Varning för Nexus Personal

Permalänk
Hedersmedlem

Varning för Nexus Personal

Tänkte bara varna de som använder programmet Nexus Personal för e-legitimation. Jag har på senare tid märkt att hårddiskaktivitetsdioden blinkar till nästan hela tiden på min burk, trots att datorn inte arbetar med något speciellt. Igår lackade jag och beslutade mig för att ta reda på vad det var som orsakade all diskaktivitet.

Jag drog hem en av, numera Microsoft-ägda, Sysinternals lysande applikationer, nämligen Filemon och startade programmet. Jag upptäckte då att firefox.exe var den applikation som plågade min stackars hårddisk. I Filemon kunde jag se att firefox.exe öppnade mappen "C:\Documents and Settings\Administrator\Application
Data\Personal\store" och listade alla filer som matchade filtret *.ngp. Kanske inte så konstigt, men det tråkiga är att den gjorde detta ungefär 10 gånger per sekund! Det ligger bara en ngp-fil i mappen och det verkar vara ett certifikat för min e-legitimation. Bara för skojs skull startade jag sedan Nexus Personal (ett program jag aldrig har igång annat än när jag behöver använda min e-legitimation). Då visade sig att denna applikation gjorde exakt samma sak. Nu öppnade alltså dessa två applikationer store-mappen 20 gånger i sekunden! Firefox är såklart inte boven i dramat. När man installerar Nexus Personal, installerar detta program i sin tur en plugin eller nåt sånt skit i Firefox och det är detta som ställer till det.

Visst. Det är säkert så att operativsystemet cachar denna aktivitet på någon vänster så att disken inte behöver göra något, men jag tror nog ändå att det här kan förhindra en disk i en laptop från att varva ner. Det faktum att dioden blinkar hela tiden gör mig tokig. Det känns ju jävligt tryggt att veta att de utvecklare som ligger bakom programvaran för min e-legitimation inte har mer vett än såhär.

Jag vet inte riktigt varför jag skrev ner det här, men jag blev bara så lack. Jag mailade såklart utvecklarna bakom Nexus och fick ett avsnoppat svar att de inte kan erbjuda slutkundssupport på sin programvara och att jag fick vända mig till min bank. Detta trots att mitt mail till dem inte på något sätt var en fråga om support.

Permalänk
Medlem

Tycker fakiskt ett E-leg system borde vara opensource och skulle vara köpt att sverige. Sedan funkar inte nexus förutom till windows? vilket jag tycker personligen är helt åt helvete. Sedan att nexus inte tar ansvar för att de verkar ha gjort en halv kass produkt gör inte saken bättre häller...
Lösningen är väll att installera skiten, använda, avinstallera, avinstallera firefox pluginen.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Knepigt det där. Jag kör visserligen IE till just Nexus Personal och där blir det inte några sådana här problem, inte ens när jag statar Nexus Personal.

Har förövrigt funderat på att skaffa ID-kort från Handelsbanken, då får man ett elektroniskt e-legitimation på ID-kortet. Man kan från Handelsbanken köpa en sådan kortläsare och koppla till datorn och på det sättet stoppa in sitt ID-kort och göra sina bankärenden eller andra tjänster som stöder e-legitimation. När jag är klar tar jag ut kortet och stoppar det i plånboken.
Verkar vara ett av det säkraste sättet just nu. Självkart måste du även logga in med ett pinnummer så man kan inte stjäla ID-kortet och få full access.

Det är den här kortläsaren som Handelsbanken använder:
http://www.buyit.se/bankid/defaultOpen.asp?page=

dagle: Dessa är systemkraven för Nexus Personal.

IE 6.0
Netscape 7.1-7.2
Mozilla Firefox 1.04-1.07

Windows 98
Windows Me
Windows 2000
Windows XP

Macintosh 10.0 - 10.1.4 classic
Macintosh 10.1.5 - 10.4.3

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Nordea har ju exakt samma lösning, en e-legitimation integrerad på VISA-korten.

Permalänk
Medlem

Du kan köra med Samtliga e-leg som har ett medborgarcertifikat på sig. Bankerna var först med det börjar komma frän flera källor nu.

Som bonus funkar det fint mot skattemyndigheten och försäkringskassan också

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Vet att detta är en gammal tråd men jag behöver desperat hjälp.
När jag och min sambo började använda e-leg från Nordea för att registrera föräldradagar fungerade det perfekt, inga som helst problem.

