Windows 7 till Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Windows 7 till Windows 8.1

Precis som rubriken antyder försöker jag uppgradera min dators operativsystem från Windows 7 till Windows 8.1, och använder SweClockers guide för att installera det från ett USB-minne. Problemet kommer redan när jag ska ladda ner och installera Windows USB/DVD Download Tool. Efter att ha laddat ner det så försöker jag köra installationsprogrammet, men det vill inte starta. Oavsett hur många gånger jag trycker på den, oavsett om jag kör den som administratör, oavsett på vilken av mina två datorer jag laddar ner programmet på. Jag har såklart provat att omstarta datorerna, och att radera och nedladda programmet igen, men det gav inget resultat. Jag kan köra andra .exe-filer så förstår inte riktigt vad jag gör fel. Gör ni?

Operativsystem: Microsoft Windows 7. (Förmodligen Windows 8.1 snart om allt går väl.)
Processor: Intel Core i7 2660.
Moderkort: Gigabite Tecnology Co., Ltd. P67A-D3-B3
Minne: DDR3 16 GB 800 MHz.
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 580.
Hårddisk: ST1000L002-9TT153 ATA Device.

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte programmet från USB och låter UEFI/BIOS ladda det?

Är det windows 8.1 eller windows download tool som inte kommer igång? Prova med senaste mediacreationtool som du laddar ner här: http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=510815 . Fungerar felfritt på alla arbetsstationer jag kört den på. Välj att skapa en USB med en pålitlig USB sticka (inte en för 19.90 från statoil). Ladda sedan den skapade windows 8.1 USBn från BIOS, inte från windows shell inuti windows 7.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelaine:

Precis som rubriken antyder försöker jag uppgradera min dators operativsystem från Windows 7 till Windows 8.1, och använder SweClockers guide för att installera det från ett USB-minne. Problemet kommer redan när jag ska ladda ner och installera Windows USB/DVD Download Tool. Efter att ha laddat ner det så försöker jag köra installationsprogrammet, men det vill inte starta. Oavsett hur många gånger jag trycker på den, oavsett om jag kör den som administratör, oavsett på vilken av mina två datorer jag laddar ner programmet på. Jag har såklart provat att omstarta datorerna, och att radera och nedladda programmet igen, men det gav inget resultat. Jag kan köra andra .exe-filer så förstår inte riktigt vad jag gör fel. Gör ni?

Operativsystem: Microsoft Windows 7. (Förmodligen Windows 8.1 snart om allt går väl.)
Processor: Intel Core i7 2660.
Moderkort: Gigabite Tecnology Co., Ltd. P67A-D3-B3
Minne: DDR3 16 GB 800 MHz.
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 580.
Hårddisk: ST1000L002-9TT153 ATA Device.

Om du har Windows 8.1 ISO:n gör så här:

1. Starta kommandotolken med administratörsrättigheter (start -> cmd).
2. Skriv diskpart för att starta Windows partitionsverktyg.
3. Skriv list disk för att visa samtliga lagringsenheter som är anslutna till datorn.
4. Skriv select disk # där # är den siffra som markerar USB-minnet (se kapaciteten (size)). I detta moment är det mycket viktigt att du väljer rätt, annars kan du av misstag råka nollställa en annan lagringsenhet!
5. Skriv clean för att nollställa lagringsenheten.
6. Skriv create partition primary för att skapa en partition.
7. Skriv select partition 1 för att välja den nyskapade partitionen.
8. Skriv active för att markera partitionen som aktiv.
9. Skriv format quick fs=fat32 för att formatera partitionen.
10. Skriv assign för att ge partitionen en enhetsbokstav.
11. Skriv exit för att avsluta diskpart.

Nu är USB-minnet nollställt, formaterat och klart.

Mounta ISO-filen i Windows Explorer (går det i Windows 7 ?) eller installera Daemon Tools (installera det utan att vara uppkopplad mot internet så slipper du eventuella medföljande tredjeparts crap-program) och kopiera över alla filer till USB-minnet.

http://www.disk-tools.com/download/daemon

Nu är USB-minnet klart att användas för installation!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Varför ska alla krångla till det så mycket så fort någon behöver göra en bootar USB !? Googla Rufus och använd det så slipper man allt manuellt arbete. Se till att välja GPT for Uefi based computers

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Detta är nog den enklaste och bästa metoden att ladda hem W8.1 och lägga över ISOn direkt på ett USB minne http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Varför ska alla krångla till det så mycket så fort någon behöver göra en bootar USB !? Googla Rufus och använd det så slipper man allt manuellt arbete. Se till att välja GPT for Uefi based computers

Varför i hela världen använda något tredjepartsprogram, när man knackar in det med ett par rader i cmd? Eller om man inte har ISOn så lägger microsofts mediacreationtool operativsystemet direkt på en USB åt dig.
http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=510815

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Varför i hela världen använda något tredjepartsprogram, när man knackar in det med ett par rader i cmd? Eller om man inte har ISOn så lägger microsofts mediacreationtool operativsystemet direkt på en USB åt dig.
http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=510815

Därför att problemet är om du använder microsofts egna verktyg så formaterar den stickan i NTFS, vilket gör att hur du än gör kommer du inte kunna installera windows i UEFI läge med GPT.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Därför att problemet är om du använder microsofts egna verktyg så formaterar den stickan i NTFS, vilket gör att hur du än gör kommer du inte kunna installera windows i UEFI läge med GPT.

mediacreationtool har alltid formaterat i FAT32 för mig.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Därför att problemet är om du använder microsofts egna verktyg så formaterar den stickan i NTFS, vilket gör att hur du än gör kommer du inte kunna installera windows i UEFI läge med GPT.

Det funkar för mig. Stickan är FAT32 och går bra att installera windows 8.1 i UEFI. I windows installationen så gör den diskarna i GPT läge. Har själv gjort det. Var har du fått för dig att det inte går?

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen nyckel för W8.1 men jag har testat att ladda hem och lägga över ISOn direkt på ett USB minne med mediacreationtool och det fungerar att installera med UEFI, nackdelen med denna metod är att det tar lång tid att lägga över W8.1 till USB minnet.

Jag föredrar att ladda hem W8.1 ISO och lägga den i mappen Hämtade filer och sedan lägga över ISOn till ett USB minne med hjälp av programmet Universal USB Installer, det går mycket snabbare och man kan även göra en W8.1 UEFI installation med denna metod.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

mediacreationtool har alltid formaterat i FAT32 för mig.

Skrivet av Silcan:

Det funkar för mig. Stickan är FAT32 och går bra att installera windows 8.1 i UEFI. I windows installationen så gör den diskarna i GPT läge. Har själv gjort det. Var har du fått för dig att det inte går?

yes, trode vi snackade om USB download tool , som de också har, den är kass

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Nu har jag ingen nyckel för W8.1 men jag har testat att ladda hem och lägga över ISOn direkt på ett USB minne med mediacreationtool och det fungerar att installera med UEFI, nackdelen med denna metod är att det tar lång tid att lägga över W8.1 till USB minnet.

Jag föredrar att ladda hem W8.1 ISO och lägga den i mappen Hämtade filer och sedan lägga över ISOn till ett USB minne med hjälp av programmet Universal USB Installer, det går mycket snabbare och man kan även göra en W8.1 UEFI installation med denna metod.

exakt det tar vällldigt lång tid med MS verktyg, rufus tar det någon minut bara med bra USB minne.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Att rufus är ett par sekunder snabbare än diskpart är ointressant. Bättre slippa ytterligare en programvara för något man har full kontroll över själv med diskpart som klarar det rufus gör alldelles utmärkt, och redan finns i windows.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggwp:

Att rufus är ett par sekunder snabbare än diskpart är ointressant. Bättre slippa ytterligare en programvara för något man har full kontroll över själv med diskpart som klarar det rufus gör alldelles utmärkt, och redan finns i windows.

Värt att tjafsa om

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Värt att tjafsa om

det är sånt här som är livsviktigt!!!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Att rufus är ett par sekunder snabbare än diskpart är ointressant. Bättre slippa ytterligare en programvara för något man har full kontroll över själv med diskpart som klarar det rufus gör alldelles utmärkt, och redan finns i windows.

eller så kan man ju högerklicka , FORMAT... , klart mounta isofilen kopiera över innehållet manuellt, fungerar ju också fint.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200