Bästa VPN Programmet

Permalänk
Medlem

Bästa VPN Programmet

Hej,

Jag har haft lite problem med nät-troll på en sida den senaste tiden. Har försökt med allt för att bli av med dom men dom hittar mig alltid med hjälp av ett ID nummer. Nu har jag kommit fram till att jag ska köpa en VPN tjänst och surfa anonymt - då blir jag garanterat av med dom.

Frågan är bara vilket program som är bäst?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är du villig att betala lite för det?

Med det menar jag ~10€ i månaden?

Inte de svenska och dåliga lösningarna som Ipredator, Dold.se osv som cappar din bandbredd till helvetet... utan det finns andra off-shore VPN'er på riktigt bra bandbredd som ligger i länder såsom Amsterdam osv.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är du villig att betala lite för det?

Med det menar jag ~10€ i månaden?

Inte de svenska och dåliga lösningarna som Ipredator, Dold.se osv som cappar din bandbredd till helvetet... utan det finns andra off-shore VPN'er på riktigt bra bandbredd som ligger i länder såsom Amsterdam osv.

Ja, tyvärr. Det är det enda sättet att bli av med dom.
Jag vill helst att programmet ska kunna byta till andra svenska IPs, om det går. Men det är inte så jätteviktigt.

Det viktiga är att jag inte vill utsätta min dator för skadliga program. Köpte en ny laptop ganska nyligen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nej detta blir utlänska IP där servern i fråga står - även om du har alternativ här.
De har hosting bland annat i USA, Amsterdam som sagt och lite andra länder - men inte sverige.

Dels pga. de som driver dem är blandat amerikaner och h-brownies snubbar ;), men också att vi i sverige är så krångliga med lagar osv.

SÅ, utlänskt eller inte alls.

Låter som du skall ha dold.se då - det ger dig svenskt ip.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nej detta blir utlänska IP där servern i fråga står - även om du har alternativ här.
De har hosting bland annat i USA, Amsterdam som sagt och lite andra länder - men inte sverige.

Dels pga. de som driver dem är blandat amerikaner och h-brownies snubbar ;), men också att vi i sverige är så krångliga med lagar osv.

SÅ, utlänskt eller inte alls.

Låter som du skall ha dold.se då - det ger dig svenskt ip.

Har du provat dold.se? Är det bra?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om ZenMate VPN som är helt gratis plugin till webbläsaren. Även väldigt enkelt att byta land där (5 att välja mellan)

https://zenmate.com/

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av '[Mr.K:

;15194602']Har du provat dold.se? Är det bra?

Yes, har provat då jag fick det gratis via M3-Club.

Och jag förstår varför de gav de gratis... för det är skit.
Åå ADSL, som jag hade då - 24/1, fick jag ut 4/0,2. Inte sådär supernöjd... även om man skall räkna med viss förlust med VPN eftersom det sker realtidskrypering (skall man utgå ifrån iaf, men kolla det!) på all data.

Idag sitter jag på 200/200 och har bara provat mot min seedbox som erbjuder VPN, och där får jag ut 185/170 när OpenVPN är uppsatt och anslutet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av walkir:

Kan tipsa om ZenMate VPN som är helt gratis plugin till webbläsaren. Även väldigt enkelt att byta land där (5 att välja mellan)

https://zenmate.com/

Är det där verkligen säkert då?
Saker som är gratis är jag skeptisk till att de inte ligger och sniffar data på länken och snor åt sig data, tracking, osv.

Har visserligen inte kollat deras licensavtal, men det skulle inte förvåna mig om det finns en klausul "Whatever you do on our proxy connection is our data and by agreeing to the statement you choose to let us in full see, store and use this data if we so chose."

... I would know.
/ Facebok
/ Google
/ What-ever-big-company-today-with-"free"-services

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Provade ZenMate nyss. Den var inte bra.

Hur avinstallerar man skiten nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är det där verkligen säkert då?
Saker som är gratis är jag skeptisk till att de inte ligger och sniffar data på länken och snor åt sig data, tracking, osv.
/ What-ever-big-company-today-with-"free"-services

Så här säger de själva:

"Furthermore, we do not log any personalized data. Unlike other VPN providers, we can’t! Strict German privacy laws regulate our company’s use of your information"
https://support.zenmate.com/hc/en-us/articles/201831541-What-...
https://zenmate.com/privacy-policy/#english

Litar mer på en VPN-tjänst baserad i Tyskland än exempelvis något från Kina (eller Sverige och USA för den delen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Mr.K:

;15194616']Provade ZenMate nyss. Den var inte bra.

