Permalänk
Inaktiv

Vad är (m)IRC?

Tjena,

Jag har alltid undrat vad IRC - mIRC är för något? Har haft äldre kusiner på 90/00-talet som använde det jätteofta, men förstod aldrig vad det användes till. Är det bara en chat som Teamspeak fast i textformat?

Kan man göra något med IRC? Finns det olika klienter till IRC?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Tjena,

Jag har alltid undrat vad IRC - mIRC är för något? Har haft äldre kusiner på 90/00-talet som använde det jätteofta, men förstod aldrig vad det användes till. Är det bara en chat som Teamspeak fast i textformat?

Kan man göra något med IRC? Finns det olika klienter till IRC?

Mvh

IRC är ett chattprotokoll för Windows, mIRC är program som använder det protokollet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mirc

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Tjena,

Jag har alltid undrat vad IRC - mIRC är för något? Har haft äldre kusiner på 90/00-talet som använde det jätteofta, men förstod aldrig vad det användes till. Är det bara en chat som Teamspeak fast i textformat?

Kan man göra något med IRC? Finns det olika klienter till IRC?

Mvh

Precis, det är till för textchat (visserligen kan man skicka filer till andra användare över DCC och CTCP också). IRC står ju för Internet Relay Chat och är nog den äldsta chat-teknologin som fortfarande används flitigt idag (om man inte räknar med e-mail?). Det är väldigt simpelt och kraftfullt, och har i stort sett allt man kan begära av ett chattprotokoll, därav att det lever kvar. Det är väldigt bra när du är ute efter att diskutera ett visst ämne, t.ex. om du vill snacka om något spel eller har någon teknisk fråga så kan du ofta leta upp en chattkanal som handlar om just det och diskutera det med andra mycket insatta personer. En vanlig grej som många nybörjare inte verkar förstå med IRC är att de flesta som använder det är uppkopplade nästan jämnt och ständigt, även om de är "AFK", så det hör inte till ovanligheten att man går med i en kanal med 100 användare och inte ser ett enda ord på flera timmar, på det sättet är det lite som ett forum; att man skriver lite och så svarar de andra när de kommer tillbaka och ser det.

Absolut finns det flera olika klienter. Själv kör jag irssi, körde mIRC för många år sen (när jag körde Windows) men om man ska "idla" i massa olika kanaler dygnet runt så är en skalserver med irssi på oslagbart. Finns fler andra klienter också, till olika plattformar för olika syften.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nils45:

IRC är ett chattprotokoll för Windows, mIRC är program som använder det protokollet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mirc

Läste wikipedia innan jag postade här, det kändes fortfarande som ett mysterium efteråt.

Skrivet av s0sdaf:

Precis, det är till för textchat (visserligen kan man skicka filer till andra användare över DCC och CTCP också). IRC står ju för Internet Relay Chat och är nog den äldsta chat-teknologin som fortfarande används flitigt idag (om man inte räknar med e-mail?). Det är väldigt simpelt och kraftfullt, och har i stort sett allt man kan begära av ett chattprotokoll, därav att det lever kvar. Det är väldigt bra när du är ute efter att diskutera ett visst ämne, t.ex. om du vill snacka om något spel eller har någon teknisk fråga så kan du ofta leta upp en chattkanal som handlar om just det och diskutera det med andra mycket insatta personer. En vanlig grej som många nybörjare inte verkar förstå med IRC är att de flesta som använder det är uppkopplade nästan jämnt och ständigt, även om de är "AFK", så det hör inte till ovanligheten att man går med i en kanal med 100 användare och inte ser ett enda ord på flera timmar, på det sättet är det lite som ett forum; att man skriver lite och så svarar de andra när de kommer tillbaka och ser det.

Absolut finns det flera olika klienter. Själv kör jag irssi, körde mIRC för många år sen (när jag körde Windows) men om man ska "idla" i massa olika kanaler dygnet runt så är en skalserver med irssi på oslagbart. Finns fler andra klienter också, till olika plattformar för olika syften.

Är det som Reddit forumet? Finns det mobilappar och grejer till IRC? Jag kör Windows och Android, vad ska man använda för vettiga program då isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Läste wikipedia innan jag postade här, det kändes fortfarande som ett mysterium efteråt.

Är det som Reddit forumet? Finns det mobilappar och grejer till IRC? Jag kör Windows och Android, vad ska man använda för vettiga program då isåfall?

