Verktyg Visningsval
2006-07-24, 15:01   #1

Nissen

Medlem

Registrerad: jul 2005

Ta sig förbi lösenord på windows? (pga olycka)

Hej!

En kompis till mig måste komma in på sin brors dator. Problemet är att hans bror har varit med om en svår olycka och kan inte ge ifrån sig sitt lösenord. hur ska man komma åt filerna på den datorn? Något bra pogram osv? Jag vet inte om detta är imot reglerna på detta forum men det är för ett gott ändamål. Kan PM:a länk till tidningsartikel osv.
Tar detta forum som ett seriöst datorforum och vill inte hålla på att skriva på en massa suspektaforum för hackers osv.

Tack på förhand!

Mch Nisse
Nissen är inte uppkopplad
2006-07-24, 15:04   #2

Glorfindel

Medlem

Glorfindels avatar

Plats: Kållered

Registrerad: aug 2002

Är det bara specifika filer som du vill åt så kan du ju enklast sätta i disken i en annan dator och ta dem den vägen.

Men det skall finnas program för att reseta lösenordet på adminkontot om jag inte minns fel.
2006-07-24, 15:12   #3

Nissen

Medlem

Hej!

Problemet är att adminkontos lösenord har han inte pga den olycksdrabbade är den som var admin.

mvh nisse
2006-07-24, 15:19   #4

Glorfindel

Medlem

Glorfindels avatar

Plats: Kållered

Registrerad: aug 2002

Fast jag menar att du skall sätta in disken som en andradisk i en annan dator och inte logga in på den windowsinstallationen som är lösenordsskyddad. Så att du får upp den "lösenordsskyddade" disken som en disk som inte bootas ifrån.

Googlade på forgot admin password xp och fick detta som första svar: http://www.petri.co.il/forgot_admini...r_password.htm
Verkar bra tycker jag, ta dig en titt där. Kanske skall flika in att det är något som jag aldrig (behövt) prövat själv med att reseta ett adminpassword.
2006-07-24, 15:51   #5

Nissen

Medlem

Verkar vara en jättebra sida! Medelar hur det går sedan.

tackar

Mvh
2006-07-24, 17:04   #6

toby88

Medlem

toby88s avatar

Plats: Åsensbruk

Registrerad: dec 2004

Men stara datorn i felsäkert läge så behöver du inte logga in, så går du in i användare och tar bort lösenordet...
toby88 är inte uppkopplad
2006-07-24, 20:18   #7

thunderinternet

Medlem

thunderinternets avatar

Plats: Bibelbältet

Registrerad: mar 2005

testa trycka del några gånger .. finns något sånt man kan komma in .. ibland är de aktiverat andra inte..

btw .. funkar de även att gå in i felsäkert i alla andra windoes system? har en drös 98 nt och 2000 som har mindre samma fel ..
2006-07-25, 00:14   #8

Aqualize

Hedersmedlem

Aqualizes avatar

Plats: Märsta

Registrerad: jan 2002

Man måste väl allt logga in i felsäkert läge?

Ofta påstår personer det går eftersom de inte sätter lösenord på adminkontot och adminkontot visas inte i "välkomstskärmen" om något annat konto har adminrättigheter.

Åter till problemet.
kolla i klistrade samlingstråden här i forumet och vidare till FAQ:n. Där har du lösningen på problemet (mest troligen).
Några undantag är om filerna är krypterade med EFS (inbyggda krypteringen i NTFS), om du ändrar lösenord då så gör du så att man inte kan komma åt filerna, eller så om datorn är med i en domän och det är domänlösenordet du behöver för att komma åt något viktigt på nätverket.

MEN, mest troligen om det är en medelkunnig person så gäller inget av undantagen ovan.

Edit:
På sidan som redan länkats i tråden fanns "Petter Nordahl-Hagen's Offline NT Password & Registry Editor" med, vilket är det jag syftade på som fanns i FAQ:n.
2006-07-25, 02:46   #9

Smygis

Medlem

Smygiss avatar

Plats: /etc

Registrerad: apr 2006

Ladda ned knoppix eller annan Linux LiveCD (knoppix har bra 'verktyg' för att mounta diskar).
Skaffa ett USB minne.
Sätt i USB minnet och boota med knoppix skivan.
Flytta filerna du vill ha till USB minnet.

Och du behövde inte ens ändra något på datorn
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb