Byta ssd - flytta windows

Permalänk
Avstängd

Byta ssd - flytta windows

Min ssd börjar sjunga på sista versen så jag har köpt en ny ssd som windows ska in på.
Gjorde en sk säkerhetskopiering av hela C: igår då jag inte har lust med att formatera.
Frågan är hur det funkar att flytta c: från den gamla till nya disken.
Kommer det bli strul på nåt vis? Bör jag formatera och installera windows 8.1 på nytt?

Uppskattar svar från den som vet

Permalänk
Hedersmedlem

Det funkar utmärkt att klona disken. Jag rekommenderar följande guide om du är osäker på hur man gör.
http://lifehacker.com/5837543/how-to-migrate-to-a-solid-state...

Det spelar ingen roll att du klonar från SSD till SSD och inte från HDD till SSD.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig klona en disk, installerar om datorn med 1-2 års mellanrum istället. Och under den tiden brukar det komma in en ny disk eller två. Har nu 4 SSDer i datorn och C: är alltid på den nyaste, känns som en ny dator varje gång. Myspys!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Det är bara att klona med lämpligt program och köra, MEN, det är viktigt att kloningsprogrammet INTE ändrar den s.k. disk-signaturen, för då kommer Windows (7 och uppåt) vägra starta. Det brukar finnas en checkbox för "update signature" eller liknande, och den ska i så fall INTE vara ikryssad.

Själv använder jag HDClone från tyska Miray, men det finns många andra.

Om den nya ssd:n har större lagringsutrymme så behöver du sedan expandera Windowspartitionen (eller om du har någon datapartition) så att allt extra utrymme nyttjas, men det är supersimpelt att göra i disk manager (diskmgmt.msc) och är en blixtsnabb operation.

OBS! Om du har krypterat hela din Windowsinstallation med TrueCrypt (dvs kryptering av hela systemet) så måste du använda ett kloningsprogram som gör en EXAKT kopia byte för byte och inte gör några ändringar i partitionstabellen eller någon 4K-alignment. HDClone är ett dåligt val i det fallet, jag har aldrig fått det att fungera.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag kör med detta program så slipper man oroa sig för att man tappar nyckeln osv

Har använd detta på massa märkes datorer för att bli av med allt bloatware och det fungerar finemang

http://www.groovypost.com/howto/install-windows-81-easy-way/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Det funkar utmärkt att klona disken. Jag rekommenderar följande guide om du är osäker på hur man gör.
http://lifehacker.com/5837543/how-to-migrate-to-a-solid-state...

Det spelar ingen roll att du klonar från SSD till SSD och inte från HDD till SSD.

Men kan jag använda systemavbildningen jag gjorde i Windows??
Den är på 140gb. Bör den ligga på en extern hdd? För nu har jag den på E: (backup intern hdd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Min ssd börjar sjunga på sista versen så jag har köpt en ny ssd som windows ska in på.
Gjorde en sk säkerhetskopiering av hela C: igår då jag inte har lust med att formatera.
Frågan är hur det funkar att flytta c: från den gamla till nya disken.
Kommer det bli strul på nåt vis? Bör jag formatera och installera windows 8.1 på nytt?

Uppskattar svar från den som vet

Klona är egentligen inget att föredra, när man byter HDD/SSD bör man installera om OS.

Finns hur många trådar som helst med folk som fått problem efter byte av HDD/SSD som sedermera visat sig beror på kloning, detta till trotts att så många säger att det inte är några problem att klona.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Klona är egentligen inget att föredra, när man byter HDD/SSD bör man installera om OS.

Finns hur många trådar som helst med folk som fått problem efter byte av HDD/SSD som sedermera visat sig beror på kloning, detta till trotts att så många säger att det inte är några problem att klona.

Ok. Det problemet vill man ju inte ha. Tänker nog prova iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Min ssd börjar sjunga på sista versen så jag har köpt en ny ssd som windows ska in på.

Vad har du för SSD du har lyckats bränna igenom alla skrivcyklerna på?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.