Hur bra är gratis antivirus (t.ex. Avast)?

Permalänk
Medlem

Hur bra är gratis antivirus (t.ex. Avast)?

Om tråden hamnat i fel avdelning, flytta den då gärna - dock är det antivirus i första hand till Windows 7 plus Windows 8.1, som min fråga berör.

Jag har sett i olika undersökningar, att även gratisversionen av just Avast, är en av de bättre, men: i Avast "all inclusive" ingår funktioner som mer målriktiat skyddar internetbanking och anti-hijacking (https://www.avast.com/index). Jag har ett par kompisar som använder sig av Aviras gratis (enklare) version och aldrig haft några problem med onlinebanking heller. Hursomhelst vill jag ändå fråga här en gång, om Avast all-inclusive lönar sig eller om gratisversionen är tillräcklig.

Annars har hittat ett ganska bra erbjudande hos Avira, som också lär vara ett av de bättre antivirusskydden.

NOTE: Norton är uteslutet: förvisso ett bra antivirusskydd, men har alldeles för mycket dumheter för sig i bakgrunden som segar ned precis hela systemet.

Permalänk

Välj Avast! gratis versionen. Den räcker långt. Stöd gärna Avast! senare genom att acceptera erbjudanden om uppgraderingar till halva priset.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Gratisversion räcker om du tänker kombinera med lite vett. Annars är det nog värt att betala för Kaspersky eller något annat antivirus i toppklass.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av SweGer:

Om tråden hamnat i fel avdelning, flytta den då gärna - dock är det antivirus i första hand till Windows 7 plus Windows 8.1, som min fråga berör.

Jag har sett i olika undersökningar, att även gratisversionen av just Avast, är en av de bättre, men: i Avast "all inclusive" ingår funktioner som mer målriktiat skyddar internetbanking och anti-hijacking (https://www.avast.com/index). Jag har ett par kompisar som använder sig av Aviras gratis (enklare) version och aldrig haft några problem med onlinebanking heller. Hursomhelst vill jag ändå fråga här en gång, om Avast all-inclusive lönar sig eller om gratisversionen är tillräcklig.

Annars har hittat ett ganska bra erbjudande hos Avira, som också lär vara ett av de bättre antivirusskydden.

NOTE: Norton är uteslutet: förvisso ett bra antivirusskydd, men har alldeles för mycket dumheter för sig i bakgrunden som segar ned precis hela systemet.

Här (pdf-varning) har du "AV-comparatives" jämförelse December 2014 mellan olika antivirusprogram där även gratisprogram nämns.

Gällande om det mer utökade skyddet är värt det kan jag inte svara på, om du upplever att det är det och gör mycket affärer på nätet så är det såklart det. Lätt att säga att man inte behöver något och sen upptäcka man hade behövt det. Däremot att specifikt få fram VAD det extra skyddet egentligen ger och hur exakt det fungerar (för att iaf. förstå det översiktligt) och därmed kunna fatta ett beslut verkar inte (snabbt) gå att få fram från deras hemsida så jag skulle kontakta dem istället och fråga.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Avstängd

Som jag sagt förut så är gratisalternativen tillräckligt bra.

Fördelen är dock att man kan ställa lite högre krav på betalversionerna... har man betalat för ett antivirus har man all rätt att klaga på tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Här (pdf-varning) har du "AV-comparatives" jämförelse December 2014 mellan olika antivirusprogram där även gratisprogram nämns.

Tack! Jag tar och kikar på den!

Skrivet av Waxinator:

Välj Avast! gratis versionen. Den räcker långt. Stöd gärna Avast! senare genom att acceptera erbjudanden om uppgraderingar till halva priset.

Jobbar du för Avast?

Men gratisversionen verkar vara ett bra alternativ annars, jag har även som sagt fårr muntliga rekommendationer. Internetbanking gör jag väl heller inte mer (snarare mindre) än Medelsvensson.

Permalänk
Medlem

Avast
Nu vet jag inte riktigt hur Avast har gjort i sin senaste version. Däremot det som skiljer är brandvägg, bättre sandlådeskydd, det så kallade SafeZone som bygger på Chrome och lite fler användarfunktioner. Sedan har du även VPN tjänsten som kostar extra. Resten är identiskt mot free varianten.

Onlinebanking skydden är mest bara ett extra lager som egentligen är till för att marknadsföra produkten. Du är egentligen lika skyddad utan sådan funktion så länge man bara har en bra brandvägg och antivirus. Det har att göra med att alla banker använder hårt krypterad trafik.

SSL
https://www.digicert.com/ssl.htm

TLS
http://searchsecurity.techtarget.com/definition/Transport-Lay...

HTTPS
http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_Secure

AES
http://sv.wikipedia.org/wiki/Advanced_Encryption_Standard

SHA
http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Hash_Algorithm

MD5
http://en.wikipedia.org/wiki/MD5

Permalänk
Skrivet av SweGer:

Jobbar du för Avast?

Nej
Men jag anser att om man gillar och använder något som är gratis
så varför inte gynna dem när man sedan vill betala för en fullversion (till reducerat pris) !?
Jag och alla omkring mig kör gratis Avast! sedan många år och nöjer oss med den versionen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Kör med Windows MSE som är inbyggt i win 8 och kan laddas ner till win7. Kört med det i 1år nu. Har det på två stationära burkar med 8.1, en laptop med 8.1 och en med win7.

Inte haft några problem och det ligger i bakgrunden o gör sitt jobb och irreterar en aldrig med uppdateringar o skit.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av stimpen:

Kör med Windows MSE som är inbyggt i win 8 och kan laddas ner till win7. Kört med det i 1år nu. Har det på två stationära burkar med 8.1, en laptop med 8.1 och en med win7.

Inte haft några problem och det ligger i bakgrunden o gör sitt jobb och irreterar en aldrig med uppdateringar o skit.

MSE ska absolut inte köras på Windows 7 och tidigare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av SweGer:

Om tråden hamnat i fel avdelning, flytta den då gärna - dock är det antivirus i första hand till Windows 7 plus Windows 8.1, som min fråga berör.

Jag har sett i olika undersökningar, att även gratisversionen av just Avast, är en av de bättre, men: i Avast "all inclusive" ingår funktioner som mer målriktiat skyddar internetbanking och anti-hijacking (https://www.avast.com/index). Jag har ett par kompisar som använder sig av Aviras gratis (enklare) version och aldrig haft några problem med onlinebanking heller. Hursomhelst vill jag ändå fråga här en gång, om Avast all-inclusive lönar sig eller om gratisversionen är tillräcklig.

Annars har hittat ett ganska bra erbjudande hos Avira, som också lär vara ett av de bättre antivirusskydden.

NOTE: Norton är uteslutet: förvisso ett bra antivirusskydd, men har alldeles för mycket dumheter för sig i bakgrunden som segar ned precis hela systemet.

Kör avast, men har släppt igenom någon enstaka skit, avira har fått bra betyg också (men enligt mig lite bökigare för en utan datorvana/intresse att navigera i).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Kör med Windows MSE som är inbyggt i win 8 och kan laddas ner till win7. Kört med det i 1år nu. Har det på två stationära burkar med 8.1, en laptop med 8.1 och en med win7.

Inte haft några problem och det ligger i bakgrunden o gör sitt jobb och irreterar en aldrig med uppdateringar o skit.

Inte så bra, när jag körde det så fick jag uppdatera det manuellt, oavsett hur jag ställde in automatiska uppdateringar.

Är okej, men finns bättre program.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vill du absolut ha ett så är Avast bäst enligt mig, men det ska inte behövas om du är försiktig.

(Kom ihåg att google och 5$ är vad som krävs för att komma förbi alla era antivirus, även om ni har betalat)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Boozfob:

Vill du absolut ha ett så är Avast bäst enligt mig, men det ska inte behövas om du är försiktig.

(Kom ihåg att google och 5$ är vad som krävs för att komma förbi alla era antivirus, även om ni har betalat)

Självklart behövs det och det finns ingen anledning till att inte använda ett.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kör avast, men har släppt igenom någon enstaka skit, avira har fått bra betyg också (men enligt mig lite bökigare för en utan datorvana/intresse att navigera i).

Vad kom igenom, vanlig malware, tracking cookie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

MSE ska absolut inte köras på Windows 7 och tidigare.

E det din personliga åsikt då eller. . .
Det är ju inte Microsofts i alla fall

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av SweGer:

Vad kom igenom, vanlig malware, tracking cookie?

Kommer inte ihåg exakt. Tror det var något virus eller cookie som den reagerat på ett par gånger vid skärmsläckar scan (kan ju vara så man laddat hem något som avast tror är farligt), men har ett bra tag sen, som den kom in lite skit utan min tillåtelse (bara trilla in, var tvungen att sett till att köra no script för att få slut på eländet, körde utan ett litet tag), men senaste är nog mer självförvållat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

En dum fråga kan man inte köra ett win i visuell box och köra webbläsaren där och slippa virus i vanliga win på datorn?
Har funderat på det nu när jag fick formatera hela hdn Pga virus som bråkade så mycket att jag inte kom in i felsäkert läge på win 8.1

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

En dum fråga kan man inte köra ett win i visuell box och köra webbläsaren där och slippa virus i vanliga win på datorn?
Har funderat på det nu när jag fick formatera hela hdn Pga virus som bråkade så mycket att jag inte kom in i felsäkert läge på win 8.1

Det bör gå ja:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uslingen:

E det din personliga åsikt då eller. . .
Det är ju inte Microsofts i alla fall

De flesta verkar ha missat Microsofts officiella uttalande om MSE?

Permalänk
Skrivet av Verminator:

De flesta verkar ha missat Microsofts officiella uttalande om MSE?

Jag har missat Microsofts officiella uttalande om MSE så kan ni inte förklara varför man ska undvika det istället för att bara påstå det?

OnT: Avast har funkat jättebra för mig under många år.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Uslingen:

E det din personliga åsikt då eller. . .
Det är ju inte Microsofts i alla fall

Det är ingen åsikt, det är objektiv fakta. Läs tester hos t.ex. av-test, och denna artikel från Lifehacker.

Skrivet av Sprawler:

Jag har missat Microsofts officiella uttalande om MSE så kan ni inte förklara varför man ska undvika det istället för att bara påstå det?

OnT: Avast har funkat jättebra för mig under många år.

Det har förklarats ett otal gånger förut, varenda gång en sådan här tråd dyker upp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det bör gå ja:)

Men tror du viruset kan komma ut från visuell box och smitta datorn?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Lång, trogen och nöjd användare av ESET Nod32 - nu för tiden mest av vana då jag inte har uppdaterat mig på området på många år, men "back-in-the-day" var det i en egen klass!
Förvisso absolut inte gratis däremot...

Permalänk

Kan varmt rekommendera Bitdefender, använt det i ett par år nu.
Dom hade ett vintererbjudande för 334kr/år, vet ej om det är kvar men det är väl det bästa som finns tillgängligt.
Undviker gratisvarianter då man får "all exklusive" i detta paket.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fieskmask:

Kan varmt rekommendera Bitdefender, använt det i ett par år nu.
Dom hade ett vintererbjudande för 334kr/år, vet ej om det är kvar men det är väl det bästa som finns tillgängligt.
Undviker gratisvarianter då man får "all exklusive" i detta paket.

Bitdefender får man gratiskoder till jämt och ständigt, så varför man skulle gå och betala för det förstår jag inte. Sen är det inte direkt någon större skillnad mot gratisalternativen heller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ReZZiE:

Som jag sagt förut så är gratisalternativen tillräckligt bra.

Fördelen är dock att man kan ställa lite högre krav på betalversionerna... har man betalat för ett antivirus har man all rätt att klaga på tillverkaren.

Beror på vad man anser vara "tillräckligt bra". Det är mycket skit man ska stå ut med gratisv AV.

ESET erbjuder en helt annan upplevelse.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Men tror du viruset kan komma ut från visuell box och smitta datorn?

Putte jag har läst om just detta i skolan och det ska inte kunna komma utanför virtuella datorn iom att det är som en sandbox :)! Du kan inte komma åt dina riktiga hårddiskar om de inte kör via usb därför kan den inte smitta vidare. ursäkta om jag har formulerat mig dåligt , är väldigt trött just nu/ Robin

Edit: Lite felstavningar.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Putte jag har läst om just detta i skolan och det ska inte kunna komma utanför virtuella datorn iom att det är som en sandbox :)! Du kan inte komma åt dina riktiga hårddiskar om de inte kör via usb därför kan den inte smitta vidare. ursäkta om jag har formulerat mig dåligt , är väldigt trött just nu/ Robin

Edit: Lite felstavningar.

Det låter väldigt bra det där. ska fundera på att sätta upp en man kan surfa utanför dom vanliga sidorna.
Tack för svaret.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Det är inte så svårt att komma förbi en sandbox, vet inte riktigt vad jag får länka och inte men googlar du så kan du nog hitta info om det.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad