Hur skippa Windows 8.1 på en bärbar dator?

Permalänk

Hur skippa Windows 8.1 på en bärbar dator?

Köpte nyligen en ny bärbar HP med 8.1.
Går det att byta mot Windows 7? Jag vet inte ens hur komma in i BIOS för att starta från cd?

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju varför du skulle vilja göra detta. Vad har du att vinna på med W7?

BIOS kommer du in i genom att trycka {del} knappen vid POST. I undantagsfall är det en av funktionsknapparna istället för {del}.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Även om det kanske går att installera Windows 7 på en HP dator som har Windows 8.1 så avråder jag dig att göra detta, det är krångligt och HP har meddelat att dom inte har några W7 drivrutiner till datorer som vanliga konsumenter köper och som redan har W8 eller W8.1.

Jag tycker att du istället kan installera Classic Shell eller något annat program som gör att W8.1 kommer att likna W7 http://www.classicshell.net/

Och sedan kan du uppdatera W8.1 till W10 som kommer att lanseras till sommaren http://www.sweclockers.com/nyhet/20254-rykte-microsoft-lanser...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag tycker att du istället kan installera Classic Shell eller något annat program som gör att W8.1 kommer att likna W7 http://www.classicshell.net/

... eller så kan man ju ta 10 sekunder att lära sig hur charms fungerar, så kan man njuta av metro, istället för att hata det.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

... eller så kan man ju ta 10 sekunder att lära sig hur charms fungerar, så kan man njuta av metro, istället för att hata det.

Nej jag gillar inte charms och är mycket glad att dom inte har den i Windows 10.

Visa signatur

janee

Permalänk

För sent.
Allt åkte ut!
Nu har "bara" ett problem. Nätverkskort. Glömde anteckna vad som satt i
Vet bara det är en real något...
Grafik och ljudkortet fungerar.

Permalänk
Medlem

Varför byta ner sig och få onödiga problem?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Varför byta ner sig och få onödiga problem?

Om du inte gillar en tjejs klänning men gillar tjejen, inte byter du tjejen? Du skaffar en ny klänning!

Permalänk

Går det att hitta ett program som fastställer vilka komponenter som sitter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Går det att hitta ett program som fastställer vilka komponenter som sitter i?

Aida64 bland andra.
Kolla under Enheter och Windows enheter. Så brukar jag hitta.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

speccy är ett simpelt program för att se komponenter i datorn.. finns på https://www.piriform.com/speccy/download
Annars tar du den enkla vägen och går in på din tillverkares hemsida och går in på något i stil med "drivrutiner/downloads" för din dator, så hittar du allt du behöver.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

Ladda ner http://www.classicshell.net/

Så får du det som windows 7

Permalänk
Skrivet av Kimpur:

speccy är ett simpelt program för att se komponenter i datorn.. finns på https://www.piriform.com/speccy/download
Annars tar du den enkla vägen och går in på din tillverkares hemsida och går in på något i stil med "drivrutiner/downloads" för din dator, så hittar du allt du behöver.

Enhetshanteraren ser dessa som okända. Kommer speccy att kunna se dessa då?

edit. ha. Ska kanske mata in någon linux? Vilken isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Enhetshanteraren ser dessa som okända. Kommer speccy att kunna se dessa då?

edit. ha. Ska kanske mata in någon linux? Vilken isf?

Majoriteten av råden du har fått som svar på din fråga föreslår att köra ClassicShell i Windows 8.1 för att slippa problem med drivrutiner, vilket du uppenbarligen står med nu. Varför är du helt inne på att ha vad som helst förutom Windows 8.1, som är det OS datorn faktiskt har stöd för?

Kör man ClassicShell eller Start8 så är Windows 8.1 mycket likt Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Om du inte gillar en tjejs klänning men gillar tjejen, inte byter du tjejen? Du skaffar en ny klänning!

Fast nu behöll du klänningen och bytte tjej...

Öppna enheteshanteraren och välj egenskaper för nätverkskortet. Kopiera Maskinvaru-ID från fliken information och klistra in den i sökfältet på närmaste webbläsare så kanske du hittar en generisk drivrutin. Ex. på text: PCI\VEN_8086&DEV_1502&SUBSYS_18DF103C&REV_04

Annars är det så att finns det inte drivrutiner för Windows 7 på HPs hemsida så.... lycka till!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Det blir att testa med linux. Och vänta sen på W10 om inget annat fungerar.

Edit.
Om jag lyckas med något, kommer jag att uppdatera tråden!

Permalänk

NU AR ALLT KLART.

Ubuntu i burken. Allt fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Det blir att testa med linux. Och vänta sen på W10 om inget annat fungerar.

Edit.
Om jag lyckas med något, kommer jag att uppdatera tråden!

Vad exakt har du emot W8.1?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Om du inte gillar en tjejs klänning men gillar tjejen, inte byter du tjejen? Du skaffar en ny klänning!

Tänk om hon inte passar i den nya klänningen då . . .

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

Varför inte W8?
Låt oss säga att det liknar kemi personer emellan.
Gillar inte den bara. På samma sätt som jag hatar ifån.
Svårt att förklara. Hoppas ni förstår.

Permalänk
Medlem

annars uppgradera till win10 och bli testare en kompis till mig har gjort det via Windows uppdatering hör han gilla inte win 8,1 på sin laptop

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Köper du en konsumentdator får du nöja dig med de operativsystem tillverkaren stödjer – Windows 8.1.

Köp en företags-maskin annars. Konsumentmaskinerna har ofta inte alla drivrutiner, typ pekplattor och liknande. Sen säljs inte längre Windows 7 som du får lov att installera på de maskinerna ändå. Företagslaptops kan du få med W7 förinstallerat (nedgraderat) och med stöd. Eller så tar ni bort skygglapparna.

Permalänk
Medlem

Tycker det är dags att lära sig win 8 nu. Går att ställa in så det blir vettigt. Dock har jag inget att klaga på då du körde in Ubuntu istället för win 7.

Ska du inte ha win8 men det är för sent för din del om du redan startat och aktiverat licensen så kan man hos vissa laptop tillverkare få avvaktiverat licensen och få tillbaka en 400kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Köpte nyligen en ny bärbar HP med 8.1.
Går det att byta mot Windows 7? Jag vet inte ens hur komma in i BIOS för att starta från cd?

Har du testat att läsa bruksanvisningen? Eller testat de klassiska knapparna, i.e. F1, F2, F10, F11, F12 eller Esc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kamilenski:

Varför inte W8?
Låt oss säga att det liknar kemi personer emellan.
Gillar inte den bara. På samma sätt som jag hatar ifån.
Svårt att förklara. Hoppas ni förstår.

Du gillar inte 8.1 men kunde tänka dig o använda 7:an?

Man får liksom inte ihop den logiken. O.o

EDIT: Ja, jag jobbar i dem båda dagligen...

Permalänk
Medlem

Du är knappast ensammen om att inte tåla w8, jag känner nog ingen som gillar det. De flesta pysslar vidare med w7 eller byter till apple. Vissa modiga själar som du och jag kör linux :7

Skulle dock råda dig till att testa xubuntu eller mint istället för ubuntu. Dom (Canonical) fular sig lite och skickar användarsökningar till diverse parter. Funktionen går dock att stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Har du testat att läsa bruksanvisningen? Eller testat de klassiska knapparna, i.e. F1, F2, F10, F11, F12 eller Esc.

Skrivet av ReZZiE:

Du gillar inte 8.1 men kunde tänka dig o använda 7:an?

Man får liksom inte ihop den logiken. O.o

EDIT: Ja, jag jobbar i dem båda dagligen...

Han har redan fixat det o kör Ubuntu i burken...

/forumpolisen

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Windows 8.1.1 är underbart tillsammans med Classic Shell.

Den enda anledningen till att välja 7:an framför 8.1.1 är ren okunskap. Kan inte se en enda punkt där 7:an överglänser 8:an. I dagsläget ser jag även Windows 10 som ett skämt jfm 8.1.1.

Att sedan välja Ubuntu känns ännu mer ologiskt i min värld, men det beror självklart på vad man ska använda datorn till. Själv är jag beroende av program som enbart finns till OS X eller Windows.

Permalänk

Som användardator har jag en allinone acer. Med program som kan köras endast i w7 ultimate. Och en bärbar med autocom. Sen 2 bärbara som används huvudsakligen till surf. Och tester. Att installera och avinstallera. Bara för att lära mig något.
Ett tag körde jag med DOS, W3.1,OS2 mint...
Jag gillar forumet här

Tanken slog mig att testa W10. Hittade länken till den.
Det hade varit kul att se om det går att ha både linux (xubuntu?) och W10.

Idag har jag fått annat problem. Knäckte Z1. Men om detta i en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Tanken slog mig att testa W10. Hittade länken till den.

Körde in W10 i VirtualBox så sent som igår för att se vad som hänt och idag kom det en ny build.

Men då du redan har ett gäng datorer, så är det lättare att förstå ditt val av OS Själv kör jag OS X, Windows 7 och Windows 8.1.1 samt har Linux (OpenELEC) på en gammal AppleTV.

Så sent som idag sade jag att jag föredrar Windows 7 i en virtuell miljö, då det inte kräver samma handpåläggning som Windows 8.1.1. Men på min laptop med pekskärm, så kan jag inte tänka mig något bättre än just 8.1.1 i dagsläget.

Det är alltid kul att testa nya OS, men i många fall är det just det trådlösa nätverkskortet som stoppat även mig.