Det gick snabbt! Vad var det du inte gillade? Testade du att välja andra länder?
Det har fungerat felfritt för mig hittills i Chrome.

Om du tänker på att den riktiga IP-adressen kan läcka, så beror det på Flash eller andra plug-ins.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av walkir:

Så här säger de själva:

"Furthermore, we do not log any personalized data. Unlike other VPN providers, we can’t! Strict German privacy laws regulate our company’s use of your information"
https://support.zenmate.com/hc/en-us/articles/201831541-What-...
https://zenmate.com/privacy-policy/#english

Litar mer på en VPN-tjänst baserad i Tyskland än exempelvis något från Kina (eller Sverige och USA för den delen).

Håller delvis med dig där, om att USA är rena skämtet vad gäller vad som inte övervakas... ALLT övervakas.
Precis som Kina, fina världsdelar det där

Min ligger i amsterdam och så vitt jag vet så loggar de inte, och de är inte för de inte "kan" - klart som fan de kan. Även om de har en lag emot de så gör de, det är tyskland vi snackar om.

Handlar inte om man "inte kan" göra - man kan göra allt idag mer eller mindre, handlar bara om 2 variabler;
1. Tid
2. Pengar

Handlar ju mer isåfall hurvida företaget vill hålla sina kunder anonyma, och det är deras affärsidé.
Då går det hela ihop.
... men då får de ju också något tillbaka på det, alltså pengar - från kunden - som anynomiseras utan loggar.

Jepp, idag sitter folie-hatten med extra många gummi-snoddar!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Mr.K:

;15194585']Hej,

Jag har haft lite problem med nät-troll på en sida den senaste tiden. Har försökt med allt för att bli av med dom men dom hittar mig alltid med hjälp av ett ID nummer. Nu har jag kommit fram till att jag ska köpa en VPN tjänst och surfa anonymt - då blir jag garanterat av med dom.

Frågan är bara vilket program som är bäst?

Private Internet Access funkar väldigt bra enligt mig.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Är du villig att betala lite för det?

Med det menar jag ~10€ i månaden?

Inte de svenska och dåliga lösningarna som Ipredator, Dold.se osv som cappar din bandbredd till helvetet... utan det finns andra off-shore VPN'er på riktigt bra bandbredd som ligger i länder såsom Amsterdam osv.

Mullvad cappar inte.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av El_Raspberry:

Mullvad cappar inte.

Möjligt, men vad har de för bandbredd utåt då?

Säg att du har 500/500 och vill kunna nyttja det, eller iaf i närheten (generöst är väl då 250?) tror de har en sjuhelvetes massa klienter per server och varje server ligger på max 1gbit mot internet.

Mattematik;

1gbit
60 klienter
1000/60 = ~16-18mbit/skalle om alla vill nyttja det för nedladdning

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nu surfar jag anonymt med Dold.se

Min sista fråga: Finns det någon risk att det här programmet skadar min dator på något sätt?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av '[Mr.K:

;15194643']Nu surfar jag anonymt med Dold.se

Min sista fråga: Finns det någon risk att det här programmet skadar min dator på något sätt?

Nej.
Men för att vara säker, se till att du har brandväggen på in din dator samt att du inakverar "fil och skrivar -delning" på PPTP-länken.

Tänk även på att de använder en form utav PPTP VPN, alltså Point-to-Point Tunneling Protocol - och detta har väldigt dålig, om någon krypering. Så ha inte för mycket "hemliga" saker på länken.

Tror det är långsökt, men teoretiskt sätt kan jag koppla upp mig på dold.se (eller om du annat en annan VPN-provider du använt det) och leta upp dig / andra användare och sniffa/attakera deras trafik-paket...
Men då måste man veta att där finns något av värde för det är inte ens säkert att du kan få fram något osv. Långsökt, men PPTP är den sämsta av VPN-metoderna.
Dock den enklaste att komma igång att köra med, och en utav de mer välanvända.

Lite som WEP-kryperingen på routers/accesspunkter mot WPA/WPA2, där det första knäcks på sekunder och det senare timmar/dagar.

... Fan måste vara jobbigt att ha mig som vän xD

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Möjligt, men vad har de för bandbredd utåt då?

Säg att du har 500/500 och vill kunna nyttja det, eller iaf i närheten (generöst är väl då 250?) tror de har en sjuhelvetes massa klienter per server och varje server ligger på max 1gbit mot internet.

Mattematik;

1gbit
60 klienter
1000/60 = ~16-18mbit/skalle om alla vill nyttja det för nedladdning

Det gör du bäst i att fråga dem. Jag har 100 Mbit och ligger oftast runt vad jag får ut annars.