Tixiati - kan inte ladda hemm torrent och surfa på samma gång??

Permalänk

Tixiati - kan inte ladda hemm torrent och surfa på samma gång??

Hur kan jag lösa mitt problem jag har med torrent nedladdningar.
Jag förlorar helt förmågan att surfa när en enda liten torrennedladdning kör.

Jag använder programmet Tixati.
Jag har fiber indraget i huset 100/100 hastighet.

Jag laddar sällan ned i högre hastigheter än 1-2mb/s

Så fort jag startar en nedladdning så kan jag inte nå några sidor när jag surfar.
Jag trodde detta berodde på antal anslutningar, dvs att en torrent tog upp många.
Men jag har prövat att sänka dem markant, till ca 10 i Tixiati. Detta hjälper inte.

Nu funderar jag på om det är modemet/routern som är problemet.
Någon som vet?

Jag har detta modem: inteno dg201 r1a

Kan jag lösa detta med ett "bättre" modem?

Jag vill hitta en förklaring till varför det blir så här... har letat som en galning men allt som verkar peka på en lösning fungerar inte alls.

Permalänk
Medlem

Har inget problem med Tixati, så tror inte det är det som är problemet.
Kör hälsotest på din HDD så det inte är den som håller på att ge upp.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

1. Hur kör jag hälsotest på min hdd?

2. Hur kan min hdd påverka detta problem?
Dvs om jag laddar ned med torrent. Då kan jag inte nå www.google.se eller några andra webbsidor. Vad har det med min hårddisk att göra?

Permalänk
Medlem

Hur mycket uppladdnings hastighet får du, när du laddar ner? Jag sätter normalt en max gräns på upload hastighet när jag ladda ner torrents. Gör jag inte det och den går upp till min anslutnings maximala upload, så droppar hela nerladdnings hastigheten.

Har du provat andra torrent klienter. Som t.ex uTorrent. Och sett ifall du får samma problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Jag har prövat sätta maxgränser, just nu har jag en maxgräns på 200kb/s. Har haft den obegränsad och satt den på 10. 100, 50, 1 osv... Gör ingen skillnad.

Får exakt samma problem med andra program.

Körde tptest
fick detta utan torrent igång: http://prntscr.com/5ilo6d

Körde tp test när torrent nedladdning var igång: http://prntscr.com/5ilp3a
Det tog 10 min att köra testet med torrent igång, den tog evigheter på sig att starta och köra allt.
På uppladdning stod den länge länge på 0.5 mb/s innan den plötsligt sköt i höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Jag har prövat sätta maxgränser, just nu har jag en maxgräns på 200kb/s. Har haft den obegränsad och satt den på 10. 100, 50, 1 osv... Gör ingen skillnad.

Får exakt samma problem med andra program.

Körde tptest
fick detta utan torrent igång: http://prntscr.com/5ilo6d

Körde tp test när torrent nedladdning var igång: http://prntscr.com/5ilp3a
Det tog 10 min att köra testet med torrent igång, den tog evigheter på sig att starta och köra allt.
På uppladdning stod den länge länge på 0.5 mb/s innan den plötsligt sköt i höjden.

Har du också provat begränsa max connections? Kan hända modemet inte klarar av att hantera allt för många connections.

Vad för typ av internet är det? VDSL2? Fiber? Går det via telejacket?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Det är fiber via ownit.
Går inte via telejacket, installerades ett separat uttag när de drog in fiber i huset.

Eftersom jag har 100/100 anslutning. känns det jäkligt tråkigt att sätta begränsning på ca 800kb/s i nedladdning.
jag har dock gjort det och detta hjälper inte heller.

att sänka den ytterligare blir ju löjligt, då måste jag hitta en väg runt snarare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Det är fiber via ownit.
Går inte via telejacket, installerades ett separat uttag när de drog in fiber i huset.

Eftersom jag har 100/100 anslutning. känns det jäkligt tråkigt att sätta begränsning på ca 800kb/s i nedladdning.
jag har dock gjort det och detta hjälper inte heller.

att sänka den ytterligare blir ju löjligt, då måste jag hitta en väg runt snarare...

Får du ut internet via en ethernet port? För modemet du listade är normalt ett VDSL/ADSL modem. Men i och med du inte kört det. Så tycks den enbart agera router. I så fall skulle du antingen kunna koppla datorn direkt till ethernet jacket. eller byta ut till en annan router.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Hur kan jag lösa mitt problem jag har med torrent nedladdningar.
Jag förlorar helt förmågan att surfa när en enda liten torrennedladdning kör.

Jag använder programmet Tixati.
Jag har fiber indraget i huset 100/100 hastighet.

Jag laddar sällan ned i högre hastigheter än 1-2mb/s

Så fort jag startar en nedladdning så kan jag inte nå några sidor när jag surfar.
Jag trodde detta berodde på antal anslutningar, dvs att en torrent tog upp många.
Men jag har prövat att sänka dem markant, till ca 10 i Tixiati. Detta hjälper inte.

Nu funderar jag på om det är modemet/routern som är problemet.
Någon som vet?

Jag har detta modem: inteno dg201 r1a

Kan jag lösa detta med ett "bättre" modem?

Jag vill hitta en förklaring till varför det blir så här... har letat som en galning men allt som verkar peka på en lösning fungerar inte alls.

Jag har med fiber indraget i huset 100/100, samma modem: inteno dg201 r1a (som är kopplad till en router)
Och laddar ner i hastigheter 10 - 12MB/s Med µTorrent 3.2 (helt utan reklam) och även om jag köttar på med UL/DL max, så surfar jag normalt.

Har du testat ett annat torrentprogram för att se om du förlorar helt förmågan att surfa?
Får man fråga varför du kör med Tixati? Frågar därför jag aldrig själv testat det...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Har gått igenom alla torrent program... alla funkar ungefär lika... detta problem jag har med att surfen slutar fungera är en långkörare som jag aldrig lyckats lösa. Så jag har bytt program och hankat mig fram med det tills jag igen (som nu) börjar ta tag i det igen.

får pröva dra hem utorrent som du kör med och testa igen.
var länge sedan jag hade det.

Permalänk

ok har nu installlerat utorrent (senaste) och satt upp mina nedladdningar där.
det blev exakt samma resultat, allt surfande dog direkt.
prövade lite olika inställningar med att strypa upp och ned hastigheten i utorrent också, men inget gjorde skillnad.

edit:
så om det nu är så att du också har 100/100
samma modem som mig
och inte har de problem som jag har.

då är det alltså inte "fel" på modemet.
kan det ändå vara fel hos ownit som begränsar något (antal anslutningar)?

det är fel på min dator... men jag kan inte se vad
eftersom detta är ett långvarigt problem jag upplevt har jag formaterat om datorn flertal gånger.
har haft windows7 och haft problemet, nu har jag win 8.1 och har samma problem.

så jag är bara förundrad.
funderar på om det ändå är värt att köpa ett annat modem... frågan är bara vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

ok har nu installlerat utorrent (senaste) och satt upp mina nedladdningar där.
det blev exakt samma resultat, allt surfande dog direkt.
prövade lite olika inställningar med att strypa upp och ned hastigheten i utorrent också, men inget gjorde skillnad.

edit:
så om det nu är så att du också har 100/100
samma modem som mig
och inte har de problem som jag har.

då är det alltså inte "fel" på modemet.
kan det ändå vara fel hos ownit som begränsar något (antal anslutningar)?

det är fel på min dator... men jag kan inte se vad
eftersom detta är ett långvarigt problem jag upplevt har jag formaterat om datorn flertal gånger.
har haft windows7 och haft problemet, nu har jag win 8.1 och har samma problem.

så jag är bara förundrad.
funderar på om det ändå är värt att köpa ett annat modem... frågan är bara vad.

Har du varit i kontakt med ownit och hört vad de har att säga om saken?
Känns lite drygt om det visar sig de begränsar mängden anslutningar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

jag har skickat en förfrågan, antar jag får svar på måndag.
så till dess... vänta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

jag har skickat en förfrågan, antar jag får svar på måndag.
så till dess... vänta...

Torrent är lurigt på det viset att det är inte farten som dödar ditt surfande utan alla anslutningar torrenprogrammet gör, ju fler anslutningar dess då värre blir det.
Sen kanske det inte är något fel på ditt bredband alls utan det är din dator som inte pallar med alla anslutningarna, hårddisk eller nätverkskort t.ex.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

ok.
hur kan jag kontrollera detta....
eftersom jag har prövat att reducera antal tillåtna anslutningar per torrent och det gör ingen skillnad... så är jag ändå tveksam till om det verkligen är problemet. eller hjälper inte det att ställa ned dessa inställningar
utorrent: http://prntscr.com/5iq8y1

Permalänk
Medlem

Testa utan routern? Testa att brygga routern (om det nu går).

Permalänk
Medlem

Med stor sannolikhet så är det Inteno DG201 som strular. Har du ett ethernet uttag hemma som den är kopplat till så prova koppla förbi och se om tjänsten fungerar eller om det fungerar bättre.

Om internet fungerar utan den så köp någonting bättre att ha istället.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara hans leverantör som stryper hastigheten när den känner av torrent-trafik? Jag har haft det problemet med min internetleverantör i Thailand. Prova att koppla upp dig mot en VPN-tjänst, helst en av de bättre som inte är gratis så att du förlorar så lite hastighet som möjligt.
Jag har precis samma problem som dig när jag inte kör med VPN, men när jag kopplar upp mig mot min VPN-tjänst så kan jag både ladda ner i full hastighet (endast 10Mbit, men ändå) och surfa som vanligt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Hade samma problem. Kolla länken och följ instruktionerna för "C. For improving Internet choking / router issues:"
http://forum.utorrent.com/topic/60691-utorrent-v2x3x-best-pra...

Visa signatur

- AMD Opteron 144 CAB2E 0542EPMW w. Zalman CNPS7000B Cu - 2 x 512Mb TwinMos PC3200 CL2.5 - Sapphire Radeon X800GTO2 @ XT PE - 2 x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 samt 1x80Gb Maxtor DiamondMax 10 -