Firefox fryser sig hela tiden på nya datorn

Permalänk
Avstängd

Firefox fryser sig hela tiden på nya datorn

Jag har använt Firefox i många år och aldrig haft problem med det innan, men sedan jag köpte en begagnad Asus R553LN för ungefär en månad sedan, så fryser sig Firefox ofta. Jag har försökt uppgradera, försökt installera en gammal version, har provat det mesta, men jag förstår inte varför webbläsaren fryser sig flera gånger om dagen.

Allt som behövs är att starta om webbläsaren, så det är inga hemska komplikationer, men det blir irriterande när man sitter med fem flikar uppe eller skriver ett foruminlägg som detta, och när man nästan är klar så fryser sig webbläsaren.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är nått fel på grafikretsen, prova att stänga av hårdvaruacceleration av flash.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är nått fel på grafikretsen, prova att stänga av hårdvaruacceleration av flash.

Hur gör jag det?

Det händer aldrig med Chrome vill jag tillägga, bara med Firefox.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emmet45:

Hur gör jag det?

Det händer aldrig med Chrome vill jag tillägga, bara med Firefox.

Chrome använder en egen variant på flash men FF kör med Adobes version.
Inställningen finns under inställningar/allmänt/avancerat fliken i FF.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Provat att radera hela FF, då menar jag inte någon vanlig klassisk avinstallation utan profilen måste raderas helt och hållet och så ny helt fräsch Firefox efter du har rensat bort resterna från Firefox. Skit bakom kan kanske orsaka en del problem. Någon drivrutin eller liknande som ligger och stör i bakgrunden. Har ännu ej provat hur bra ciscoH264 fungerar för annars kan du ladda ner senaste developer edition som är det senaste namnet för Firefox Aurora och så behöver man inte Flash. Hur pålitligt tillägget är kan jag inte säga eftersom Mozilla håller på att utveckla något helt nytt med Daala

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Provat att radera hela FF, då menar jag inte någon vanlig klassisk avinstallation utan profilen måste raderas helt och hållet och så ny helt fräsch Firefox efter du har rensat bort resterna från Firefox. Skit bakom kan kanske orsaka en del problem. Någon drivrutin eller liknande som ligger och stör i bakgrunden. Har ännu ej provat hur bra ciscoH264 fungerar för annars kan du ladda ner senaste developer edition som är det senaste namnet för Firefox Aurora och så behöver man inte Flash. Hur pålitligt tillägget är kan jag inte säga eftersom Mozilla håller på att utveckla något helt nytt med Daala

Fast ciscoH264 ersätter inte flash, har testat med denna, och jo vissa siter oftast med video funkar med denna istället för flash, men andra siter som jag använder går inte alls med ciscoH264 utan kräver Adobe flash.

Ska nämnas om man både har flash och ciscoH264 kan det krocka och flash kraschar hejvilt.
Fick själv inaktivera ciscoH264 och bara ha flash för att vissa siter skulle kunna användas.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Handlar det om youtube så finns et html5-tillägg i FF

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

Det var nyligen en här på Swec som hade samma problem
Det visade sig vara relaterat till defekta ram-minnen

Testa köra den inbyggda ram minnes testaren i Windows först, sen memtest86 om Windows inte upptäcker något fel
Annars så är det troligtvis flash som orsakar det

Permalänk

Jag har haft så mycket problem med Firefox och systemlåsningar att jag nödgades installera Adblocker Plus för att stoppa all Flash reklam. Jag kan starta en video i fullskärm, öppna inställningar i Aida64, välja att ändra i sensorpanelen. Vid dubbelklick på ett val så hänger datorn.

Att hindra hårdvaruacceleration i inställningar hjälpte inte. Jag installerade nu tillägget "HTML5 Video Everywhere" och testade en video igen. Ingen låsning av systemet !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag har haft små frysningar av och till. Men har Flash eller snarare no skript på.

Tröttnade så jag kör Pale moon. Vilken skillnad, nu tar det inte par sek innan den laddar en sida utan nu händer det något när man öppnar länkar/hemsidor

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

En intressant artikel om 64bit Firefox som tydligen är inbakat i developer edition. Vilket låter lovande för oss som använder developer
https://hacks.mozilla.org/2015/03/firefox-developer-edition-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

En intressant artikel om 64bit Firefox som tydligen är inbakat i developer edition. Vilket låter lovande för oss som använder developer
https://hacks.mozilla.org/2015/03/firefox-developer-edition-3...

Intressant!

Jag har lekt lite med https://www.waterfoxproject.org/ Känns som den bästa 64bit varianten av Firefox just nu. Ska bli kul och se om mozilla själva behagar släppa FF 64.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Intressant!

Jag har lekt lite med https://www.waterfoxproject.org/ Känns som den bästa 64bit varianten av Firefox just nu. Ska bli kul och se om mozilla själva behagar släppa FF 64.

Vad jag förstår. Har inte haft tid innan till att leta om ämnet förrän just nu. Det verkar vara i form av att Mozilla firar sitt 10:e år. Man måste tydligen ladda ner devopler edition. Developer er egentligen Aurora som Mozilla döpte om. Enligt Mozilla Hacks hjälper 64bit versionen att snabba upp asm.js som finns i JavaScript motorn.

Om det håller enligt cykeln så går det med tåget mot stable version 38 som är tänkt att släppas någon gång vid sommaren. Stödet för 64bit har funnits i test maskinerna sedan lång tid tillbaka, det är ju inte förrän nu som man ser vinsten i 64bit då kan det vara läge att släppa full version. Speciellt med det sammarbete Mozilla har haft med Epic games som även har inneburit till ASM.JS

Permalänk
Medlem

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/developer/all/ och välj Win64 under other system&language

Bara en bättre lina så hade allt varit guld. Provar lite smått, det laddar sjukt fort på en del sidor. Foxen går på steroider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Det var nyligen en här på Swec som hade samma problem
Det visade sig vara relaterat till defekta ram-minnen
Annars så är det troligtvis flash som orsakar det

Det var jag det, och sen jag bytte till hela minnen så fungerar Firefox som den ska.

Skrivet av Mr Andersson:

Det var nyligen en här på Swec som hade samma problem
Testa köra den inbyggda ram minnes testaren i Windows först, sen memtest86 om Windows inte upptäcker något fel
Annars så är det troligtvis flash som orsakar det

Jag kan inte rekommendera Windows minnestestare alls, för den visade inga fel på minnena.

Memtest86 avslöjade däremot det trasiga minnet omgående.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Skrivet av FEA:

Det var jag det, och sen jag bytte till hela minnen så fungerar Firefox som den ska.

Jag kan inte rekommendera Windows minnestestare alls, för den visade inga fel på minnena.

Memtest86 avslöjade däremot det trasiga minnet omgående.

Jo du har rätt, den inbyggda i Windows är inte speciellt bra
Men skadar inte att testa först, tar bara ca 10min eller mindre
Memtest86 brukar som du säger tackla trasiga minnen rätt snabbt annars