Det kanske man kan säga, är ingen flitig användare av Reddit själv så jag vet inte så noga. Men en del av IRC:s värld har en viss jargong med en viss elitism (beror helt på vilka servrar och kanaler du ansluter dig till förstås).
Det du också bör förstå om det inte framgick tydligt nog av Wikipedia-artikeln är att IRC-systemet inte på något sätt är centraliserat. Det finns alltså ingen "officiell" IRC-server utan det finns större och mindre nät med olika typer av innehåll (t.ex. Quakenet som har fokus på spel, Freenode där programmerare ofta hänger och diskuterar sina open source-projekt som de utvecklar tillsammans, osv...).
Kan inte direkt rekommendera dig några program då jag varken kör Windows eller Android så värst mycket nu för tiden själv, men sök efter IRC i App-store:n på din telefon så kommer du säkert hitta någon bra IRC-klient för telefonen. För Windows finns rätt många men mIRC är nog en av de största (dock kostar den pengar, men finns i testversion). irssi går också att köra på Windows men om man inte är van vid textbaserade miljöer så kanske det inte är det bästa valet att börja med... I övrigt så har du Xchat som är gratis och ska fungera på Windows, det kanske är ett bra alternativ för dig om du bara vill utforska lite.

Vet inte om jag förvirrade dig med min beskrivning förut dock, det är ju inte riktigt som ett forum ändå eftersom att chatten sker i realtid, precis som det gör på t.ex. TeamSpeak. Det jag ville säga var bara att det kanske inte alltid blir så då folk ofta är online 24/7 men AFK.
En annan skillnad är ju att folk gärna ofta kör en kanal-bot för sin IRC-kanal, för att automatiskt moderera kanalen och erbjuda extra funktioner till användarna (t.ex. kan botten kopplas till att skriva nyheter automatiskt när det kommer några som gäller ämnet kanalen handlar om).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Det kanske man kan säga, är ingen flitig användare av Reddit själv så jag vet inte så noga. Men en del av IRC:s värld har en viss jargong med en viss elitism (beror helt på vilka servrar och kanaler du ansluter dig till förstås).
Det du också bör förstå om det inte framgick tydligt nog av Wikipedia-artikeln är att IRC-systemet inte på något sätt är centraliserat. Det finns alltså ingen "officiell" IRC-server utan det finns större och mindre nät med olika typer av innehåll (t.ex. Quakenet som har fokus på spel, Freenode där programmerare ofta hänger och diskuterar sina open source-projekt som de utvecklar tillsammans, osv...).
Kan inte direkt rekommendera dig några program då jag varken kör Windows eller Android så värst mycket nu för tiden själv, men sök efter IRC i App-store:n på din telefon så kommer du säkert hitta någon bra IRC-klient för telefonen. För Windows finns rätt många men mIRC är nog en av de största (dock kostar den pengar, men finns i testversion). irssi går också att köra på Windows men om man inte är van vid textbaserade miljöer så kanske det inte är det bästa valet att börja med... I övrigt så har du Xchat som är gratis och ska fungera på Windows, det kanske är ett bra alternativ för dig om du bara vill utforska lite.

Vet inte om jag förvirrade dig med min beskrivning förut dock, det är ju inte riktigt som ett forum ändå eftersom att chatten sker i realtid, precis som det gör på t.ex. TeamSpeak. Det jag ville säga var bara att det kanske inte alltid blir så då folk ofta är online 24/7 men AFK.
En annan skillnad är ju att folk gärna ofta kör en kanal-bot för sin IRC-kanal, för att automatiskt moderera kanalen och erbjuda extra funktioner till användarna (t.ex. kan botten kopplas till att skriva nyheter automatiskt när det kommer några som gäller ämnet kanalen handlar om).

Funderar på att testa mIRC testversion och sen kanske jag köper det, det var nämligen inte så dyrt och deesutom så är det bara en engångskostnad som det ser ut som. Gillar inte när det är abonnemang och grejer.

Försökte se om samma utvecklare har en Android app också men där gick jag nog bet. Någon som kan rekommendera en najs IRC app till Android?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Det kanske man kan säga, är ingen flitig användare av Reddit själv så jag vet inte så noga. Men en del av IRC:s värld har en viss jargong med en viss elitism (beror helt på vilka servrar och kanaler du ansluter dig till förstås).
Det du också bör förstå om det inte framgick tydligt nog av Wikipedia-artikeln är att IRC-systemet inte på något sätt är centraliserat. Det finns alltså ingen "officiell" IRC-server utan det finns större och mindre nät med olika typer av innehåll (t.ex. Quakenet som har fokus på spel, Freenode där programmerare ofta hänger och diskuterar sina open source-projekt som de utvecklar tillsammans, osv...).
Kan inte direkt rekommendera dig några program då jag varken kör Windows eller Android så värst mycket nu för tiden själv, men sök efter IRC i App-store:n på din telefon så kommer du säkert hitta någon bra IRC-klient för telefonen. För Windows finns rätt många men mIRC är nog en av de största (dock kostar den pengar, men finns i testversion). irssi går också att köra på Windows men om man inte är van vid textbaserade miljöer så kanske det inte är det bästa valet att börja med... I övrigt så har du Xchat som är gratis och ska fungera på Windows, det kanske är ett bra alternativ för dig om du bara vill utforska lite.

