Permalänk
Inaktiv

Antivirus till PC

Tjena,

Någon som vet ett najs antivirusprogram till datorn? Gärna ett där man inte behöver ha abonnemang för att det ska vara 100% skydd. Betalar gärna en engångssumma, det är inga problem.

Mvh

Permalänk
Medlem

Finns hur många trådar som helst om detta. Använd sökfunktionen!

EDIT: Inte SweCs egna då, utan Google. Annars lär du inte hitta något.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Finns hur många trådar som helst om detta. Använd sökfunktionen!

EDIT: Inte SweCs egna då, utan Google. Annars lär du inte hitta något.

Har tittat en del, men de flesta trådarna handlar om Avast, Eset och Norton - Alla kostar i månaden/året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Någon som vet ett najs antivirusprogram till datorn? Gärna ett där man inte behöver ha abonnemang för att det ska vara 100% skydd. Betalar gärna en engångssumma, det är inga problem.

Microsoft Security Essentials som bas (MSE) och sedan kör du veckoskanningar med MalwareBytes i safe-mode så är du säker. MSE är knappast det bästa men det trögar inte sönder din dator heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Har tittat en del, men de flesta trådarna handlar om Avast, Eset och Norton - Alla kostar i månaden/året.

Avast är dock gratis...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

så är du säker.

"säker"

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Navicula:

Microsoft Security Essentials som bas (MSE) och sedan kör du veckoskanningar med MalwareBytes i safe-mode så är du säker. MSE är knappast det bästa men det trögar inte sönder din dator heller.

Så man kan kombinera MalwareBytes med vilket antivirusprogram som helst?

Finns det något antivirusprogram där man bara betalar en engångssumma?

Permalänk
Medlem

Kör på Avast gratis version, det räcker ett år.
Sen behöver du bara följa instruktionerna som ploppar upp när tiden börjar gå ut så förnyas det, helt gratis.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Så man kan kombinera MalwareBytes med vilket antivirusprogram som helst?

Finns det något antivirusprogram där man bara betalar en engångssumma?

Eset och norton och de flesta andra. Du betalar och får ett eller flera år med uppdateringar. När licensen löper ut får du inte längre några uppdateringar.

Det enda jag kan komma på så här på rak arm med månadsuppdateringar är Telia Säker surf (McAffee?), men det är ju inbakat i internetabonnemanget, så ingen extra faktura för månadsbetalning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Gratisversionerna av de flesta antivirus räcker och blir över.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av iColt3n:

Så man kan kombinera MalwareBytes med vilket antivirusprogram som helst?

Finns det något antivirusprogram där man bara betalar en engångssumma?

Varför ska du betala?

Du behöver säkerligen inte de extra funktionerna man får när man betalar och du får fullgott skydd av gratisvarianterna, så som Avast t.ex.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Avira?
Tyskt, värnar om integriteten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Varför ska du betala?

Du behöver säkerligen inte de extra funktionerna man får när man betalar och du får fullgott skydd av gratisvarianterna, så som Avast t.ex.

Får jag tillräckligt bra skydd som ersätter Windows 8 Defender med råge om jag använder gratisversionen av Avast/AVG?

Skrivet av Gibbe:

Avira?
Tyskt, värnar om integriteten.

Är det månadskostnad där också?

Permalänk
Medlem

Avira finns dels i en gratis variant och dels i en variant med en årskostnad.

Hur mycket skydd du behöver bestäms av din kunskapsnivå, vad du gör vid datorn, hur värdefullt det som du har i datorn är och hur lätt du kan installera om Windows mm.

Permalänk
Rekordmedlem

Det man betalar för är sällan virusskyddet utan andra funktioner oavsett program, det kan tex vara skydd mot informationsstöld och backup.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har Avast gratisversionen. använt den i ca 2 år . Har aldrig haft virus men maleware har väl hittat en och en annan sak. dock inte virus. har aldrig varit så att jag har fått popup virus eller att datorn är helt seg.

tycker det är lätt värt det.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med F-Secure, men det kostar. Men jag tror att det ingår ett gratis ex om man har t.ex. Telia som bredbandsleverantör.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jink:

Är väldigt nöjd med F-Secure, men det kostar. Men jag tror att det ingår ett gratis ex om man har t.ex. Telia som bredbandsleverantör.

Ja det är F Secure som ingår i "säker surf"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Microsoft Security Essentials som bas (MSE) och sedan kör du veckoskanningar med MalwareBytes i safe-mode så är du säker. MSE är knappast det bästa men det trögar inte sönder din dator heller.

För guds skull installera inte "Microsoft Security Essentials" vilken skit alltså.. plaseras så gott som alltid längst ner i listan.

Avast
Avg
panda cloud

är dom "bästa" gratisprogrammen och duger gott och väl till svensson.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

EDIT: Inte SweCs egna då, utan Google. Annars lär du inte hitta något.

Jasså, inte (inaktiv länk, men det magiska sökordet är "antivirus")?

Till trådskaparen: Samlingstråd med trådar om antivirus

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kör med malwarebytes premium för att få real time scanning av hemsidor och blockering, plus att det kostar så pass lite för 1 år typ 200 kr. Och att man får använda det till 3 datorer är man då t.ex 3 st som delar på kostnaden så blir det ingenting

som antivirus kör jag nu bitdefender och testar premium där då dem hade 50% rea för 1 år samma där får användas till 3 datorer, får se efter det året vad som händer.

Har testat MSE och gillar inte alla felmeddelande man får i loggboken
Har testat AVG gillade inte mängden processer som kördes
Har testat Avast kommer inte ihåg anledningen för det var ett tag sen men det var något jag inte gillade
Har testat Avira för längesen så kan inte uttala mig om hur det är nu

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av iColt3n:

Får jag tillräckligt bra skydd som ersätter Windows 8 Defender med råge om jag använder gratisversionen av Avast/AVG?

Avast ger ett fullgott skydd, ja. Bara att läsa tester på t. ex av-test.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Avast ger ett fullgott skydd, ja. Bara att läsa tester på t. ex av-test.

Ska man avaktivera Windows Defender då? Eller vilket Windows program är det som ska avaktiveras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iColt3n:

Ska man avaktivera Windows Defender då? Eller vilket Windows program är det som ska avaktiveras?

Windows Defender av-aktiverar sig själv om du installerar annat antivirusprogram automatiskt, du behöver inte göra något för det. Om du sen avinstallerar antivirusprogrammet kommer Windows Defender automatiskt aktiveras igen.

Min personliga uppfattning är att Windows Defender duger gott och väl för dig som konsument, det är samma antivirus som många stora företag använder (det enda som skiljer sig är namnet, i företagsmiljö heter det "System Center 2012 Endpoint Protection").

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Tjena,
Någon som vet ett najs antivirusprogram till datorn? Gärna ett där man inte behöver ha abonnemang för att det ska vara 100% skydd. Betalar gärna en engångssumma, det är inga problem.
Mvh

100% skydd tror jag ingen kan "erbjuda" utan mycket hänger på användaren själv också.

http://chart.av-comparatives.org/chart1.php

Jag kör själv med Bitdefender, då jag tycker att några hundra om året är rimligt.

Skrivet av Ecfor:

Microsoft Security Essentials som bas (MSE) och sedan kör du veckoskanningar med MalwareBytes i safe-mode så är du säker. MSE är knappast det bästa men det trögar inte sönder din dator heller.

Nej MSE är inget att ha alls.
http://chart.av-comparatives.org/chart1.php
Streckade linjen i tabellen är "standardskyddet" för Win7/Win8.

Och det här med prestanda; MSE/Defender är många gånger efter de riktiga programmen som t.ex Bitdefender, det du pratar om är en gammal myt.
Jag minns dock Norton för många, många år sedan och det segade verkligen ner hela datorn, men idag är de allra flesta väldigt snälla mot prestandan.

Diagrammet nedan visar detta tydligt, där ESET är den som tar absolut minst kraft av datorn.

http://imgur.com/Sr1DWnT

Permalänk
Medlem

Nu var du lite elak men jag håller med om att sweclockers sökfunktion inte fungerar bra.

Om man bara skriver in sökordet antivirus så blir resultatet som bilden under visar

Men om man klickar på sök knappen eller klickar på Visa alla (Diskussionsforum) så kommer det upp många sökresultat som inte är så relevanta

Visa signatur

janee

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av iColt3n:

Ska man avaktivera Windows Defender då? Eller vilket Windows program är det som ska avaktiveras?

Ja, avaktivera allt som har med Windows att göra, det kommer bara leda till något jobbigt fel i framtiden som blir jobbigt att felsöka.
Sen lägger du in Avast som antivirus, och gärna någon brandvägg som ZoneAlarm (som också är helt gratis).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Tjena,

Någon som vet ett najs antivirusprogram till datorn? Gärna ett där man inte behöver ha abonnemang för att det ska vara 100% skydd. Betalar gärna en engångssumma, det är inga problem.

Mvh

Tycker MSE (Windows Defender i Win 8.1+) täcker riktigt bra. Ser ni nytta i tredje parts AV fortfarande?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell