Tripel booting 3 olika windows OS ?

Permalänk
Medlem

Tripel booting 3 olika windows OS ?

Som själva titeln säger så undrar jag om det är möjligt att göra så man kan boota 3st olika Windows OS "inte samtidigt".

Dom jag vill kunna boota är följande:

Windows 7
Windows XP
Windows 95 eller 98

Och fungerar det, ska man göra det i samma ordning som när man gör dual boot mellan XP och 7 ?

||

Anledning till det är att jag ska hjälpa min kusins pappa så hans son kan spela alla barn spel som kräver 95/98 som inte fungerar på XP etc.
Jag har gjort dual boot förut mellan XP och 7, men när jag söker om 3x Windows OS fungerar så får jag bara upp 2x windows och 1x Linux på en och samma dator.
Så blir osäker om det räknas som att 3x Windows OS ska fungera på en och samma dator.

Eller är det någon som har en bättre lösning en att installera massa windows OS för att gamla samt nya spel ska fungera ?

Är medveten att " Compatibility " funktionen finns, men den funkar inte då man inte ens får installera spelet från skivan.

Tacksam för svar och hoppas jag gjort mig tydlig över min fråga !

Visa signatur

-- CPU: Intel® Core™ i7-4770 3,4Ghz -- CPU Kylar: Corsair H60 -- Moderkort: ASUS Z97-A -- Grafikkort: ASUS GTX 660 -- RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16gb -- PSU: Corsair HX 650W PSU -- Chassi: fractal design define r4 -- HDD: Corsair SSD Force Series GT 120GB --

Permalänk
Medlem

Att börja med: http://support2.microsoft.com/kb/306559/sv
Windows 9* kräver filsystemet FAT(32), XP kan installeras även det på FAT32 formaterat disk... och kan hantera FAT(16) utan större problem.
Se bara till att i BIOS välja IDE kontrollermode, varken XP eller 95/98 har nativ support för SATA (AHCI), och ja, skall installeras i ordningen äldst först.

Har inte testat att köra W98/WXP/W7 på samma dator, endast W98 och XP. Windows 7 bör dock kunna hantera FAT32, det ä bara o testa

FYI
Permalänk
Medlem

Det kan bli drivrutinsproblem med Windows 9x i en modern dator, så det kan vara smartare att ha Windows 9.x i Virtualbox eller annan liknande virtuell dator (dessutom slipper man starta om datorn så mycket och ändra i BIOS).

Permalänk
Avstängd

Har nog inget att tillägga denna diskussion, men låter som en alldeles fantastisk "cluster-fuck" du vill bygga upp
Lycka till

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Köp 3 diskar. Installera ett OS på varje disk.

Ryck ut SATA-kablarna X och Y när du ska använda Z.

Borde fungera? Clusterfuck 2.0

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Skulle nog köra virtuellt, känns enklast

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EyeNEye:

Köp 3 diskar. Installera ett OS på varje disk.

Ryck ut SATA-kablarna X och Y när du ska använda Z.

Borde fungera? Clusterfuck 2.0

För att göra det mer intelligent, kör en 1x5.25" till 4x2.5" med fronttillgängliga kasetter, flytta sedan runt SSD:er mellan facken och ha ett som boot. (kontakt på moderkortet). Clusterfuck 3.0

Skrivet av LudvigLindell:

Skulle nog köra virtuellt, känns enklast

Ja det är nog det enda realistiska. Det går även att skapa virtuella och portabla installationer som bootar respektive variant av OS för att sedan driva spelet i denna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För att göra det mer intelligent, kör en 1x5.25" till 4x2.5" med fronttillgängliga kasetter, flytta sedan runt SSD:er mellan facken och ha ett som boot. (kontakt på moderkortet). Clusterfuck 3.0

Eller en SATA QuickPort Quattro ?

Ur med alla diskar, in med den man ska starta upp. Märka upp diskarna med vilket OS de har. Kreativiteten flödar ser jag

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EyeNEye:

Eller en SATA QuickPort Quattro ?

Ur med alla diskar, in med den man ska starta upp. Märka upp diskarna med vilket OS de har. Kreativiteten flödar ser jag

http://www.sharkoon.com/sites/default/files/products/dockingS...

Låter som ett alternativ (Har själv funderat på ngt liknande men har inte tillräckligt med SSD:er)

Har en Hotswap inbyggt i chassit nämligen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om det rör sig om väldigt gamla program så är det nog en bättre ide att virtualisera. Om inte annat för att så gamla operativsystem som win 9x antagligen inte kommer fungera bra på en modern dator.

Ska det multibootas så kan det eventuellt gå att lösa med windows egna bootloader, annars kan du kika på andra, Grub brukar t.ex. följa med linux distrobutioner. Har aldrig försökt installera just grub utan linux på datorn men det borde ju gå att lösa tycker man. Finns alldeles säkert andra alternativ.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag bryr mig inte direkt hur komplex uppbyggnaden blir, med andra ord att det kanske tar tid att installera.
Då min kusin knappt förstår något mer en typ hur man startar datorn och spelen pga sin kraftiga autism. "om jag minns rätt"

Samt det stämmer nog som CeciliaB säger så kan Windows 9x blir svårt med en modern dator.
Då om jag inte minns fel att jag beställde en AMD FX-6300 CPU " relativt ny när datorn byggdes ".. Endast för datorn skulle vara så komplex och liten som möjligt + drivas utan GPU då barn spel verkligen inte kräver det .
+ ett relativt nytt moderkort.

För tror Virtualbox eller att bytta sladdar från HDD till HDD blir allt för mycket samt för svårt för min kusin att lära sig.

Men tror jag ska testa att köra med " Eqon " tanke.

Windows 98 ---> Windows XP ---> Windows 7

Sedan bara hoppas på det bästa att det fungerar som det ska ^^

Visa signatur

-- CPU: Intel® Core™ i7-4770 3,4Ghz -- CPU Kylar: Corsair H60 -- Moderkort: ASUS Z97-A -- Grafikkort: ASUS GTX 660 -- RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16gb -- PSU: Corsair HX 650W PSU -- Chassi: fractal design define r4 -- HDD: Corsair SSD Force Series GT 120GB --