Behöver hjälp med installation av W7 på en W8-dator (GPT partition)/komma in i bios

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med installation av W7 på en W8-dator (GPT partition)/komma in i bios

Omformaterade precis min laptop och tog bort w8.1
Och när jag va inne och skulle installera w7 stog de något om att man inte kunde installera windows7 på en gpt partition och jag klickade avbryt
och nu kan jag inte göra ett skit på datorn
kommer inte in i bios eller någonting för jag inte vet villken knapp man ska trycka på
någon som vet vad man kan göra ?

Förtydligad rubrik
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, rubrik justerad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar, se §3.1. Vi behöver även lite information om själva datorn (typbeteckning/moderkort).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vad har du för laptop? Windows 7 kan inte installera på partitionsschemat GPT. Så jag rekommenderar dig att köra Windows 8.1 istället då det fungerar på GPT. Det är nog det absolut smidigaste för din del och mindre komplicerat. Men om du verkligen inte vill köra Windows 8.1 så ska jag försöka guida dig hur du fixar till problemet.

Permalänk
Medlem

asså det är ju inte jag som har köpt datorn så jag vet inte va den heter :/
så de suger xD
men tror det är denna
Asus X553MA-XX288B Laptop (Pentium Quad Core/2 GB/500 GB/Windows 8 1

och skulle vara asnice om du kunde hjälpa mig att fixa w7

Permalänk
Medlem

Gör såhär:

1. Boota upp din Windows 7 skiva/usb.
2. När Windows 7 har laddats upp från din skiva/usb tryck på Shift + F10 för att öppna en kommandoprompt.
3. Starta verktyget diskpart genom kommandot:

diskpart

4. Identifiera hårddisken genom detta kommando:

list disk

5. Välj hårddisken och konvertera till MBR (Master Boot Record):

select disk <disknummer> clean convert mbr exit

Starta sedan om datorn och kör installationen.

Permalänk
Medlem

får inte upp boot menu den startar direkt o så står de reboot and select proper boot device

Permalänk
Medlem

jo nu så

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappeG:

får inte upp boot menu den startar direkt o så står de reboot and select proper boot device

Vad försöker du boota med? Skiva eller USB?

Permalänk
Medlem

De funka !
tack som fan !

Permalänk
Medlem

Skiva vare men fick gå in i bios o välja boot setup skit te dvd läsaren eller något så funkade de