Seg uppstart av Windows efter Malwarebytes

Permalänk
Medlem

Seg uppstart av Windows efter Malwarebytes

Fick ett irriterande virus som gjorde att det poppade upp massa reklam överallt och blev rekommenderad att köra programmet Malwarebytes för att ta bort det. Jag gjorde det och programmet hittade en massa saker som den reagerade (72 st eller något liknande). Jag tyckte det mesta såg ut som skräp/spyware så jag valde att sätta allt i "karantän".

Efter att ha gjort detta försvann också viruset och datorn känns snabbare med undantag av en sak. När jag nu startar upp Windows (7), närmare bestämt efter att jag har valt användare och skrivit in lösenord, så blir rutan helt svart i någon minut. Finns fortfarande en muspekare som går att flytta runt, men i övrigt är det svart. Detta pågår under någon minut innan startmenyn och skrivbordet kommer upp som vanligt igen. Tidigare har denna fördröjning, då rutan bara är svart, inte existerat.

Undrar således om det kan vara något som har satts i karantän som inte borde ha gjort det? Vad kan det tänkas vara i så fall?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

en reparation från installations USBn borde fixa det.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Det behövs inte, allting finns ju kvar i karantänen i Malwarebytes och därifrån går det att återställa varje fil för sig. Behöver bara ta reda på vilken det är som ska återställas. Frågan är vilken det kan tänkas vara?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Det behövs inte, allting finns ju kvar i karantänen i Malwarebytes och därifrån går det att återställa varje fil för sig. Behöver bara ta reda på vilken det är som ska återställas. Frågan är vilken det kan tänkas vara?

Som sagt, en reparation aterstaller filem at dig.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Det kan ju också vara så att MBAM inte fick bort allt utan att där fortfarande finns sådant som startas automatiskt direkt efter inloggningen.
Kolla i msconfig - Autostart (Windows 7 och tidigare) resp. Aktivitetshanteraren - Autostart (eller något annat) (Windows 8 och nyare) efter okända program.

Permalänk
Medlem

Det löste sig av sig själv

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.