Virus (Gamezdoka.org)

Permalänk
Medlem

Virus (Gamezdoka.org)

Tjabba, har fått ett virus som jag själv försökt på alla möjliga sätt få bort (vill helst inte ominstallera datorn)

Detta virus funkar så att direkt när datorn startar så kommer hemsidan gamezdoka.org fram.
Något ryskt skit med spel och tecknade halvnakna figurer..

Väldigt irriterande.
När jag googlat runt så har alla forum o andra hemsidor om detta skapats för knappt 1 vecka tillbax. Så de verkar va något nytt virus...?

Skulle uppskatta hjälp om hur man får bort det..
Tack.

Visa signatur

EVGA GTX 980 SC 4GB
i7 2700k

Permalänk
Inaktiv

Något bloatware program du tankat ned förmodligen.

Prova slå av allt du inte vet exakt vad det är som är nödvändigt i windows starup.

Skriv "MSConfig" i kör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eChrisBC:

Skulle uppskatta hjälp om hur man får bort det..
Tack.

Tjenare. När jag fick ett via en torrent så fick jag hjälp av sweclockers. Jag körde "Malwarebytes Anti-Malware".

Fick bort samtliga saker. Vet doc inte hur det kommer att fungera för dig men testa!

Länk nedan:
http://www.malwarebytes.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Tjenare. När jag fick ett via en torrent så fick jag hjälp av sweclockers. Jag körde "Malwarebytes Anti-Malware".

Fick bort samtliga saker. Vet doc inte hur det kommer att fungera för dig men testa!

Länk nedan:
http://www.malwarebytes.org/

What he said.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Har exakt samma virus men malwarebytes hittar inte viruset.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fick ordning på det genom att ominstallera Windows...

Visa signatur

EVGA GTX 980 SC 4GB
i7 2700k

Permalänk

Jag har fått samma skit
Tror jag fick bort det genom att ta bort cmd saken i registret(ooov.net? Verkar vara denna som sen länkar vidare), det kom då inte tillbaka när jag startat om datprn, vanliga antivirus hittade inget
Frågan är ju bara om de drog med sig mer skit som inte syns nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av eChrisBC:

Fick ordning på det genom att ominstallera Windows...

Och jag fick ordning på det genom att skanna igenom min dator med MBAM. Skanna, ta bort det som hittades, starta om datorn, klart. Totalt onödigt att installera om Windows för en sån här liten skitsak. Skärpning!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

tack edgren det fungerade för mig också

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Medlem

Gör följande (lättaste lösningen jag hittade för egen del): Start/Kör/regedit. Använd sökfunktionen. Googla vad "viruset" heter egentligen.. Goggla typ "what is gamezdoka.org" så kommer du hitta vad det egentligen ska heta. När du hittar filen under sökfunktionen i regedit: Högerklicka - ta bort. Kör antimalware efteråt samt fullständig sökning med ditt antivirus (om du nu har något..)

Kan tyvärr inte söka själv vad det här viruset egentligen heter, sitter på jobbet och har ganska hårda brandväggar... Lycka till!

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.