Vilka sidor är säkra för nedladdning?

Permalänk
Medlem

Vilka sidor är säkra för nedladdning?

Jag har alltid laddat ned mina program och filer från tillverkarnas egna hemsidor och har inte haft några problem med detta tidigare.

Nu tänkte jag ladda ned en trial-version av Office 2013, men upptäckte då att MS outsourc:at all nedladdning till Akamai varvid man måste ladda ned deras programvara för hämta hem Office.

Att ladda ned Akamai till min dator kommer däremot aldrig på fråga, även för allt smör i Småland, så nu undrar jag vad det finns för andra säkra nedladdningssidor därute. Jag känner till cnet, sourceforge osv., men har aldrig använt dem och har ingen aning om hur säkra de är. Vill ju inte råka ut för att dra på mig något dolt skit.

Nu tänkte jag höra med er, vad ni har för erfarenheter, vilka siter ska man ladda ned via? Vilka kan man lita på, vilka är säkra?

Permalänk
Medlem

Du kan inte lita på någon "sida" egentligen för du vet inte vilka rutiner de har vid uppladdning eller om en mirror är fel.
Enda du kan göra är kontrollera hash, mjukvaran är signerad och antiviruskontroll.

Sen är min personliga åsikt att det inte finns några vettiga alternativ till Office om man nu behöver göra mer än att skriva text som lika bra går att skriva i notepad, så det är bara att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du kan inte lita på någon "sida" egentligen för du vet inte vilka rutiner de har vid uppladdning eller om en mirror är fel.
Enda du kan göra är kontrollera hash, mjukvaran är signerad och antiviruskontroll.

Sen är min personliga åsikt att det inte finns några vettiga alternativ till Office om man nu behöver göra mer än att skriva text som lika bra går att skriva i notepad, så det är bara att köpa

Nu har jag nog kanske skrivit lite otydligt.

Jag undrar alltså från vilken annan sida, än MS egen, kan jag ladda hem "Office 2013 professional trial" utan att behöva använda Akamai.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Sen är min personliga åsikt att det inte finns några vettiga alternativ till Office om man nu behöver göra mer än att skriva text som lika bra går att skriva i notepad, så det är bara att köpa

Åsikter är fria för alla att ha, men man har ju inte heller något mer att förlora än lite av sin tid på att ladda hem exempelvis LibreOffice och testa om man inte gjort det innan. För den absoluta majoriteten av vad Microsoft Office används till duger LibreOffice precis lika bra i mina ögon, och det går säkert att upptäcka saker som går att göra med LibreOffice som inte går att göra med Microsoft Office. Att LO är öppet, gratis och tillgängligt på en mängd plattformar är i sig ett stort plus, i mina ögon.

Kräver man kompatibilitet med exempelvis någon viss mall som enbart existerar i Microsofts stängda .doc-format (som LO visserligen stödjer rätt bra om än inte alltid fullt ut, även om stödet för äldre Wordversioner ibland är bättre i LO än i nyare Microsoft Office-versioner, banne mig) eller man har något Excelblad med makron och annat som man vill fortsätta använda så kan man ju dock sitta i en situation där Microsoft Office är enda alternativet. Då är det bara att betala för detta. Som långsiktig strategi skulle jag däremot alltid rekommendera att söka sig bort från inlåsning i en enstaka mjukvara, så att man kan välja produkt på faktiska meriter snarare än att vara "fast" pga bakåtkompatibilitetsskäl.

Gällande Akamai så är det en av världens största molnleverantörer som redan 2011 hävdade sig servera upp till 30 % av all global internettrafik [0], så det är ju ingen okänd liten lirare, precis. Att man ska behöva installera specifik mjukvara är ett nytt påhitt, om det inte syftas på den nedladdare som Microsoft själva krävt i snart 10 år för nedladdning via exempelvis MSDNAA och liknande sidor.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hm... använder office 2013 själv då jag har det gratis genom jobbet och har ingen aning vart man kan hämta det (orkar inte kolla) men till mina vänner och släkt så brukar jag fixa Libre office eller Open office och ingen har klagat de senaste åren i alla fall.

Så om inte Microsoft Office är ett krav så varför inte kolla in konkurrenterna (hoppas inte kussen ser att man dissar MS i tipsen).

Om nu Microsoft är ett måste så varför inte Office 365? Säljer minst ett dussin sådana licenser till företag per månad och då är det inte ens datorer och mjukvara som är min huvudsakliga produkt men jag brukar skicka med det om kunden efterfrågar office!

Vill du ha skrivare eller kopiatorer så skicka gärna PM

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

För att förtydliga lite.

1) Jag önskar alltså ingen lista på Office-alternativ, de har jag rätt bra koll på vid det här laget.

2) Vad gäller Akamais mjukvara/downloader så fungerar den som en per to per applikation om du inte avaktiverar eller avinstallerar den.

3) Visserligen kan man först installera Akamai, hämta hem Office och därefter avinstallera mjukvaran men då vet man inte med säkerhet om det ligger något skräp kvar.

4) Jag undrar alltså från vilken annan sida, än MS egen, jag kan ladda hem "Office 2013 professional trial" utan att behöva använda Akamai. Jag vet att det finns flera sådana siter men vet däremot inte hur säkra de är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wickman:

2) Vad gäller Akamais mjukvara/downloader så fungerar den som en per to per applikation om du inte avaktiverar eller avinstallerar den.

3) Visserligen kan man först installera Akamai, hämta hem Office och därefter avinstallera mjukvaran men då vet man inte med säkerhet om det ligger något skräp kvar.

Om Microsoft litar på Akamai nog för att låta dem distribuera programmet så måste det väl vara OK ur ett säkerhetsperspektiv? Om du inte litar på Microsofts omdöme så borde du inte installera deras program överhuvudtaget — de kan ju ha gömt precis vad som helst i sin installerare.

Jag tror inte Akamais nedladdare jobbar med P2P i meningen att din klient blir en uppladdare om du inte stänger av den, utan snarare är det bara en segmenterande nedladdare som kan jobba mot flera av Akamais speglar samtidigt för att eventuellt öka nedladdningshastigheten. Har du någon källa till att det skulle vara på något annat sätt? Akamais egen information verkar inte säga något om detta, i alla fall.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Att folk inte kan läsa...
Sitter på telefon men en googling tog mig hit:
http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-office-professional-plus-2013
Står att man bara bara behöver ett microsoftkonto, är det denna som för dig vidare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Nu har jag nog kanske skrivit lite otydligt.

Jag undrar alltså från vilken annan sida, än MS egen, kan jag ladda hem "Office 2013 professional trial" utan att behöva använda Akamai.

Jag svarade på din fråga. Du kan inte lita på någon tjänst där du laddar hem saker. Det finns inga säkra sidor. Du måste kontrollera filen genom hash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Att folk inte kan läsa...
Sitter på telefon men en googling tog mig hit:
http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-office-professional-plus-2013
Står att man bara bara behöver ett microsoftkonto, är det denna som för dig vidare?

Skickades från m.sweclockers.com

Den länken du hänvisade till är Microsofts officiella länk, vilken också kräver att man laddar ned Akamai vilket jag inte vill.
Jag söker alltså andra alternativa säkra länkar vilka i sin tur inte länkar till den officiella siten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Den länken du hänvisade till är Microsofts officiella länk, vilken också kräver att man laddar ned Akamai vilket jag inte vill.
Jag söker alltså andra alternativa säkra länkar vilka i sin tur inte länkar till den officiella siten.

Vad har du emot akamai, jag jobbar inom en av världens största organisationer och många av våra avdelningar använder det dagligen, så förstår inte motviljan?
Det är inget skadligt program, om det var det du nu trodde?

Edit:Eller är det för att du piratar?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag svarade på din fråga. Du kan inte lita på någon tjänst där du laddar hem saker. Det finns inga säkra sidor. Du måste kontrollera filen genom hash.

Jag är medveten om att det inte finns några helt säkra sidor. Vad jag efterfrågade var andras erfarenheter av hur "säker" de anser en viss sida vara. Det kan vara en bra början.

Ursäkta min okunnighet men vad menas med "kontrollera genom Hash"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Jag är medveten om att det inte finns några helt säkra sidor. Vad jag efterfrågade var andras erfarenheter av hur "säker" de anser en viss sida vara. Det kan vara en bra början.

Ursäkta min okunnighet men vad menas med "kontrollera genom Hash"

Exakt vad är det som gör att du inte vill ladda ner via Akami. Det har du inte förklarat en enda gång i hela tråden.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Den länken du hänvisade till är Microsofts officiella länk, vilken också kräver att man laddar ned Akamai vilket jag inte vill.
Jag söker alltså andra alternativa säkra länkar vilka i sin tur inte länkar till den officiella siten.

Installera VirtualBox och sen en en instans av Windows på den samt tar ett snapshot. Sen så laddar du ner Akamais programvara och sen Office via den. Den imagen du får flyttar du sen till din huvuddator och sen återställer du snapshotten till innan du tog ner och installerade Akamais programvara.
Jag gjorde det precis nyss och det gick alldeles utmärkt. Och eftersom du är så säkerhetsmedveten borde du ha en liknande setup inför framtida liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Jag är medveten om att det inte finns några helt säkra sidor. Vad jag efterfrågade var andras erfarenheter av hur "säker" de anser en viss sida vara. Det kan vara en bra början.

Ursäkta min okunnighet men vad menas med "kontrollera genom Hash"

Problemet är inte hurvida sidan är säker, utan ifall personenen som laddar upp filen verkligen laddar upp rätt fil eller om mirror-länken verkligen pekar på rätt fil. Enda sättet att verifiera att själva filen är "korrekt" är genom att verifera en checksum som tillverkaren bör lägga ut på sin sida. Detta bör och görs med stor sannolikhet per automatik via MS nedladdningsverktyg vilket är att föredra framför vilken sida som helst. Microsoft tillåter med största sannolikhet inte tredjeparts-sidor som du nämner i första posten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hash_function
http://en.wikipedia.org/wiki/Checksum

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om Microsoft litar på Akamai nog för att låta dem distribuera programmet så måste det väl vara OK ur ett säkerhetsperspektiv? Om du inte litar på Microsofts omdöme så borde du inte installera deras program överhuvudtaget — de kan ju ha gömt precis vad som helst i sin installerare.
Jag tror inte Akamais nedladdare jobbar med P2P i meningen att din klient blir en uppladdare om du inte stänger av den, utan snarare är det bara en segmenterande nedladdare som kan jobba mot flera av Akamais speglar samtidigt för att eventuellt öka nedladdningshastigheten. Har du någon källa till att det skulle vara på något annat sätt? Akamais egen information verkar inte säga något om detta, i alla fall.

Skrivet av godspeed:

Vad har du emot akamai, jag jobbar inom en av världens största organisationer och många av våra avdelningar använder det dagligen, så förstår inte motviljan?
Det är inget skadligt program, om det var det du nu trodde?
Edit:Eller är det för att du piratar?

Skrivet av Ain0k:

Exakt vad är det som gör att du inte vill ladda ner via Akami. Det har du inte förklarat en enda gång i hela tråden.

De betalande kunderna till Akamai (som MS, HP, Acer, NSA, CIA, FBI osv osv) är säkert jättenöjda. Problemen uppstår för "måltavlorna" dvs vi. Akamai kör (efter nedladdningen) upploads i bakgrunden och stjäl bandvidd från datorerna. Lite som torrents fast inget vi själva bett om. Nu hoppas jag att denna tråd inte spårar ur till att diskutera Akamai. Det finns en hel del att läsa för och emot i denna MS-tråd för de som är intresserade.
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_othe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

De betalande kunderna till Akamai (som MS, HP, Acer, NSA, CIA, FBI osv osv) är säkert jättenöjda. Problemen uppstår för "måltavlorna" dvs vi. Akamai kör (efter nedladdningen) upploads i bakgrunden och stjäl bandvidd från datorerna. Lite som torrents fast inget vi själva bett om. Nu hoppas jag att denna tråd inte spårar ur till att diskutera Akamai. Det finns en hel del att läsa för och emot i denna MS-tråd för de som är intresserade.
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_othe...

Så ta bort Akamai när nedladdningen är klar?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Bara ta senaste, https://products.office.com/en-us/try . Varför vill du ha 2013?

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Så ta bort Akamai när nedladdningen är klar?

Det var ju det jag själv föreslog lite längre upp i tråden, men är inte säker på att man får bort allt genom detta. Vissa påstår att progget startar om igen efter bootning och att det krävs lite mer djupgående handgrepp för att lyckas med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Bara ta senaste, https://products.office.com/en-us/try . Varför vill du ha 2013?

Office 2013 är ju det senaste. Det du länkade till var ju Office 365, inget som jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

De betalande kunderna till Akamai (som MS, HP, Acer, NSA, CIA, FBI osv osv) är säkert jättenöjda. Problemen uppstår för "måltavlorna" dvs vi. Akamai kör (efter nedladdningen) upploads i bakgrunden och stjäl bandvidd från datorerna. Lite som torrents fast inget vi själva bett om. Nu hoppas jag att denna tråd inte spårar ur till att diskutera Akamai. Det finns en hel del att läsa för och emot i denna MS-tråd för de som är intresserade.
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_othe...

Nu överreagerar du. Akamai är inget rootkit, utan används av flera Applikationer eftersom det är stabilt och säkert. Det går alltså bra att Ladda ner O2013 och avsinstallera Akamai när du är färdig och inte kan sova. ALLT försvinner vid avsinstallation.
Ska du ladda ner fler filer eller har något annat program som kräver Akamai och kan tänka dig behålla programmet men inte är bekväm med att ändra kan ladde ner från dig under 3h (standard) så kan du ändra detta till 1h eller stänga av det helt i kontrollpanelen. Alternativt flytta/döpa om filen. Klart!

Foliehattar alltså, jisses...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Bara ta senaste, https://products.office.com/en-us/try . Varför vill du ha 2013?

2013 är det senaste. Du länkar till en annan licensform bara.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Office 2013 är ju det senaste. Det du länkade till var ju Office 365, inget som jag vill ha.

Skrivet av Dr.Mabuse:

2013 är det senaste. Du länkar till en annan licensform bara.

Yep är olika licenser.

Varför kör du inte bara med Google Docs? Alt om du är student kan du antingen få 365 gratis eller för en billig peng. Sen har du ju libreoffice också.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Yep är olika licenser.

Varför kör du inte bara med Google Docs? Alt om du är student kan du antingen få 365 gratis eller för en billig peng. Sen har du ju libreoffice också.

Well, både 365 och Google Docs är webblösningar, inget som jag vill ha, som jag sagt tidigare.
(GDocs är dessutom helt enkelt inte tillräckligt bra vad gäller kompabiliteten)

LibreOffice är inget alternativ det heller, som jag också sagt tidigare.
(Samma sak med den, vad gäller kompabiliteten, dessutom är den java-baserad och väldigt slö)

Den här tråden handlar om "Office proffesional plus 2013", och varifrån man kan hämta trial-iso:n utan att blanda in Akamai.

Permalänk
Medlem

För att hålla tråden på rätt spår ger jag här två exempel på siter som verkar tillhandahålla trial_iso:n jag frågar efter utan att blanda in Akamai.

Det jag undrar över är om det är någon som har någon erfarenhet av dessa siter (eller andra) så att man inte råkar ut för något annat skräp istället.


1) http://www.askvg.com/
2) http://getintopc.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wickman:

Well, både 365 och Google Docs är webblösningar, inget som jag vill ha, som jag sagt tidigare.
(GDocs är dessutom helt enkelt inte tillräckligt bra vad gäller kompabiliteten)

LibreOffice är inget alternativ det heller, som jag också sagt tidigare.
(Samma sak med den, vad gäller kompabiliteten, dessutom är den java-baserad och väldigt slö)

Den här tråden handlar om "Office proffesional plus 2013", och varifrån man kan hämta trial-iso:n utan att blanda in Akamai.

Jag har inget att bidra med angående Office nedladdningsplats. (Jag har alla MS produkter m.m. på en server på jobbet så jag bryr mig inte om sånt så mycket längre ).

Men Office 365 är riktiga Office. Betalar du för 365 så får du fullständiga skrivbordsprogram som du installerar precis som andra program. Webbapparna finns också förstås men vad jag förstår är det inte ett krav att betala för 365 för att få tillgång till dem, inte heller mobilapparna numera. Det tar förstås emot att betala för mjukvara med en prenumeration men faktum är att just Office 365 är sjukt prisvärt. För sådär 800 får du Office i ett helt år och obegränsat utrymme på OneDrive för fem användare. Går man ihop fem pers så är det alltså 160 per år för Office och obegränsad molnlagring. Bara lagring av säg 1TB i dropbox eller liknande kostar ju mer (exempelvis €9.99/mån på DB för 1TB).

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Nu har jag hittat andra MS-originalservrar som man kan ladda ned ifrån.
Eftersom väldigt många verkar ha läst tråden, (och är intresserade?) kommer att skriva en rapport här lite senare om mina nojiga erfarenheter.
Det är en väldigt stor skillnad att ladda ned från de olika ställena kan jag avslöja redan nu.

Bozzeta (eller någon annan), vilken "Hash-generator/läsare" rekommenderar du att ladda ned?
Microsoft använder sig mest av SHA-1 vad jag förstår?
Jag har hittat dessa 10 alternativ:
https://www.raymond.cc/blog/7-tools-verify-file-integrity-usi...

Funderar på "IgorWare" mest på grund av att den är portabel, inte kräver installation, samt att den inte använder .NET eller andra tillägg för att fungera.
Vad sägs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

vilken "Hash-generator/läsare" rekommendera[s]?

Tycker själv om hashtab, gör en sak och gör det enkelt utan att vara i vägen.

Kör en google image search för att se hur den fungerar och ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Well, både 365 och Google Docs är webblösningar, inget som jag vill ha, som jag sagt tidigare.
(GDocs är dessutom helt enkelt inte tillräckligt bra vad gäller kompabiliteten)

LibreOffice är inget alternativ det heller, som jag också sagt tidigare.
(Samma sak med den, vad gäller kompabiliteten, dessutom är den java-baserad och väldigt slö)

Den här tråden handlar om "Office proffesional plus 2013", och varifrån man kan hämta trial-iso:n utan att blanda in Akamai.

Office 365 är inte en webblösning:
http://products.office.com/en-us/compare-microsoft-office-pro...

Webbversionen av Microsoft Office heter Office Online (tidigare Office Online Apps)
https://office.com/start/default.aspx

Permalänk
Medlem

Men jösses. Så mycket tjafs för så lite. Installera skiten och var glad, eller var nöjd med andra lösningar, så som LibreOffice (som för övrigt fick 9,5 i betyg av PC-tidningen, 17-2014)! Annars kan du ju använda Word Online. Logga in till ditt Outlook-konto och gå sedan till https://office.com/start/default.aspx?WT.mc_id=Office_Product.... Den kanske inte erbjuder lika mycket som vad Office-programmet gör (jag har inte använt skiten sedan... öhm, 2004, tror jag), men den gör det du är ute efter (antar jag).

Jag finner den här tråden löjlig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.