Vet inte om jag förvirrade dig med min beskrivning förut dock, det är ju inte riktigt som ett forum ändå eftersom att chatten sker i realtid, precis som det gör på t.ex. TeamSpeak. Det jag ville säga var bara att det kanske inte alltid blir så då folk ofta är online 24/7 men AFK.
En annan skillnad är ju att folk gärna ofta kör en kanal-bot för sin IRC-kanal, för att automatiskt moderera kanalen och erbjuda extra funktioner till användarna (t.ex. kan botten kopplas till att skriva nyheter automatiskt när det kommer några som gäller ämnet kanalen handlar om).

Nu har jag skaffat mIRC! Om jag till exempel vill snacka om spel, apputveckling och fiske, vart vänder jag mig då?

Permalänk
Medlem

Spel = IRC.quakenet.net

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Försökte se om samma utvecklare har en Android app också men där gick jag nog bet. Någon som kan rekommendera en najs IRC app till Android?

HoloIRC är en applikation som jag använde mig av, innan jag blev mindre aktiv på IRC.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nils45:

IRC är ett chattprotokoll för Windows, mIRC är program som använder det protokollet.

IRC är inte ett chattprotokoll för Windows. Mirc är däremot en Windowsklient.

Själv använder jag IRC dagligen, i mitt fall via klienten irssi i Linux. Det är närapå standard för mjukvaruprojekt inom fri mjukvara att ha en IRC-kanal för support och relaterat snack.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

IRC är inte ett chattprotokoll för Windows. Mirc är däremot en Windowsklient.

Själv använder jag IRC dagligen, i mitt fall via klienten irssi i Linux. Det är närapå standard för mjukvaruprojekt inom fri mjukvara att ha en IRC-kanal för support och relaterat snack.

Kan man snacka om allt i IRC? Är det folk som sitter på DH och skriver om vad som händer där osv?

Så spelen jag lirar på datorn har en support på IRC?

Permalänk
Medlem

På lan satt man på mirc och sökte pcw:er ;P.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ah shit mIRC snacka om minnen från 90-talet. När man satt där med sina olika klienter (den jag körde hette "Fat Tony" minns jag och bootades varje gång med "omg that's the funky shit" slinga) som alla hade anpassats med fancy autokick scripts och en massa lull-lull funktioner som underlättade när man var SOP eller AOP t.ex.

Fan vad mycket kul man hade med det och snackade med alla om allt eller ingenting!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Använder twitch-chatten IRC? Nån som vet?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wasted:

På lan satt man på mirc och sökte pcw:er ;P.

Nånstans där bak i huvudet minns jag att jag kanske hade mIRC en gång i tiden när jag letade pcws. Det var goda tider det. Men det är som bortblåst ur minnet på mig.

Permalänk
Medlem

Botar är användbart på irc. Finns för fildelning mellan varann och för att samla ihop sig till att spela spel online (pickups) osv.

Är mest dom två grejerna jag använt det till, och att snacka förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Använder twitch-chatten IRC? Nån som vet?

Yes, tror twitchs chatt är IRC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Kan man snacka om allt i IRC? Är det folk som sitter på DH och skriver om vad som händer där osv?

Så spelen jag lirar på datorn har en support på IRC?

Att företag sitter och har irc support är ju liten risk. Dock finns det säkert kanaler där folk pratar om det.
Brukar finnas för t.ex städer, finns en kanal för Kalix som har 15 pers

Skrivet av Igelkott:

Använder twitch-chatten IRC? Nån som vet?

Ja. http://help.twitch.tv/customer/portal/articles/1302780-twitch...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Nånstans där bak i huvudet minns jag att jag kanske hade mIRC en gång i tiden när jag letade pcws. Det var goda tider det. Men det är som bortblåst ur minnet på mig.

Skrivet av wasted:

På lan satt man på mirc och sökte pcw:er ;P.

Hahahaha fan det var ju det bästa som fanns! lankväll, 3 polare, sökte 4v4 pcw på mIRC! underbara unga ungdom <3

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iColt3n:

Kan man snacka om allt i IRC?

Ja, det finns inget direkt innehållsfilter . Konsekvenser av svensk lagstiftning gäller dock, som alltid.

Skrivet av iColt3n:

Är det folk som sitter på DH och skriver om vad som händer där osv?

Om de vill så gör de det. På Dreamhack skulle jag närapå utgå ifrån att det sätts upp en "officiell" kanal där alla kan hänga om de vill. Om det inte sätts upp en "officiell" kanal så kan vem som helst starta en. Om man försöker gå med i en kanal som ännu inte finns så är det enda som vanligen händer att den startas med en själv som "ägare". När nästa person går med i kanalen så dyker de upp i användarlistan, och så kan det fortsätta att fylla på.

Skrivet av iColt3n:

Så spelen jag lirar på datorn har en support på IRC?

Jag vet inte vad du spelar, men det är inte omöjligt. Större spelutvecklare som Dice och gänget tror jag inte hänger i sådana kanaler. Minecraft kör däremot support och annat över IRC, och det är säkert fler som gör. Liksom Minecraft och Twitch som nämndes tidigare så är det enkelt att skapa en webbgateway så att de som använder protokollet inte ens vet om det.

Jag sitter för närvarande uppkopplad mot ett tiotal supportkanaler för olika projekt inom fri mjukvara, där jag då och då tittar in för att se om någon undrar något. Minns att jag tidigare använde Operas IRC-kanal en del, då utvecklarna ständigt satt och häckade där och var snabba på att svara på buggrapporter och annat. Debian koordinerar just nu till stor del sin pågående releaseprocess för Debian 8 över IRC (#debian-release@OFTC). Många projekt har botar som vidarebefordrar commitmeddelanden och aktivitet i buggrapporter direkt till IRC-kanalen. SweClockers har en IRC-kanal på Quakenet (#sweclockers.com, helt enkelt), där det sitter en del medlemmar och gaggar .

Personligen så kör jag även IM-tjänster (Jabber/Google Talk/MSN/liknande) genom BitlBee, som skapar en lokal IRC-server som jag kan ansluta till med min vanliga klient, få upp en kanal med mina kontakter och sedan prata med dem genom att skicka ett PM.

Vill man veta mer så är engelska Wikipedia ett bra ställe att börja. Därefter kan man välja en klient (på Windows använder de allra flesta Mirc, men det finns många alternativ) och försöka hitta någon kanal man vill hänga i.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Tänk att det finns en hel generation som inte vet vad Basshunter menar när han sjunger om boten Anna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saturday_sun:

Tänk att det finns en hel generation som inte vet vad Basshunter menar när han sjunger om boten Anna.

Det finns nog fler generationer som inte vet än det finns som vet .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det finns nog fler generationer som inte vet än det finns som vet .

De generationerna har troligtvis aldrig, i alla fall inte frivilligt, lyssnat på Basshunter...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Spel = IRC.quakenet.net

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer men quakenet är väldigt mycket mer än så. Tex kanalen #sweclockers finns och där snackas det om allt. Irc är lite av ett hang-out ställe.

Skrivet av phz:

IRC är inte ett chattprotokoll för Windows. Mirc är däremot en Windowsklient.

Själv använder jag IRC dagligen, i mitt fall via klienten irssi i Linux. Det är närapå standard för mjukvaruprojekt inom fri mjukvara att ha en IRC-kanal för support och relaterat snack.

Håller med! Har gjort många jobb-kontakter via irc över åren också.

Skrivet av iColt3n:

Kan man snacka om allt i IRC? Är det folk som sitter på DH och skriver om vad som händer där osv?

Så spelen jag lirar på datorn har en support på IRC?

För det mesta, ja. Spel varierar lite men gå in i respektive kanal och kolla, finns många stora.

irc.freenode.net är en annan av de mest välbesökta serversen, jag tror att freenode är den enda som har ökat i användare de senaste åren så det tillkommer nytt folk hela tiden.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vill man inte installera en IRC klient går det lika bra med en webklient som denna till quakenet: http://webchat.quakenet.org/#

Någon som hade någon fräck BNC?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns även plugins till webbläsare som chatzilla
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/chatzilla/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceogar:

Det stämmer men quakenet är väldigt mycket mer än så. Tex kanalen #sweclockers finns och där snackas det om allt. Irc är lite av ett hang-out ställe.

Håller med! Har gjort många jobb-kontakter via irc över åren också.

För det mesta, ja. Spel varierar lite men gå in i respektive kanal och kolla, finns många stora.

irc.freenode.net är en annan av de mest välbesökta serversen, jag tror att freenode är den enda som har ökat i användare de senaste åren så det tillkommer nytt folk hela tiden.

Sådärja, nu köpte jag mIRC, var för ivrig att komma igång med det eftersom det verkar jäkligt kul att använda det.

Hur hittar jag? Om jag vill söka folk till tex CS matcher, vilken channel joinar jag då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Det finns nog fler generationer som inte vet än det finns som vet .

Du verkar kunna det här med mIRC, vet du några bra channels för spel och programmering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Tänk att det finns en hel generation som inte vet vad Basshunter menar när han sjunger om boten Anna.

Du menar båten Anna?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Lever IRC fortfarande? Är rätt förvånad ärligt talat.