Windows avbryten i installtionsprocessen med mera...

Permalänk
Medlem

Windows avbryten i installtionsprocessen med mera...

Hej!

Jag har en rad seriösa problem med en kompis dator som jag ska hjälpa han med.
Det började med att han fick låna DVD av mig med windows 7 på som han skulle installera på sin laptop som orginal vart windows 8.1.

Han gjorde som jag sa men så mitt under installationen så tog strömmen slut för han hade glömt koppla in den...

Så nu har jag läst på lite och fått datorn, men reder inte ut det.

Läste att man måste byta HDD systemet till NFSU för att windows 7 ska fungera tillexempel, det är inte gjort och vet inte hur man gör än heller.

Men men, Jag har försökt stoppa in win 7 dvdn igen men det går inte, den bootar inte DVDn.
och jag kommer bara till en sida som jag bifogar," Windows Boot Manager"
och det går inte att komma där ifrån på något sätt heller.http://www.ladda-upp.se/bilder/uipsivrgntquf

jag undrar hur nollställer jag skitdatorn så jag får igång windows igen.. Om jag behöver ge mer information så gör jag gärna det bara fråga vad ni behöver för specs.

Vore jätte tacksam om ni kunde hjälpa oss för vi är utan datorn för nuvarande.

Med vänliga hälsningar, Daniel

Permalänk

Du behöver bara tillgång till DVD-läsaren så du kan starta om installationen.
Antingen går du in i BIOS (<Del>) direkt efter start och ändrar BOOT ordningen så CD/DVD kommer före HDD disken.
Alternativt trycker du tidigt <F8> (eller vad som föreslås nedtill) för att komma till BOOT-Menu där du väljer DVD-läsaren.
När Windows skivan känns igen av booten så uppmanas du trycka någon tangent och sedan är du på väg.

P.S. Jag antar du menade NTFS vilket är en standard för alla Windows sedan länge. Detta hanteras av installationen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Man behöver nog också slå av secure boot, samt troligen slå av uefi boot

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

UEFI boot kan du ha kvar, dock så måste du stänga av Secure boot för det stödet finns inte i Windos 7 , fattar fortfarande inte varför folk envisas med att installera Windows 7 som inte ens finns SUPPORT på längre... gammalt som gatan

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vad är det för Laptop som ni har?

Permalänk
Medlem

Okej, ett problem till, detta bios verkar inte helt normalt vad jag är van vid, om ni kollar på denna tråden lite så har jag exakt samma problem också, jag hittar inte vart man ändrar boot ordningen i detta konstiga bios.
Och secureboot har jag stängt av, får heller inte fram någon boot menu där man väljer, hmm

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...