Kräver win 8.1 mer än 7 - i verkligheten

Permalänk
Medlem

Kräver win 8.1 mer än 7 - i verkligheten

Hej!

Jag ska köra windows i en VM och står i valet och kvalet mellan 8.1 och 7.
Det enda jag behöver windows till är IE för att köra ett system som kräver just IE.
Dator är en MacBook Air med i5 och 4GB ram. Klent för att driva en VM kanske, men i Unity/Coherence bör det räcka.

Därför väger jag nu win 8.1 mot 7 och 32-bit mot 64 bit.

Enl. tekniska kraven kräver både 8.1 och 7 (64-bit) 2GB ram, men hur ser det ut i verkligheten?
Lyckades dom optimera 8.1 att kräva mindre än 7 eller hur blev det tillslut?
Har haft Mac många år så har inte följt utvecklingen

Stort tack!

Permalänk
Inaktiv

Kanske missförstår dig nu men är det bara så att du ska använda internet explorer?

Chrome har ju tillägg för detta.
https://chrome.google.com/webstore/detail/ie-tab/hehijbfgiekm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlc:

Kanske missförstår dig nu men är det bara så att du ska använda internet explorer?

Chrome har ju tillägg för detta.
https://chrome.google.com/webstore/detail/ie-tab/hehijbfgiekm...

Hej och tack för ditt svar.

Ja jag vet, men systemet i fråga knyter specifik hårdvara via IE-certifikat och licenser.
Tror tyvärr inte att Chrome's tillägg är tillräckligt för den typen av system?
Plus att den verkar riktigt buggig och jag är osäker på om den ens fungerar i Chrome på Mac.

Jag misstänkte att genom att begränsa till IE så har man indirekt begränsat till Windows.

Permalänk

Jag tror att Windows 8.1 är mindre resurskrävande och därför bättre. Den enda nackdelen är väl användarvänligheten, speciellt om man är van med de gamla Windows versionerna. Ingen jättestor skillnad men lite svårare att hitta sakerna kan det vara.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

tror inte det är någon märkbar skillnad mellan W7 och W8, men en liten fördel för W8 i vissa fall. Jag kör en W8 x64 i VirtualBox på min pc. Har tilldelat 1GB ram till den, funkar tillräckligt bra. Kör x64 versionen om du ska testa saker, är i princip ingen som kör x86 i dagsläget.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att Windows 8.1 kräver mindre än Windows 7 direkt efter en installation. Däremot är det väldigt lätt att stänga av services samt rensa upp Windows 7 efter behov.

I en VM-miljö hade jag utan tvekan valt Windows 7, då 8:an snabbt blir bökigt pga charmbars när man inte kör helskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlc:

Kanske missförstår dig nu men är det bara så att du ska använda internet explorer?

Chrome har ju tillägg för detta.
https://chrome.google.com/webstore/detail/ie-tab/hehijbfgiekm...

Citerar följande från texten om programbeskrivninigen "It exactly emulates IE by using the IE rendering engine directly within Chrome. " vilket innebär att du behöver ha IE du slipper bara öppna IE för sig.

Permalänk

Microsoft Remote Desktop

Du har inte kollat på alternativet Microsoft Remote Desktop så får du det som ett vanligt program men IE snurrar egentligen på en virtuell server

https://itunes.apple.com/se/app/microsoft-remote-desktop/id71...

https://remote.modern.ie måste registrerar dig där först.

Visa signatur

Intel core i5 6600k, Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB, 16GB RAM
MacBook Pro 13 tum 2017 i7 16GB RAM 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Användarvänligheten kan vi bortse ifrån då Win bara ska ligga i en VM som jobbar sömlöst med OS X. Därför kommer själva miljön i windows aldrig synas.

Just nu är det många som håller på 8.1 istället för 7. Inväntar fler svar och för/nackdelar med spänning

Skrivet av perlennartsson:

Du har inte kollat på alternativet Microsoft Remote Desktop så får du det som ett vanligt program men IE snurrar egentligen på en virtuell server

https://itunes.apple.com/se/app/microsoft-remote-desktop/id71...

https://remote.modern.ie måste registrerar dig där först.

Testade detta tidigare idag, men det kändes slött och buggigt. Krashade i tig och otid och hängde sig när jag försökte stänga det...

Ska ge det en chans till... Är detta mer kostnadseffektivt än låt säga Citrix?

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om 32 vs. 64-bit ?
Kräver 64 mer än 32 vid samma mängd belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladda:

Vad säger ni om 32 vs. 64-bit ?
Kräver 64 mer än 32 vid samma mängd belastning?

Windows 64 kräver lite mer minne än 32 bit.
Ska du ha 1-2 GByte RAM i den virituella datorn finns det ingen direkt fördel alls att köra 64 bit för dig med tanke att du bara ska ha IE.

64 bit har man i första hand för att kunna använda mer än ca 4 GByte i RAM i Windows.
Sedan jobbar självklart program som kan hantera 64 bitar rappare men det är ju inget du behöver tänka på.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Tänk också på att Windows 8 kräver stöd för VT-x virtualisering hos processorn, vilket inte är ett krav för Windows 7. Fast det är väl bara jag som är bitter som inte har en VT-x processor...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Skulle vilja säga att Windows 8.1 kräver mindre än Windows 7 direkt efter en installation. Däremot är det väldigt lätt att stänga av services samt rensa upp Windows 7 efter behov.

I en VM-miljö hade jag utan tvekan valt Windows 7, då 8:an snabbt blir bökigt pga charmbars när man inte kör helskärm.

Man behöver aldrig använda charmbars om man inte vill, så varför skulle de påverka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Tänk också på att Windows 8 kräver stöd för VT-x virtualisering hos processorn, vilket inte är ett krav för Windows 7. Fast det är väl bara jag som är bitter som inte har en VT-x processor...

Har du inte processorn i signaturen? för den har VT-x och lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Man behöver aldrig använda charmbars om man inte vill, så varför skulle de påverka?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser snarare problemet som det omvända. Charmbars dyker upp när man _inte_ vill. Har du använt Windows Server 2012 genom Azure, så förstår du antagligen vad jag menar. På min lokala milijö kör jag självklart Classic Shell och har stängt av Charms helt. Däremot går det inte att stänga av allt utan registerhack eller tweaks från tredjepart.

Men nu ska TS inte jobba aktivt mot VM-miljön i sig, så då kvittar det att gränssnittet är svårjobbat.

Permalänk
Inaktiv

Windows 7 alla gånger, jag upplever uppstarten och allt bättre. Om det gick så skulle jag t.o.m. på TS dator köra winXp, det kan låta kortat men WinXp flyter på bra i VM på äldre burkar.
Nu är jag ingen flitig användare av explorer och versioner av denna kan vara ett problem så TS kanske är tvungen att köra Win8 för att kunna köra senaste explorer? Och oja det finns säkerhetsbrister med WinXp, men använder man den rätt så är det inte så farligt.

Skrivet av perlennartsson:

Du har inte kollat på alternativet Microsoft Remote Desktop så får du det som ett vanligt program men IE snurrar egentligen på en virtuell server

https://itunes.apple.com/se/app/microsoft-remote-desktop/id71...

https://remote.modern.ie måste registrerar dig där först.

Remote Desktop App genom Azure pratar du om och inte Remote Desktop som bara är en fjärranslutning till ett skrivbordet. Men tackar för tipset om att man kan testa Azure gratis, vilket jag måste göra när jag får tid.

Angående remote desktop och remote app så kan man slänga upp en sådan emot ens privata dator hemma och låta laptoppen remota den, där just remote desktop app fungerar på det sättet som du beskrev medan remote desktop så får man hela desktopen. -Jag själv har mina bärbara som typ klienter och använder mig både av remote app och remote desktop app..
Prestandamässigt så visst lite lagg i gränssnittet, men beräkningsmässigt är det få konsument laptops som spöar 4st 12 kärniga Xeons som är på servern som jag styr. Så om remote desktop är snabbt eller dåligt beror på vad man gör på maskinen, där spela/se på film suger att göra via remote desktop.

Angående VT-x så måste man i Vmplayer ha denna aktiverat för 64bitars OS av windows, jag har ej kollat upp varför. Och av någon anledning så brukar denna funktion vara avaktiverat på laptops i biosen så att man får aktivera den.

Edit
Remote desktop och Remote Desktop App funktioner ingår som standard i Windows server och det är bara att aktivera den genom få musklick och sedan öppna någon port i brandväggen och det är igång, så det är superlätt att testa för den som vill det.

Angående Citrix så är det ett namn på ett företag som tillhandahåller ett betydligt mer komplext system än Remote Desktop och Remote Desktop App och det kostar bokstavligen skjortan.
De har dock säkerligen också någon tjänst som liknande Azure men jag tror att fokust just nu ligger mycket emot företag och inte företag.

Ett billigare sätt är kanske att leta runt efter tjänser som mer är åt privatpersoner som inte ställer lika höga krav emot en tiodel av priset eller så.. Det kan vara en polare som slänger upp en VM burk på sin maskin och låter flera använda denna med olika användare, där det bara kostar denna säg 4GB ram, 20GB hd och så lite ström. (det går som sagt göra billigt, vid affärsmässigt användning bör man räkna windows cal)

Att Azure som är en "enterpriselösning" kraschar vid vanlig användning är konstigt, men MS har nog snålat in på deras testmaskiner. (korkat då argumentet för Azure just är driftsäkerhet m.m och det är det som folk testar)

Permalänk
Medlem

Här har du fakta om prestanda mellan Windows 7 och 8.1. Windows 8.1 vinner på det mesta.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan