Onödiga program eller vad gör de?

Permalänk
Medlem

Onödiga program eller vad gör de?

Nu är det förvisso typ ett halvår sen jag köpte datorn men bättre sent än aldrig.

När man köper en ny dator är det inte ovanligt att det följer med en massa bloatware men som Windows-analfabet är jag lite osäker på vad som är skräp och inte. Jag är något tveksam på att köra typ ccleaner vilket annars brukar vara standardförslag här. Istället önskar jag att någon vänlig själ kan berätta lite vad olika program gör så kan jag själv avgöra ifall de underlättar mitt datorarbete eller ej. Jag har sökt en del på www.shouldiremoveit.com men blev inte mycket klokare av det. Det är svårt med en del datortermer.

Program
CISCO EAP-FAST Module --- Cisco systems, Inc.
CISCO LEAP Module --- Cisco systems, Inc.
CISCO PEAP Module --- Cisco systems, Inc.

Lenovo Auto Scroll Utility
Lenovo Dependency Package --- Lenovo Group Limited
Lenovo Experience Improvement --- Lenovo
Lenovo Power Management Driver
Lenovo QuicControl --- Lenovo Group Limited
Lenovo Settings Dependency Package --- Lenovo Group Limited
Lenovo Solution Center --- Lenovo Group Limited
Lenovo System Update --- Lenovo
Lenovo User Guide --- Lenovo Group Limited
Lenovo Warranty Info --- Lenovo

Microsoft Visual C++ 2005 Redistributable --- Microsoft Corporation --- (version 8.0.61001)
Microsoft Visual C++ 2005 Redistributable --- Microsoft Corporation --- (version 80.59193)
Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - x64 9.0.30729.4148 --- Microsoft Corporation
Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - x86 9.0.30729.17 --- Microsoft Corporation
Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - x86 9.0.30729.4148 --- Microsoft Corporation
Microsoft Visual C++ 2010 x64 Redistributable - 10.0.40219 --- Microsoft Corporation
Microsoft Visual C++ 2010 x86 Redistributable - 10.0.40219 --- Microsoft Corporation
Microsoft Visual C++ 2012 Redistributable (x64) - 11.0.51106 --- Microsoft Corporation

PowerDVD Create --- CyberLink Corp.

RapidBoot HDD Accelerator --- Lenovo

ThinkPad OneLink Dock --- Lenovo
Windows Driver Package - Lenovo 1.67.03.13 --- Lenovo

Visa på skärmen (ja det står som ett program längst ner)

Skulle någon vilja vara snäll och hjälpa mig vore jag oerhört tacksam.

Appar
Alarm
Lenovo Companion
DesktopToastsForCriticalUpdates
Hightail for Lenovo
Lenovo QuickCast
Lenovo Settings
Lenovo Support
Läsare
PowerDVD for Lenovo Think
rara med Lenovo
Lenovo Messenger

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Fick med en massa Lenovo skräp med min laptop så jag är intresserad jag med..Har typ samma som dig

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

De olika visual C++ paketen du har installerade är microsoftbibliotek som en del program behöver att fungera.
Du kan så klart avinstallera dem om det är en fräsch installation, för de flesta program brukar antingen skicka med visual c++ biblioteken eller säga att de krävs så du får ladda ner dem själv.

Däremot skulle jag inte anse att det är bloat, det är filer som ligger still, inte körs och bara används om de behövs.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

När jag köper från fabrik (dvs inte bygger den själv) drar jag ALLTID en omformatering vid uppstart. Förenklar livet nåt så gräsligt.

Visa signatur

Datorn: NZXT Phantom 630 White | Intel core i7 4820k @ 4.1Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS Sabertooth x79| Gigabyte GeForce GTX 780 Windforce rev 2.0 | 120GB Samsung 840 EVO SSD | 1TB Toshiba 7200 RPM | A-Data CL9 8Gb (2x4) 1600MHz | Corsair RM650 Gold Modular | Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Jag passar på att fylla på med en app-lista i första inlägget också (så det blir mer samlat).

(Blir förresten helt förvirrad över App-mode, det verkar ju bara vara en massa skit. Helt absurt hur mycket de kan trycka in i en helt ny dator.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

De olika visual C++ paketen du har installerade är microsoftbibliotek som en del program behöver att fungera.
Du kan så klart avinstallera dem om det är en fräsch installation, för de flesta program brukar antingen skicka med visual c++ biblioteken eller säga att de krävs så du får ladda ner dem själv.

Däremot skulle jag inte anse att det är bloat, det är filer som ligger still, inte körs och bara används om de behövs.

Då låter jag dem vara. Tack för infon!

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - x86 9.0.30729.17 --- Microsoft Corporation
Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - x86 9.0.30729.4148 --- Microsoft Corporation
Just de två är ju samma bibliotek men olika versioner, så det borde gå bra att avinstallera den som slutar på 17.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - x86 9.0.30729.17 --- Microsoft Corporation
Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - x86 9.0.30729.4148 --- Microsoft Corporation
Just de två är ju samma bibliotek men olika versioner, så det borde gå bra att avinstallera den som slutar på 17.

Ja, precis. Anledningen till att jag skrev versionsnummer är just att det är det enda som skiljer. Tänkte om det kanske är nåt program som kräver det äldre biblioteket eller så. Varför skulle det annars inte tas bort i samband med att ett nyare läggs till?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nedan följer mina åsikter. Sen kan det ju vara så att Lenovo QuickControl är ovärderligt för någon, vad vet jag? Det finns ju fortfarande människor som kollar på Jersey Shore.

Lenovo Auto Scroll Utility
Lenovo Dependency Package --- Lenovo Group Limited
Lenovo Experience Improvement --- Lenovo
Lenovo Power Management Driver
Lenovo QuicControl --- Lenovo Group Limited
Lenovo Settings Dependency Package --- Lenovo Group Limited
Lenovo Solution Center --- Lenovo Group Limited
Lenovo System Update --- Lenovo
Lenovo User Guide --- Lenovo Group Limited
Lenovo Warranty Info --- Lenovo

Verkar samtliga vara klassiskt bloatware som antingen gör något Windows redan klarar av att göra själv (fast sämre) eller tillför någon liten meningslös funktion. Jag hade hivat hela skiten.

RapidBoot HDD Accelerator --- Lenovo
ThinkPad OneLink Dock --- Lenovo

Det här kan ju däremot vara bra att ha Rapid boot är väl ungefär som intel RST antar jag, ska snabba upp uppvaknandet från vila. Think pad One link vette fan däremot.

Windows Driver Package - Lenovo 1.67.03.13 --- Lenovo
Drivrutinerna måste du ju ha, behåll dessa.

PowerDVD Create --- CyberLink Corp
Om du till exempel bränner ut hemvidios på DVD eller liknande kan det här vara bra att ha. Inte direkt bloatware vilket som, jag hade lämnat det iaf.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - x86 9.0.30729.17 --- Microsoft Corporation
Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - x86 9.0.30729.4148 --- Microsoft Corporation
Just de två är ju samma bibliotek men olika versioner, så det borde gå bra att avinstallera den som slutar på 17.

Inte säkert.
Om ett program kodas för en viss version, så kan ändringar göra att den "nya" inte fungerar, därför behålls båda.
Visst du kan prova, men jag hade nog tagit hem så jag kan installera dem igen, om du får problem.

När det gäller Lenovos "program", ingen (troligen inte ens lenovo själv) vet vad de gör.
Vissa är viktiga och bra, typ power management driver. Men userguide, hur ofta har du läst dem?
Solution center är deras samlade kontrollpanel för allt möh, den är lite irriterande ibland, men jag vet inte om den går att ta bort utan att den tar bort något "viktigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nedan följer mina åsikter. Sen kan det ju vara så att Lenovo QuickControl är ovärderligt för någon, vad vet jag? Det finns ju fortfarande människor som kollar på Jersey Shore.

Lenovo Auto Scroll Utility
Lenovo Dependency Package --- Lenovo Group Limited
Lenovo Experience Improvement --- Lenovo
Lenovo Power Management Driver
Lenovo QuicControl --- Lenovo Group Limited
Lenovo Settings Dependency Package --- Lenovo Group Limited
Lenovo Solution Center --- Lenovo Group Limited
Lenovo System Update --- Lenovo
Lenovo User Guide --- Lenovo Group Limited
Lenovo Warranty Info --- Lenovo

Verkar samtliga vara klassiskt bloatware som antingen gör något Windows redan klarar av att göra själv (fast sämre) eller tillför någon liten meningslös funktion. Jag hade hivat hela skiten.

RapidBoot HDD Accelerator --- Lenovo
ThinkPad OneLink Dock --- Lenovo

Det här kan ju däremot vara bra att ha Rapid boot är väl ungefär som intel RST antar jag, ska snabba upp uppvaknandet från vila. Think pad One link vette fan däremot.

Windows Driver Package - Lenovo 1.67.03.13 --- Lenovo
Drivrutinerna måste du ju ha, behåll dessa.

PowerDVD Create --- CyberLink Corp
Om du till exempel bränner ut hemvidios på DVD eller liknande kan det här vara bra att ha. Inte direkt bloatware vilket som, jag hade lämnat det iaf.

Det låter lovande. Jag får ta och börja rensa nästa gång jag sätter mig vid nämnda dator. Tackar för din input.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag hade inte avinstallerat

Lenovo Power Management Driver
Lenovo System Update

Den ena bidrar med lite extra power management (jag upplever att min gamla Lenovo T400 mår bättre med den drivrutinen installerad).
System update kan du köra och kolla om lenovo släppt nya drivare till din dator. du klarar dig ju utan den men kan vara skönt å slippa att sitta å jämföra versionsnummer själv.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB