Redigera mpeg-2 film

Permalänk
Medlem

Redigera mpeg-2 film

Har tankat över 5.7gb film från dv-kamera. Vill lägga in menyer och sånt och få rum på 4.7gb DVD. Hur gör jag? Måste väl in å klippa i filmen? Har ingen tidigare erfarenhet av videoredigering.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Du KAN fixa allt det där med hjälp av Nero 7, även om det kanske inte är det smidigaste sättet. Men dock kanske det enklaste om du redan har det programet. Förutsätter full installation.

Starta bara Nero Vision (tror jag det heter?) så löser sig resten.
/jag.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Gäst

Ett program som är ypperligt för detta ändamål är Pinnacle 9.Det har även kommit en uppgradering till version 10.Under detta program kan du skapa och redigera filmen hur du vill och sedan bränna ut på skiva.

Programmet kostar då en liten summa,men är värt att inskaffa om man håller på med mycket film med mera.

Permalänk
Medlem

Hm, kan man komprimera filmen så jag slipper ta bort bitar? Slopa lite kvalitet istället?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

DV-formatet är ca 13,5 GB per timme medans man får in en timme video i maximal bitrate på en DVD (4,38 GB). Detta förutsatt att du vill ha DVD-Video format som du kan se med en DVD-spelare.

Så dina 5,7 GB borde motsvara ca 25 minuter video. Inga problem alls att komprimera till DVD-format och få plats på en skiva.

Redigering gör du lämpligast i DV AVI format innan du komprimerar. Vilket videoredigeringsprogram som helst bör funka. Själv gillar jag Vegas Video. Men du kan som sagt skippa redigeringen om du vill, du får ändå plats efter komprimering till DVD-format.

Sedan exporterar du till MPEG-2 i DVD-kompatibelt format från videoredigeringsprogrammet, alternativt använder en fristående encoder. 8 mbit/s för video och 48 kHz PCM audio ger max kvalitet och en timme per DVD. Alternativt kan du även komprimera ljudet till 256 kbit/s MP2 och höja videobitraten till 9000 kbit/s. Menyer och sådant fixar man i ett DVD authoring program såsom DVD-lab eller TMPGEnc DVD Author. Sedan bränner man med valfritt brännarprogram.

Permalänk
Medlem

mina 5,7GB är 1h 33 min, och ja , jag vill kunna spela upp filmen på en vanlig DVD-spelare. Kan jag använda DVDShrink till att få plats på en DVD?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Men då kan det inte vara i DV-format längre om det är 1 h och 33 min. Det kanske redan är i MPEG-2 format? I så fall så kan du importera till ett DVD-authring-program och skapa en DVD på hårddisken som är för stor för en DVD-skiva och sedan använda DVD-Shrink på denna.

Permalänk
Medlem

Jag löste det. Jag använde Nero och skapade chapters och sånt och brände med Image-burnern till en 6gb stor imagefil som jag mountade i daemontools och öppnade med DVD-shrinker och skapade en 4,7gb imagefil av som jag sedan brände i nero igen, kanske lite omstälndigt men det fungerade iaf Tack ändå!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."