Permalänk
Medlem

Windows Live Mail

Går det backa upp alla mail?

Eller förlorar man allt om man måste installera om datorn?

Permalänk
Medlem

Windows Live Mail

Kan man backa upp mailen eller går allt förlorat om man måste installera om datorn?

Har win 8.

Permalänk
Skrivet av Ambrace:

Går det backa upp alla mail?

Eller förlorar man allt om man måste installera om datorn?

Hejsan. du kan alltid exportera alla mailen och lägga dem på en usb-sticka eller någon annanstans för att sedan importera dem igen.
här är hjälp om hur du gör detta

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-live/mail-import-backup-restore

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ambrace:

Kan man backa upp mailen eller går allt förlorat om man måste installera om datorn?

Har win 8.

Mailen ligger väl på ditt online kontot. Ska inte hända något om du installerar om eller byter dator för den delen! Sen om du vill spara/backa upp dom får någon annan förklara.

Samma som för min mail. Sitter på mobilen nu till exempel men kommer alltid åt mailen oavsätt va jag sitter

Permalänk
Medlem

Vilket onlinekonto menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderbluff:

Hejsan. du kan alltid exportera alla mailen och lägga dem på en usb-sticka eller någon annanstans för att sedan importera dem igen.
här är hjälp om hur du gör detta

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-live/mail-import-backup-restore

Tack Tack!! Det var precis vad jag behövde. Ska kolla om det fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ambrace:

Vilket onlinekonto menar du då?

Det du har mailen på:
https://login.live.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma sak. Har man råkat posta i fel forumdel går det bra att kontakta en moderator.

Citat:

§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.
§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Egentligen behöver du bara backupa mejlen om du kör pop3, annars håller den mejlen i synk med mejlservern

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ambrace:

Vilket onlinekonto menar du då?

Precis som en annan skrev här i tråden. Det du loggar in med på internet!

Till exempel. Jag har också hotmail

1. Går in på www.hotmail.se
2. logga in på ditt konto.

till exempel:

"kontonamn":Sweclockers@hotmail.com
"Lösenord: ***

3. Allt ligger där. Det händer inget med dom försen du ändrar i din mail

Så ändrar du saker i datorn händer inget med din mail alls!

Permalänk

Eftersom att TS använder sig av Windows Live Mail så sitter han / hon säkert på en adress från sin bredbandsleverantör vilket är POP3 som standard (hos de största). Backup gör du via Arkiv --> importera / exportera. Kom ihåg att detta endast gör backup på dina mappar med mail och inte adressboken eller dina mailkonton. Se till att du har lösenordet tillgängligt innan du ominstallerar (brukar finnas på papper från internetleverantören).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Precis som en annan skrev här i tråden. Det du loggar in med på internet!

Till exempel. Jag har också hotmail

1. Går in på www.hotmail.se
2. logga in på ditt konto.

till exempel:

"kontonamn":Sweclockers@hotmail.com
"Lösenord: ***

3. Allt ligger där. Det händer inget med dom försen du ändrar i din mail

Så ändrar du saker i datorn händer inget med din mail alls!

Det du sa sist trodde du väl ändå inte på

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Precis som en annan skrev här i tråden. Det du loggar in med på internet!

Till exempel. Jag har också hotmail

1. Går in på www.hotmail.se
2. logga in på ditt konto.

till exempel:

"kontonamn":Sweclockers@hotmail.com
"Lösenord: ***

3. Allt ligger där. Det händer inget med dom försen du ändrar i din mail

Så ändrar du saker i datorn händer inget med din mail alls!

Jag har inte min mail kopplat till Hotmail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Där finns inte min Telia mail som jag har på Windows Live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeBenke123:

Eftersom att TS använder sig av Windows Live Mail så sitter han / hon säkert på en adress från sin bredbandsleverantör vilket är POP3 som standard (hos de största). Backup gör du via Arkiv --> importera / exportera. Kom ihåg att detta endast gör backup på dina mappar med mail och inte adressboken eller dina mailkonton. Se till att du har lösenordet tillgängligt innan du ominstallerar (brukar finnas på papper från internetleverantören).

Tack, det är precis detta jag eftersökte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ambrace:

Där finns inte min Telia mail som jag har på Windows Live.

Men har du raderat mailen på servern ? Annars ligger de kvar, du kan ju logga in på ditt Teliakonto och titta om mailen ligger på servern om du inte har koll på det.
https://webmail.telia.com/cp/ps/Main/login/Login?d=pne.telia....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men har du raderat mailen på servern ? Annars ligger de kvar, du kan ju logga in på ditt Teliakonto och titta om mailen ligger på servern om du inte har koll på det.
https://webmail.telia.com/cp/ps/Main/login/Login?d=pne.telia....

Telia kör POP3 som standard och inte IMAP och då fungerar det inte så enkelt tyvärr Är lite olika hur mycket som sparas på servern med POP3 men det är långt ifrån allt. Om TS dessutom har arkiverat sina mail i olika mappar i Windows Live Mail och rensat bort skräppost / oönskade mail under åren så kommer det blir katastrof att inte göra en backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeBenke123:

Telia kör POP3 som standard och inte IMAP och då fungerar det inte så enkelt tyvärr Är lite olika hur mycket som sparas på servern med POP3 men det är långt ifrån allt. Om TS dessutom har arkiverat sina mail i olika mappar i Windows Live Mail och rensat bort skräppost / oönskade mail under åren så kommer det blir katastrof att inte göra en backup.

Jag har den inställningen att jag hämtar min mail, tror inte något sparas på servern hos Telia. Skulle ju bli mängder med mail där.

Permalänk
Medlem

Man kan ställa in att man ska lämna kvar en kopia på servern och den inställningen har jag inte, så på servern finns inget.

Permalänk
Skrivet av Ambrace:

Jag har den inställningen att jag hämtar min mail, tror inte något sparas på servern hos Telia. Skulle ju bli mängder med mail där.

Det är POP3. Du måste alltså göra en backup på din mail innan du tar bort något. Som sagt: Arkiv --> importera / exportera. Välj alla mappar och tryck exportera. Efter ominstallationen är det vara att öppna samma flik igen om importera från mappen som skapas när du exporterar.

Permalänk
Medlem

Ser att man bara har 200MB på servern hos Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeBenke123:

Det är POP3. Du måste alltså göra en backup på din mail innan du tar bort något. Som sagt: Arkiv --> importera / exportera. Välj alla mappar och tryck exportera. Efter ominstallationen är det vara att öppna samma flik igen om importera från mappen som skapas när du exporterar.

Japp, det är så jag kommer göra.

Tack alla för alla råd.