Windows 8.1 som gaming OS ?

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 som gaming OS ?

Har windows 7 64bit men har köpt en ny dator som kommer i veckan och den kommer ha windows 8.1 64bit, då undrar jag är den märkbar skillnad från win 7, alltså är det ett stabilt os för spel då tänkte jag då jag aldrig haft strul med win7 sällan krascher eller blåskärmar? start menyn kan man fixa va det är väl inte det där jävla metro temat i 8.1 eller?

Permalänk
Inaktiv

Jag använder Windows 8.1 Professional x64 dagligen till spel och älskar det.
Spelar allt från emulatorer till Crysis 2, Crysis 3, Fallout New Vegas, Castlevania Lords of Shadow, Duke Nukem Forever, Resident Evil 5, Resident Evil 6 utan problem.

Go for it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag använder Windows 8.1 Professional x64 dagligen till spel och älskar det.
Spelar allt från emulatorer till Crysis 2, Crysis 3, Fallout New Vegas, Duke Nukem Forever, Resident Evil 5, Resident Evil 6 utan problem.

Go for it!

När du skrev Duke Nukem Forever var jag övertygad om att du trollade men jag hade visst missat att evighetsskämtet faktiskt blev klart.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Win 8.1>Win 7.

Varför i hela världen har så många fått för sig att W8.1 skulle vara -mindre- stabilt?

Metro är en smaksak och påverkar inte prestanda på något sätt. Personligen föredrar jag det skarpt över äldre wibdows versioner. Start skärmen i W8.1 är överlägsen den pyttelilla startmenyn i W7 iaf.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ickx:

När du skrev Duke Nukem Forever var jag övertygad om att du trollade men jag hade visst missat att evighetsskämtet faktiskt blev klart.

Jag kan medge att Duke Nukem Forever inte är det bästa spelet som någonsin gjorts men jag är glad iallafall att det blev färdigt 2011, jag har haft många roliga timmar med spelet än dock om det mest är prutt och bajs humor.

Permalänk
Medlem

För mig fungerar alla mina spel bättre i win8.1 än dom gjorde i win 7

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Har windows 7 64bit men har köpt en ny dator som kommer i veckan och den kommer ha windows 8.1 64bit, då undrar jag är den märkbar skillnad från win 7, alltså är det ett stabilt os för spel då tänkte jag då jag aldrig haft strul med win7 sällan krascher eller blåskärmar? start menyn kan man fixa va det är väl inte det där jävla metro temat i 8.1 eller?

Windows 8.1 kraschar mer sällan än Windows 7. Dessutom får du bättre spelprestanda i Windows 8.1 än Windows 7 i vissa spel.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Win 8.1 är grymt stabilt, hanterar plug-in play väldigt bra och inga problem med spel what so ever.. Men kan starkt er som redan testat Win 8/8.1 att uppgradera till Win 10 Tech preview som finns.. Det är riktigt trevligt att med dem senaste uppdateringarna så är det fasen stabilare och snyggare än Win 8

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Win 8.1>Win 7.

Varför i hela världen har så många fått för sig att W8.1 skulle vara -mindre- stabilt?

Metro är en smaksak och påverkar inte prestanda på något sätt. Personligen föredrar jag det skarpt över äldre wibdows versioner. Start skärmen i W8.1 är överlägsen den pyttelilla startmenyn i W7 iaf.

Det folk hör är att det är dåligt OS bara, varför vet många inte ens själva. Det handlar bara om det estetiska och egentligen är 8.1 stabilare, snabbare och har stöd för modernare programvara.

Skrivet av strejf:

Windows 8.1 kraschar mer sällan än Windows 7. Dessutom får du bättre spelprestanda i Windows 8.1 än Windows 7 i vissa spel.

Kör Win10 TP som main OS till speldator 1 i sign, inga kraschar, inga prestandaproblem osv. Får mer problem på datorerna som kör Windows 7. En äldre laptop (2009) som körde W7 uppgraderade jag till W10 och vips så blev prestandan bättre, datorn slutade även få felmeddelanden och slumpmässiga kraschar.

Permalänk
Medlem

8.1 är det bästa skarpa just nu. Annars kör 10 om du vill testa det.

Permalänk
Medlem

Stabiliteten är det inga problem med i Windows 8.1, och funkar utmärkt för spel.

Om gränsnittet kan man förstås ha synpunkter, men med en startmeny funkar det bra, Classic shell, Start8 eller startisback.

Kör själv Startisback samt även Stardocks ShadowFX vilket gör att fönster får en skugga.
Enda kruxet är charmsbar vilket poppar fram lite då och då när man minst vill det, fruktansvärt iriterande.
Alla metro appar som kan avinstalleras är borttagna också, samt alla win32 program är dolda på "metro skärmen"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Stabiliteten är det inga problem med i Windows 8.1, och funkar utmärkt för spel.

Om gränsnittet kan man förstås ha synpunkter, men med en startmeny funkar det bra, Classic shell, Start8 eller startisback.

Kör själv Startisback samt även Stardocks ShadowFX vilket gör att fönster får en skugga.
Enda kruxet är charmsbar vilket poppar fram lite då och då när man minst vill det, fruktansvärt iriterande.

Är inte längre ett problem in Win 10

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Är inte längre ett problem in Win 10

Det stämmer, väldigt bra att MS gorde sig av med den

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Stabiliteten är det inga problem med i Windows 8.1, och funkar utmärkt för spel.

Om gränsnittet kan man förstås ha synpunkter, men med en startmeny funkar det bra, Classic shell, Start8 eller startisback.

Kör själv Startisback samt även Stardocks ShadowFX vilket gör att fönster får en skugga.
Enda kruxet är charmsbar vilket poppar fram lite då och då när man minst vill det, fruktansvärt iriterande.
Alla metro appar som kan avinstalleras är borttagna också, samt alla win32 program är dolda på "metro skärmen"

Skrivet av ggustavsson:

Det stämmer, väldigt bra att MS gorde sig av med den

Charms är så extremt svårt att stänga av, om man tycker att det stör. /rolls eyes

PC Settings -> Corner navigation: Off

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Charms är så extremt svårt att stänga av, om man tycker att det stör. /rolls eyes

PC Settings -> Corner navigation: Off

Har hörnen avstängda, och händer inget när man klickar i nått hörn, men charmsbar envisas ändå att titta fram när man inte vill det, möjligt att det är nån bugg med startisback som ställer till det.
Har inaktiverat hörnen i registret också men hjälper ändå inte.

Nu försvinner charmsbaren som tur är i windows 10, hade den inte gjort det hade jag gått tillbaka till Windows 7, eller Linux.
Nu kan man iallafall överleva tills man kör in tian..

Misstänker dock det kommer annat att reta sig på i tian kanske

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

men charmsbar envisas ändå att titta fram när man inte vill det

Håll fingrarna under koll på tangentbordet, och inte kör Win + C kommandot kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

möjligt att det är nån bugg med startisback som ställer till det.

Troligtvis ja, aldrig varit med om det.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 är bästa OS jag använt hittils. Funkar perfekt till spel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har hörnen avstängda, och händer inget när man klickar i nått hörn, men charmsbar envisas ändå att titta fram när man inte vill det, möjligt att det är nån bugg med startisback som ställer till det.
Har inaktiverat hörnen i registret också men hjälper ändå inte.

Nu försvinner charmsbaren som tur är i windows 10, hade den inte gjort det hade jag gått tillbaka till Windows 7, eller Linux.
Nu kan man iallafall överleva tills man kör in tian..

Misstänker dock det kommer annat att reta sig på i tian kanske

Kommer inte charms finnas var i touch läge i 10? Vad kommer de ersätta med?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Känns som om Windows 8 bara var ett mellanstopp. Win 10 bättre än Windows 8/7 på alla sätt. Jag har inget direkt problem med Windows 8.1 då det är operativsystemet på min main PC.

Visa signatur

Burken: Intel Core i7 4790K, EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+, Gigabyte Z97 HD3 (Rev 2.0), EVGA SuperNOVA 750G2, Samsung 830 Pro Series 128GB, Samsung 850 EVO 500GB, 2TB WD Black, Fractal Design Define R5 Titanium, Noctua NH-U9S.
Mina redskap: BenQ 24-tums XL2411T, Dell U2412M, Razer Mamba Tournament Edition, Razer BlackWidow Chroma,
Luren: iPhone 5S 32GB

Permalänk
Medlem

Absolut inget fel på Win 8.1. Det enda jag saknar från 7 är Classic theme.

En sak jag stör mig lite grann på med win 8.1, är när jag testar överklockningar och får blue screens, då erbjuder windows att reparera min dator var 5e blue-screen eller så.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kör hårt! Win 8.1 har det fula temat, ja. Men det är inte så svårt att ändra på det Jag använder Win 8.1 och det funkar prima, plus att det är snabbare.

Permalänk
Medlem

Ni som skriver att spelen kraschar mindre med Windows 8.1 än Windows 7 förstår jag inte hur ni tänker. Mitt Windows 7 kraschar aldrig, men det har kanske med vilket spel man spelar? däremot så fuckade sig drivrutinen när jag testade Windows 8.1. Fläktarna varvade upp så att det lät som ett jetplan i datorn efter ett tag, det var en anledning att jag gick tillbaka till Windows 7 igen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ni som skriver att spelen kraschar mindre med Windows 8.1 än Windows 7 förstår jag inte hur ni tänker. Mitt Windows 7 kraschar aldrig, men det har kanske med vilket spel man spelar? däremot så fuckade sig drivrutinen när jag testade Windows 8.1. Fläktarna varvade upp så att det lät som ett jetplan i datorn efter ett tag, det var en anledning att jag gick tillbaka till Windows 7 igen

Byt kylare eller gå över till intel. Endast amd's stock låter som jetplan, med sina löjliga 7'rpm.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Byt kylare eller gå över till intel. Endast amd's stock låter som jetplan, med sina löjliga 7'rpm.

Skulle inte tro det eftersom det bara hände under Windows 8.x och vad har Intel med saken att göra? ok, glömde säga att det var grafikkortet och inte CPU'n, för där har jag vattenkylning. Min CPU är sval och fin

CPU har ingen drivrutin för den delen, så du borde ha listat ut det ändå

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare