Verktyg Visningsval
2004-10-10, 19:03   #1

(ThE)[Snowman]

Medlem

(ThE)[Snowman]s avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: jan 2004

redigera AVI filmer?

hej jag undrar vad för program jag ska använda för att redigera AVI filmer?
2004-10-10, 19:04   #2

Big_PHat

Medlem

Big_PHats avatar

Plats: Tellus

Registrerad: jan 2002

Du kan ladda hem en trial på Adobe Premiere på www.adobe.com . Det är enligt mig det bästa programmet faktiskt.
2004-10-10, 20:17   #3

Hapter

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: aug 2002

Adobe Premiere är heltklart det bästa, det ända negativa är att programmet kräver att processorn stöder/har SSE2 protocol (en sammlig instruktioner åt cpu:n).

Annars finns alltid exempelvis Vegas (version 5.0 tror jag är den senaste). Programmen är inte gratis precis, men allt kostar pengar så vad ska man göra? #:)
Hapter är inte uppkopplad
2004-10-10, 20:50   #4

Mart

Medlem

Marts avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Du kan ladda hem en trial på Adobe Premiere på www.adobe.com . Det är enligt mig det bästa programmet faktiskt.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hapter
Adobe Premiere är heltklart det bästa, det ända negativa är att programmet kräver att processorn stöder/har SSE2 protocol (en sammlig instruktioner åt cpu:n).
Suck, ni har ju så mycket fel så jag vet knappt var jag ska börja....

För det första så krävs det inte alls en processor med SSE2! Enligt Adobe krävs det minst en "Intel® Pentium® III 800MHz processor " och jag kan garantera dig att en sådan saknar SSE2 (jag har själv haft P3:a).

Att Premiere skulle vara det bästa videoredigeringsprogrammet håller jag verkligen inte med om. Både Avid och Apple har mycket bättre produkter på marknaden!!!
2004-10-10, 21:02   #5

saliv

Medlem

salivs avatar

Plats: Sthlm > Nacka

Registrerad: jul 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mart

För det första så krävs det inte alls en processor med SSE2! Enligt Adobe krävs det minst en "Intel® Pentium® III 800MHz processor " och jag kan garantera dig att en sådan saknar SSE2 (jag har själv haft P3:a).

Att Premiere skulle vara det bästa videoredigeringsprogrammet håller jag verkligen inte med om. Både Avid och Apple har mycket bättre produkter på marknaden!!!

nu sa du ju att dom hade fel och att du tycker annat..
2004-10-10, 21:04   #6

jonasy

Hedersmedlem

jonasys avatar

Plats: Uppsala/Lund

Registrerad: okt 2001

Flyttad till Windowsforumet för jag antar att det är till nämnda OS du behöver ett redigeringsprogram.
2004-10-10, 21:56   #7

Hapter

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mart

Jasså, Sista jag installerade och försökte köra programmet på tpol (se specs) så gnällde den på att min processor saknade stöd för SSE2, men vad vet jag?

"Our first impression, though, was far from rosy, with the realisation that Premiere Pro can't be run on AMD Athlon Thunderbird processors - they don't support the SSE instruction sets that Premiere Pro needs."

"Our first attempted test bed was a 1.4GHz Athlon Thunderbird-based system. Premiere Pro did install but couldn't be launched..."
http://www.computervideo.net/dec03-1.htm

Sen när det gäller vilket program som är bäst så är smaken som baken. Eller?

Vad jag själv har förstått så är apple datorerna och deras redigeringsprogram redigt bra vid filmredigering.
Men hur ofta är det en vanlig användare sitter vid annat än en pc med windows xp?
Kanske är en svår fråga för dig mart?, så jag ska berätta svaret. Jo, ytterst sällan.

Suck på dig mart #;)
2004-10-10, 22:25   #8

Mart

Medlem

Marts avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av saliv

nu sa du ju att dom hade fel och att du tycker annat..
När man försöker få Premiere att framstå som världens bästa program så har man antingen fel eller begränsad erfarenhet av videoredigering. Premiere må duga alldeles utmärkt åt de flesta hemanvändare men jämfört med t.ex. Final Cut Pro så har det inte mycket att komma med (notera att Final Cut Pro inte är många kronor dyrare).

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hapter
Jasså, Sista jag installerade och försökte köra programmet på tpol (se specs) så gnällde den på att min processor saknade stöd för SSE2, men vad vet jag?

"Our first impression, though, was far from rosy, with the realisation that Premiere Pro can't be run on AMD Athlon Thunderbird processors - they don't support the SSE instruction sets that Premiere Pro needs."

"Our first attempted test bed was a 1.4GHz Athlon Thunderbird-based system. Premiere Pro did install but couldn't be launched..."
http://www.computervideo.net/dec03-1.htm

Sen när det gäller vilket program som är bäst så är smaken som baken. Eller?

Vad jag själv har förstått så är apple datorerna och deras redigeringsprogram redigt bra vid filmredigering.
Men hur ofta är det en vanlig användare sitter vid annat än en pc med windows xp?
Kanske är en svår fråga för dig mart?, så jag ska berätta svaret. Jo, ytterst sällan.

Suck på dig mart #
Du kanske skulle börja med att läsa igenom dina egna citat ordentligt. I artikeln och i ditt citat av densamma så framgår det med all önskad tydlighet att Premiere Pro kräver SSE, inte SSE2. Läsa är tydligen lite för svårt för dig

Tyvärr har du helt rätt i att ganska få kör Mac, då jag faktiskt finner det systemet ganska trevligt. Har redigerat en del film med Final Cut och det fungerade mycket bra. Om de inte var så förbannat dyra så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha en brevid min PC (tala inte om detta för min kompis som är macnörd, ok!?).
2004-10-10, 22:31   #9

Hapter

Medlem

Jag minndes det som att det stod SSE2 på den lilla rutan som ploppade upp när jag försökte köra programmet, men det kan mycket väl ha stått SSE (vilket låter rimligast när jag tänker efter). Du får ursäkta mig grabben.

Du behöver inte oroa dig, jag säger inget. #;)

"Läsa är tydligen lite för svårt för dig "
Vet att det stod SSE i deras text, men då jag förut som sagt kom ihåg det som SSE2 i rutan så tänkte jag "Whatever".
Men visst jag hade bara Godkänt i Engelska A och B, så det bjuder jag på. #;)

Senast redigerad av Hapter 2004-10-10 klockan 22:36.
2004-10-10, 23:22   #10

Hogan

Medlem

Hogans avatar

Plats: Nära Nordpolen

Registrerad: feb 2002

Jag använder Mainactor
2004-11-25, 14:40   #11

Roulette

Medlem

Plats: Skellefteå

Registrerad: nov 2004

Adobe Premiere är bäst. Vi har det på skolan och det är skitlätt.. Om du inte vet hur man använder det kan jag alltid hjälpa dig, Baby
2004-11-25, 15:14   #12

Cylon

Medlem

Cylons avatar

Plats: 56.49N13.55E

Registrerad: jan 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Roulette
Adobe Premiere är bäst. Vi har det på skolan och det är skitlätt..
Testa Final Cut Pro någon gång *dregl*
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb