4st 4gigs ballistix sport ddr3 1600 cl9 ramminnen
amd fx 8350 8core 4.2mzh turbo cpu
sapphire r9 290 referens design grafikort
corsair h80i cpu kylare
corsair cx750m nättagg
samsung 840 evo 120gig ssd (har kört samsung restor programet)
3tb seagate disk

har provat allt jag kan komma på? den är nyinstallerad i dag! inget går varmt vad jag kan se? senaste drivrutinerna och biosen är viserligen en betaversion men hade samma strul med den andra! har kört windows felsökning på raminnet den hittar inget fel! kört ett program som kollar diskarna den hittar inget fel! är så nära och bara ta hela datorn och kasta ut genom fönstret! men känns inte speciellt kul! HJÄLP MIG SNÄLLLLLLAAAAAAAAAAAAAAAAAA

MVH STEVE

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

glömmde skriva att grafikortet är köpt beg! konstigt nog har jag kunnat suttit och spela till exempel bf4 mm i flera timmar utan problem!
oftast kommer jag in till datorn och skärmsläckaren sitter fast.. alltså den har hängt sig. eller när jag sitter o surfar eller liknande

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem

Har du överklockat något?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av loydenboy:

hej har byggt mig en dator som är 3månader gammal och jag har problem att den rätt som det är bara fastnar.. hänger sig... går inte göra något. bara reset knappen funkar!

operativsystemet är windows 8.1 64bit pro

gigabyte ga-970a-ds3p heter moderkort
4st 4gigs ballistix sport ddr3 1600 cl9 ramminnen
amd fx 8350 8core 4.2mzh turbo cpu
sapphire r9 290 referens design grafikort
corsair h80i cpu kylare
corsair cx750m nättagg
samsung 840 evo 120gig ssd (har kört samsung restor programet)
3tb seagate disk

har provat allt jag kan komma på? den är nyinstallerad i dag! inget går varmt vad jag kan se? senaste drivrutinerna och biosen är viserligen en betaversion men hade samma strul med den andra! har kört windows felsökning på raminnet den hittar inget fel! kört ett program som kollar diskarna den hittar inget fel! är så nära och bara ta hela datorn och kasta ut genom fönstret! men känns inte speciellt kul! HJÄLP MIG SNÄLLLLLLAAAAAAAAAAAAAAAAAA

MVH STEVE

Vad får du för temperaturer?
Kör memtest86+ en natt och se om du får fel.
Kolla BIOS att allt står rätt till.

Kolla vad du har när skärmsläckaren kör igång. Har du hibernate/sleep eller liknande? Kollat med olika drivrutiner för grafikkortet?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

helt orginal inget är överklockat!
ska prova memstest!
suttit och tittat runt i bios och kan inte se nått som är fel?
vad menar du kolla vad jag har när skärmsläckaren går igång? hibernate/sleep vart ser jag om jag har det?
har tagit dom senaste drivrutinerna från nätet!

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

vet ni något bra program där man ser tempraturer?

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

memtest var lite väll avancerat för mina kunskaper? fattar inte enns hur jag laddar ner det?

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem

coretemp för CPU temps, msi afterburner för grafikkort. som exempel.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

coretemp för CPU temps, msi afterburner för grafikkort. som exempel.

Du ser allt på Afterburner, Intel iaf. De också bra då man kan ha de som overlay.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

cpu verkar pendla mellan 19 och 34grader

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

nere på 16grader och pendlar upp och ner

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

54grader grafikort fläkten går på 20procent

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

min 15 max37

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Skrivet av loydenboy:

hej har byggt mig en dator som är 3månader gammal och jag har problem att den rätt som det är bara fastnar.. hänger sig... går inte göra något. bara reset knappen funkar!

operativsystemet är windows 8.1 64bit pro

gigabyte ga-970a-ds3p heter moderkort
4st 4gigs ballistix sport ddr3 1600 cl9 ramminnen
amd fx 8350 8core 4.2mzh turbo cpu
sapphire r9 290 referens design grafikort
corsair h80i cpu kylare
corsair cx750m nättagg
samsung 840 evo 120gig ssd (har kört samsung restor programet)
3tb seagate disk

har provat allt jag kan komma på? den är nyinstallerad i dag! inget går varmt vad jag kan se? senaste drivrutinerna och biosen är viserligen en betaversion men hade samma strul med den andra! har kört windows felsökning på raminnet den hittar inget fel! kört ett program som kollar diskarna den hittar inget fel! är så nära och bara ta hela datorn och kasta ut genom fönstret! men känns inte speciellt kul! HJÄLP MIG SNÄLLLLLLAAAAAAAAAAAAAAAAAA

MVH STEVE

Inte så bra agg precis. Många som fått problem med den serien agg allt ifrån HDD till grafikkort går sönder.

Sök minnesdiagnostik så kan du köra windows egna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

ok kanske kan var det då? eller? kört windows egna hittar inge fel där

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

hade detta problemet för ett tag sen. men det försvann och nu är det tillbaka

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Skrivet av loydenboy:

ok kanske kan var det då? eller? kört windows egna hittar inge fel där

Möjligt, har du uppdaterat SSD?

Skrivet av loydenboy:

hade detta problemet för ett tag sen. men det försvann och nu är det tillbaka

skumt, låter som något minnetsrelaterat eller disken. Har du inte uppdaterat SSD:ns firmware?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Använde du esd armband när du byggde?

Permalänk

det är riktigt skumt! jag har uppdaterat ssdn med samsungs restore tjo fljöt programet! sen installera jag om den i dag behöver jag köra det igen? firmware är det program varan? står i samsung macic att det är senaste firmware! esd armband använde jag viserligen inte men det har jag aldrig gjort och mina datorer har aldrig krånglat.... tills nu...

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

hitta ett kanske en sak som kan påverka? nord eller sydbryggan vet inte vilken som är vilken! den som sitter ovan grafikortet den kylflänsen var så varm så jag brände mig på fingret! stoppa i en fläkt i sidan och den sjunk från 40 till 30grader enligt tempen jag ser i corsair programet som är till h80i. fractal design r4 chassi och deras orginal 140mm fläktar som inte blåser ett jota! satt i en gammal 120mm som låter som ett reaplan men blåser bra

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Testpilot

Om du inte har datorn utomhus så skulle jag säga att alla idle temps under 30c är felaktiga

Kolla temps på datorn med Speccy och se vad det säger;
https://www.piriform.com/speccy

Memtest 86+ nedladdning har du här.
Du lär dock ha en USB-sticka att lägga det på.

Hur man startar Memtest86; Ta en USB som du inte har något på, installera Memtest86 med programmet från länken ovan (detta raderar allt på USB minnet innan installationen påbörjas!), starta sedan om datorn och välj att boota från USB minnet (brukar vara F8 när datorn startas för att välja från bootmenyn), sedan körs programmet automatiskt.

Memtest86 är nog det bästa RAM-testet som finns för konsumenter. Dock ska det köras i mellan 8-24 timmar (helst 8 timmar PER RAM STICKA), så tips är att låta det stå under natten.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

fast nu när jag funderade lite till borde ju inte det vara problemt för när jag spelar borde det ju bli ändå varmare..... hum jäkla drygt det här

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Testpilot
Skrivet av loydenboy:

det är riktigt skumt! jag har uppdaterat ssdn med samsungs restore tjo fljöt programet! sen installera jag om den i dag behöver jag köra det igen? firmware är det program varan? står i samsung macic att det är senaste firmware! esd armband använde jag viserligen inte men det har jag aldrig gjort och mina datorer har aldrig krånglat.... tills nu...

Skrivet av loydenboy:

hitta ett kanske en sak som kan påverka? nord eller sydbryggan vet inte vilken som är vilken! den som sitter ovan grafikortet den kylflänsen var så varm så jag brände mig på fingret! stoppa i en fläkt i sidan och den sjunk från 40 till 30grader enligt tempen jag ser i corsair programet som är till h80i. fractal design r4 chassi och deras orginal 140mm fläktar som inte blåser ett jota! satt i en gammal 120mm som låter som ett reaplan men blåser bra

Du behöver bara göra Samsung's "magi trick" en gång, det är en firmware update och det försvinner inte utan ligger kvar.

Temps på bryggan runt 40c ska inte vara ett problem, de är byggda för högre värme än så. Dock skadar det inte med så låga temps som möjligt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

speccy no support! går ikke! hitta dock på ett annat ställe!
får prova memtest i natt! tack för all hjälp föresten

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

är just det med lägre temp=mer ljud hahahah

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

speccy moderkort 27grader
hårdiskar 29
cpun hittar den inte

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

har även installerat om grafikortet och där får jag hela tiden avslutades med varningar se loggfil,

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av loydenboy:

har även installerat om grafikortet och där får jag hela tiden avslutades med varningar se loggfil,

Vilken logfil? jag ser ingen
Speccy ska hitta din CPU för det gör den på min om jag inte minns fel. Jag har samma som du.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

prova stäng av C1E och C6 i bios
Kanske långsökt men jag hade problem med det.
Väl inne i windows kunde jag inte göra ett skit med dessa på

Resetta CMOS.
Starta om
Gå in i bios och disable c1e och c6
Starta om

Permalänk
Medlem

Angående Mem test, förklarar så simpelt jag kan.

www.memtest.org/download/5.01/memtest86+-5.01.iso.gz

Bara klicka, ladda ner och packa upp med tex 7 zip (gratis)

Bara höger klicka på den nedladdade filen och välj, 7 zip, extract here.

Sedan klicka igen på denna (eller använd eget brännar program?)

http://www.softpedia.com/dyn-postdownload.php/39db9f73c5b1e7f...

Installera IMGBurn, sedan bara klicka på den första uppackade filen (Mem test) och bränn till CD. Självklart behöver du en blank CD i en brännare, om du ens har nån? Annars funkar det med bootbar USB också.
Finns massor av guider online ang det, bara sök eller fråga..

Efter det är klart bara starta om datorn och ställ in CD/DVD som boot device i bios alternativt tryck F8 under boot och välj den CD/DVD´n att boota ifrån.

NU kan du köra Mem test men kör tillräckligt många rundor bara för att utesluta fel på ram.