Problem att installera om windows

Permalänk

Problem att installera om windows

Hej! Jag har ett mycket märkligt problem som uppstått men först lite bakgrundsfakta.

För ett par månader sedan fick jag ett konstigt virus eller vad man ska kalla det, i datorn som gjorde att reklam ljud spelades upp till synes ur tomma intet. Reklamen var svensk och aktuella reklamer som man ser på tvn, men som sagt inte någon bild. Jag har alltid min dator på så jag kunde ibland vakna mitt i natten av att reklamen drog igång, när jag glömt stänga av ljudet. Även massor med reklam kom upp när man surfade runt som man märkte inte skulle vara där egentligen.

Lyckades blocka reklamen med nåt program jag tog hem, men förstod att jag var tvungen att installera om windows helt för att bli av med det, för virusprogrammet jag använder (Avast free) hittade virus och tog bort det till synes, men efter omstart av datorn kvarstod problemet.
Är lite lat av mig så drog mig lite för att installera om då det är så mycket program jag måste lägga in igen efteråt, men tyckte ändå att det var dax nu för några dagar sedan.

Nu till mitt märkliga problem. Jag har windows på en liten ssd disk 60gb, och jag försökte installera om windows på den som jag gjort många gånger tidigare. Kör förresten Win 7 Ultimate. Denna gången var det annorlunda. När jag kom till steget att välja språk när man startat med windowsskivan så tappade datorn kontakten med skärmen! Skärmen gick ned i viloläge och går inte att få igång igen, medans datorn och dvd romen fortfarande drar på för fullt. Testade flera gånger men det hände alltid samma sak fast det kunde ske vid lite olika ställen in i installationen. Kom dock aldrig längre än att jag skulle välja disk som windows ska ligga på så någon installation hann aldrig påbörjas. När jag startade det gamla windows så uppstår inte problemet!

Jag tänkte att min gamla ssd 60gb var lika bra att byta ut då jag stört mig på att den var för liten och alltid var full, så jag köpte en 120gb av en bekant som hade en till salu. Kopplade in den men exakt samma sak hände när jag försökte installera windows. Kopplade ur alla andra diskar jag har och bara den "nya" som dessutom var formaterad inkopplad, men samma sak fortfarande.

Är det någon som har någon idé vad som är fel och vad jag ska pröva?

Mvh Tompa

Permalänk
Medlem

Installera alltid med senaste versionen direkt från microsoft.
http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery

Återkom om du fortfarande får problem.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Men du kan väl inte mena att datorn beter sig så bara för att windowsskivan är gammal? Hypotetiskt sätt skulle jag väl kunna installera Win 95 eller nån annan gammal windowsversion om jag skulle vilja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompaEriksson:

Men du kan väl inte mena att datorn beter sig så bara för att windowsskivan är gammal? Hypotetiskt sätt skulle jag väl kunna installera Win 95 eller nån annan gammal windowsversion om jag skulle vilja?

Har du två grafikkort? testa att tanka ner Windows 10 TP , starta installationen där och se om det är samma problem? då kan du iaf utesluta om det är ditt media det är fel på.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso
skapa usb bootsticka me denna
https://rufus.akeo.ie/

edit, anledningen till att du bör testa windows 10 är att den innehåller en ny Windows PE , men stöd för nyare hårdvara osv...Kan vara värt o testa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompaEriksson:

Men du kan väl inte mena att datorn beter sig så bara för att windowsskivan är gammal? Hypotetiskt sätt skulle jag väl kunna installera Win 95 eller nån annan gammal windowsversion om jag skulle vilja?

Jag menar att du ska inte dra några slutsatser innan du använt senaste officiella filen från M$.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Har inte 2 grafikkort nej. Får pröva era tips lite senare. Återkommer med resultat...