Page File / Växlingsfil maxar på 8500MB, RAM registreras ej.

Permalänk

Page File / Växlingsfil maxar på 8500MB, RAM registreras ej.

Tjenare!

Sitter på 16GB RAM @1600Mhz och undrar om man skulle kunna stänga ner page file på min ssd? Det är p.g.a att även om det i dxdiag står att växlingsfilen har gott om utrymme så visar det sig att när jag spelar t.ex BF4 maxas page filen och jag ligger på ca. 15-30 FPS. Det har inte med temperaturer eller andra komponenter att göra. Det enda som jag hittade var att min page file enligt MSI Afterburner är maxad på runt 8GB och att min 'maximala RAM' är 8.

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Medlem

Testa #yolo

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Fredrikon2:

Tjenare!

Sitter på 16GB RAM @1600Mhz och undrar om man skulle kunna stänga ner page file på min ssd? Det är p.g.a att även om det i dxdiag står att växlingsfilen har gott om utrymme så visar det sig att när jag spelar t.ex BF4 maxas page filen och jag ligger på ca. 15-30 FPS. Det har inte med temperaturer eller andra komponenter att göra. Det enda som jag hittade var att min page file enligt MSI Afterburner är maxad på runt 8GB och att min 'maximala RAM' är 8.

Stäng av det istället.

Permalänk
Medlem

Har man mycket ram minnen kan man minska virtuellt minne (växlings filen) till 1GB eller mindre.

Den kan också läggas på en annan disk. Vissa kan t.o.m stänga av den men sån måste man testa själv om nån av ens program/spel får problem.

Permalänk
Hjälpsam

Du kan lägga din växlingsfil på din hårddisk i stället för SSD, men låt windows bestämma storleken även i fortsättningen.
Detta att afterburner säger att du har 8 GB låter inte bra, visar även andra program likadant?
Eller du kanske menar minnesanvändningen inte mängden tillgängligt minne?

En stor fördel med swapfil som sällan nämns, är att den kan användas till att garantera allokerat minne som inte används.
Säga att ett program reserverar 1GB och använder blott 250 MB av dessa, har du en swapfil, kan dessa oanvända 750 MB läggas där, istället för i minnet, ingen swap tvingar windows att använda arbetsminne i stället.
Även om dessa oanvända 750 ligger på swappen behöver inte windows göra något mot disk, eftersom minnet ju inte används.
Behöver programmet använda 400MB efter ett tag, kan då 400MB läggas i ram och 600MB i swappen.

Själv har jag 32 GB och jag låter Windows bestämma storleken, jag har dock ingen swap på systemdisken, men jag har aktiverat swap på övriga diskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |