Krympa hårddsikvolym Surface PRO 3

Permalänk
Medlem

Krympa hårddsikvolym Surface PRO 3

Hejsan alla.
När man stöter på en svårighet så brukar nästa komma som på posten.
Jag har en skoluppgift där jag ska installallera ubuntu.
Lätt som en plätt tänkte jag och säkert ni med.
Kruxet ligger väl i att jag har en dator enbart Surface Pro 3
efter att försökte följa flera guider bland annat den jag tror mest på:
http://blog.davidelner.com/dual-booting-ubuntu-14-10-on-the-surface-pro-3/
så måste jag be om lite hjälp för hur jag än gör så kan jag inte krympa min hårdiskvolym mer än med 1 gb vilket ger mig ett problem.....
Ubuntu är snäppet större än så ju:)
Tips mottages

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du bara kan krympa volymen med 1GB? Är disken så full?
Du får ju samma installationsförfarande och upplevelse hur ubuntu fungerar om du installerar det virtuellt (virtualbox tex) istället för att dualboota om ni bara ska testa så slipper du krångla med partitionerna på datorn.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Rekordmedlem

Kör det i en virtuell dator så slipper du krympa partitionen ? Det förutsätter ju ändå att du har tomplats nog för att allt ska rymmas, realistiskt är väl minst 10Gbyte tomt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrwite:

Hur kommer det sig att du bara kan krympa volymen med 1GB? Är disken så full?
Du får ju samma installationsförfarande och upplevelse hur ubuntu fungerar om du installerar det virtuellt (virtualbox tex) istället för att dualboota om ni bara ska testa så slipper du krångla med partitionerna på datorn.

Tanke från skolan är att vi ska testa, jag har redan testat och är mer intresserad av att faktiskt köra en dualboot lösning:)
Jag har förövrigt 150 gb ledigt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kör det i en virtuell dator så slipper du krympa partitionen ? Det förutsätter ju ändå att du har tomplats nog för att allt ska rymmas, realistiskt är väl minst 10Gbyte tomt.

Jag har 150 gb ledigt så plats finns. Men jag är intresserad av dualboot för egen räkning med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyen89:

Jag har 150 gb ledigt så plats finns. Men jag är intresserad av dualboot för egen räkning med.

Då kanske du måste optimera ssdn innan du kan krympa den, eller så får du försöka krympa den stegvis, eller så partitionerar du som du vill och installerar både win och linux efteråt.
Det kan kanske även fungera med nått diskpartitioneringsprogram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Guiden du länkade till ser ut att stämma vad jag kan se (har själv gjort liknande med en mac mini, osx och kodi), så varför du bara kan krympa disken med 1GB när du säger att du har 150 ledigt vet jag tyvärr inte.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Windows brukar vara ltie kinkigt på att krympa av systempartionen så man får göra det med tredjepartsverktyg.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Gissar att det kommer vara svårt med Ubuntu på surface, eller har du något som styrker att det blir smärtfritt?

Finns ett verktyg som kan förbereda disken för krympning https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897443.asp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Gissar att det kommer vara svårt med Ubuntu på surface, eller har du något som styrker att det blir smärtfritt?

Finns ett verktyg som kan förbereda disken för krympning https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897443.asp...

Lyckades lösa det och jag måste även nämna att det funkar extremt smärtfritt:)