Byta enhetsbokstav.

Permalänk
Medlem

Byta enhetsbokstav.

Tjena.
Jag har precis installerat om mitt XP och har fått mitt OS på d:
Och alla mina downloads på c:

Disken är uppdelad i 2 partitioner.

Kan jag ändra från d till c och vise verse?

Det ända jag har hunnit installera om nu är drivisar till grafik, mobo typ..

Snabbt svar innan jag installerar mer..

Visa signatur

xciso

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du kan ändra enhetsbetecknng på alla enheter/partitioner utom systempartitionen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hur gör jag enklast nu då?
Kan bara inte ha mitt OS på d:

Jag är villig att installera om bara jag slipper ha det såhär..

Visa signatur

xciso

Permalänk

Du är nog tvungen att installera om, tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
Du är nog tvungen att installera om, tyvärr.

Tror inte det hjälper, nu har ju startfilerna hamnat på gamla D: (nuvarande C:) och resultatet blir detsamma som vid förra installationen.

Ett sätt som garanterat fixar problemet är att ta bort alla befintliga partitioner och skapa nya med installationsprogrammet, men då krävs extern backup om inget ska försvinna.

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag inte får tappa det som är på gamla D (nuvarande c).
Det är ca 40gb så det går åt några dvd skivor för att bränna ner det

Jag har en lös disk med xp på. Funkar det om jag kör in den som aktiv och sen ändrar på dessa? till typ D och E. Och då har den som jag VILL ha som C att den heter D just då.

Hoppas ni fattar

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Går inte att ändra systempartition hur som helst vad jag vet.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså det går, men ger troligen stora problem. Med en ny och ren installation det går bättre? Du verkar vara så desperat så du vill installera om ändå, så du kan väl testa detta först men jag ger inga garantier för att du inte får BSOD i starten.
Jag har skrivit tidigare om det.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=2072909...
Flytta först namnet på C: till något annat. Borde inte göra något, men sen när windows får flytta till C: blir det problemet kan komma.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Fick formatera om igår på grund av samma elände

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Men hur gör jag för att ändra på dessa så?
Jag lyckas inte ändra i diskhantering för att båda är system.

Att installera om gör inte så mkt för det tar ju bara en timme.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Testat detta?

http://support.microsoft.com/?kbid=223188

Borde väl vara det du är ute efter

Permalänk
Medlem

Jag fick köra installationen med bara systemdisken inkopplad och sen koppla in övriga diskar med partitioner för att få C: på installationen...har 3 SATA diskar och då sitter systemdisken på SATA kontakt 2 och dom andra på 1 och 3.
Får inte systemdisken att funka i kontakt 1 av nån anledning.

Permalänk
Medlem

diskmgmt.msc i kör..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rAEKa
diskmgmt.msc i kör..

om du läser från början så ser du att det skulle vara möjligt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag har nu löst problemet!

Jag satte i en disk till som jag har xp på, och körde den andra som slave.
Där kunde jag sedan ändra dem.
Jag ändrade till att den jag ville ha som C fick heta D, och D fick heta E.

Sen när jag tog ur disken och installerade om xp så vart allt som jag ville

Nu är jag glad och lycklig med min nya dator
Tack för alla svar och tips!

Visa signatur

xciso

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm trevligt att man läser inläggen nuförtiden på swec. Eller snarare inte läser? Tyckte jag skrev om (länkade till det jag skrivit förr om) att man kan ändra i registret.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag prova det, men fick inte det att fungera. (Fattade kanske inte riktigt).

Tack iaf..

Visa signatur

xciso

Permalänk

Enheter

Det verkar faktiskt som att W2k och XP har olika sätt att hantera enheterna jag fick själv exakt samma problem då jag skulle nedgradera från XP till W2K

Det spelade ingen roll hur jag gjorde det kom fel än hur jag bar mig åt.....Jag var tvungen att flytta över allt på en lånad usb-hårddisk innan.....enheterna går inte tydligen att ändra lätt om man inte kör serverversionerna av Windows.......

Visa signatur

DELL CPU 6000+, 3gig ram, Ati HD5830, Linux Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Enheter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av antecblue
Det verkar faktiskt som att W2k och XP har olika sätt att hantera enheterna jag fick själv exakt samma problem då jag skulle nedgradera från XP till W2K

Det spelade ingen roll hur jag gjorde det kom fel än hur jag bar mig åt.....Jag var tvungen att flytta över allt på en lånad usb-hårddisk innan.....enheterna går inte tydligen att ändra lätt om man inte kör serverversionerna av Windows.......

Enhetsbeteckningarna sätts av operativet. Det är helt "syntetiskt" och troligen ingen skillnad alls mellen Win2k och WinXP. Du kan ha två installationer av WinXP där en partition får olika beteckningar beroende på vilken installation du bootar in i.

Helt syntetiskt som sagt och enhetsbeteckningarna "gäller" bara innifrån operativet. Man kan t.ex. inte utifrån sätta en beteckning eller liknande.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Enheter

Hej
Jo men W2K gör så om man har fler diskar än en tar varannan disk på enheterna, typ så här menar jag om jag kör xp och köper en hårdisk 2 så lägger han den på enhet längst ner i herarkin....om jag gör samma sak i W2K så kommer han att göra hårddisk 2 som (D)....stället för som (e) typ som jag ville ha.....Där av skillnaden.....

Mvh Antecblue

Visa signatur

DELL CPU 6000+, 3gig ram, Ati HD5830, Linux Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Win2k (även Win9x vad jag vet) lägger som standard först de primära partitionerna på första disken, sen de primära på andra disken osv. Sen efter de primära kommer de logiska partitionerna först på första disken osv.

Rubbas de satta enhetsbeteckningarna när man stoppar i ytterligare en disk med partitioner på i Win2k? Jag måste kolla det.
Möjligt att det är en grej MS fixat i WinXP för det kan ju vara lite jobbigt ifall partitioner på t.ex. en tillfällig disk man sätter i skulle rubba den ordning man satt.

Visa signatur