För ca 3 månader sedan blev det dock tvärstopp. När vi "Skriver under", fyller i lösenordet till certifikatet och trycker på OK kommer texten "Tjänsten är inte tillgänglig" upp i IE.

Såvitt jag vet har jag inte gjort något speciellt med datorn under tiden det slutade fungera... Ska lista mitt system:

Win XP Pro SP2.
IE 6
Firefox 2.0.0.3

Är hyfsat kunnig på datorer, jobbar med det dagligen och har kollat igenom lite saker som jag trodde kunde orsaka detta. Bl.a. har jag satt upp ett system, precis som mitt, som jag VNC:ar till och testar att "Skriva under" och det fungerar perfekt!

Tänkte att det kanske hade med services att göra så jag drog ut en lista och jämförde vilka tjänster som var aktiva (startade) och vilka som var inaktiverade men hittade inget som kunde orsaka detta problem.

Filemon och procmon gav inget resultat, ska testa regmon nästa gång jag ska köra personal för att se om det är ett registerfel.

Alternativet är att installera om Windows... inget jag direkt känner för.

Givetvis skyller Nordea på Försäkringskassan och FSK på Nordea.

HJÄLP!

//Anders

Permalänk
Medlem

Och du kör den nyaste versionen av Nexus Personal 4.52??

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Upptäckte att jag med Personal (4.5.2) och Firefox (2.0.0.3) hade samma jobbiga fenomen som trådskaparen. Avaktiverade det som hade med Personal att göra i Inställningar -> Avancerat -> Kryptering -> Säkerhetsenheter och det försvann.

Internet och bankärenden ... smidigt men läskigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Och du kör den nyaste versionen av Nexus Personal 4.52??

Jepp, kör 4.5.2, uppgraderade direkt när problemet uppstod för att se om det hjälpte vilket det inte gjorde.

Jag är smått orolig för att någon patch från MS har orsakat detta ELLER att det är något annat som stör, frågan är bara vad.

FSK vill inte ge ut information om hur deras kod ser ut, vad den anropar och vad som kan orsaka att felmeddelandet ges. De säger bara "gå till menyn verktyg, inställningar och välj blah blah...", trots att jag säger att jag inte har gjort någon förändring där OCH att jag vet vad jag sysslar med.

Men men... det verkar som om jag endera får köra VNC varje gång jag ska lägga in nya föräldradagar eller installera om Win... suck.

//Anders

Permalänk
Medlem

Om du stänger av Nexus 4.5.2 upphör problemet då? Nexusklienten behöver ju bara vara igång när du skall in på tex försäkringskassan eller din bank.

Har samma klient själv och skall kolla upp det där.

Edit: och nu har jag kollat lite mer:

331135 12:33:15,6722858 Personal.exe 4952 QueryDirectory C:\Users\AppData\Roaming\Personal\store NO MORE FILES
331136 12:33:15,6722977 Personal.exe 4952 CloseFile C:\Users\AppData\Roaming\Personal\store SUCCESS
331156 12:33:16,1870308 Personal.exe 4952 CreateFile C:\Users\AppData\Roaming\Personal\store SUCCESS Desired Access: Read Data/List Directory, Synchronize, Disposition: Open, Options: Directory, Synchronous IO Non-Alert, Attributes: n/a, ShareMode: Read, Write, Delete, AllocationSize: n/a, OpenResult: Opened
331157 12:33:16,1870739 Personal.exe 4952 QueryDirectory C:\Users\AppData\Roaming\Personal\store\* SUCCESS Filter: *, 1: .
331158 12:33:16,1870997 Personal.exe 4952 QueryDirectory C:\Users\AppData\Roaming\Personal\store SUCCESS 0: .., 1: 1.ngp

Det där är inte så snyggt. Jag har en del kontakter på Nexus - skall ringa dom i veckan. Tack för att du hittade det här Kennel.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som hänt med detta.. Nexus har inte släppt någon ny version. jag tror det blir en avinstalation på detta....

Visa signatur

Athlon Palomino 1667 MHz @ 1750 MHz, ASUS A7M266, 768 MB RAM

Permalänk
Medlem

Hade samma problem.. fick deaktivera precis som Flubbe gjorde.

Nu använder man explorer till nexus och sedan stänger av shiten när man är klar.

Permalänk
Medlem

Man kan aktivera sitt certifikat med nexus en gång
seden exporterar du de till skrivbordet från nexus
avinstalerar nexus. importerar certifikatet från Internet explorer
och sedan ska de funka utan att ha nexus igång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbear
Man kan aktivera sitt certifikat med nexus en gång
seden exporterar du de till skrivbordet från nexus
avinstalerar nexus. importerar certifikatet från Internet explorer
och sedan ska de funka utan att ha nexus igång

Exakt vart importerar du detta i IE7?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Exakt vart importerar du detta i IE7?

Tools -> Internet options -> Content, knappen certificates och till sist import.

En gissning på svenska är;
Verktyg -> Internetalternativ -> Innehåll -> Certifikat och importera.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte ladda ner e-legitimationen från Nordea. Det står bara att datorn antingen inte uppfyller de tekniska kraven eller att jag inte tillåter nexus Active-X kontroll. Någon som vet vad jag kan göra åt saken?

Ja, jag använder Explorer.

Så...
Vad.... FAN... funkarente för?

Edit: Funkar inte skiten för 64-bits Windows eller?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen
Jag lyckas inte ladda ner e-legitimationen från Nordea. Det står bara att datorn antingen inte uppfyller de tekniska kraven eller att jag inte tillåter nexus Active-X kontroll. Någon som vet vad jag kan göra åt saken?

Ja, jag använder Explorer.

Så...
Vad.... FAN... funkarente för?

Edit: Funkar inte skiten för 64-bits Windows eller?

Testa ladda ner det från Handelsbanken:

https://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Behöver jag inte ett konto från Handelsbanken för att kunna hämta min e-leg därifrån?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

Du loggar väl nästan aldrig in med E-leg längre? börjar väl gå över mer och mer till dosor - kanske bara är handelsbanken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen
Behöver jag inte ett konto från Handelsbanken för att kunna hämta min e-leg därifrån?

gå till handelsbankens kontor(närmaste) och be om att få inloggning till internetbanken. Då skickar de hem dosa och sedan lösen osv...

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen
Behöver jag inte ett konto från Handelsbanken för att kunna hämta min e-leg därifrån?

Men vad är det du har problem med???

Är det mjukvaran Nexus Personal du inte kan ladda ner/installera eller är det själva filen från Nordea som innehåller din e-legitimation???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
Du loggar väl nästan aldrig in med E-leg längre? börjar väl gå över mer och mer till dosor - kanske bara är handelsbanken?

Numera har Handelsbanken gått över till Bank-ID, den standard som Skatteverket, Försäkringskassan mm använder. Själva Bank-ID:t ligger på ett kort som man stoppar in i en dosa.
Ungefär så som Swedbank kört i många år.

Men Handelsbanken har tänkt till ett steg längre, man kan koppla in dosan via USB-kabel och på det sättet få fram Bank-ID:t via Nexus Personal.
Detta gör att man enbart behöver skriva in sin pinkod på dosan varje gång man ska göra något ärende.

Detta är EONER så mycket smidigare än att behöva kappa in massa slumpmässiga svarskoder och bekräftelsekoder. För oftast gör man ju sina bankärende på en dator där hemma.

Utan kabel loggar man in så här:
Tryck på logga in.
Skriv in personnr i webbläsaren.
Skriv in det nummer som står i webbläsaren i dosan.
Skriv in pinkoden till dosan/koret.
Den siffra som står i dosan skriver man in i webbläsaren och loggar in.

Med kabel loggar man in så här:
Tryck på att logga in.
Skriv in pinkoden på dosan och tryck ok. Färdigt!!!

Liiiite smidigare med kabel m.a.o.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
gå till handelsbankens kontor(närmaste) och be om att få inloggning till internetbanken. Då skickar de hem dosa och sedan lösen osv...

Han har Nordea så han ska inte gå till Handelsbanken. Jag har fattat det som att Spleen inte kan ladda ner Nexus Personal från Nordeas hemsida.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Nordea kör med dosor och inte med nexus.

https://internetbanken.privat.nordea.se/nsp/engine?vanity=www...

Som sagt, även Nordea har förstått att ingen orka skriva slumpmässiga koder stup i kvarten...!!!

https://internetbanken.privat.nordea.se/nsp/engine?usecase=co...

Så jo, vill man kunna arbeta på ett vettigt sätt så vill nog även Spleen installera Nexus...

Men tyvärr verkar Nordea leva i 1800-talet då dom använder e-legitimation istället för Bank-ID som fungerar till nästan alla tjänster runt om i Sverige.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Men vad är det du har problem med???

Är det mjukvaran Nexus Personal du inte kan ladda ner/installera eller är det själva filen från Nordea som innehåller din e-legitimation???

Hade det varit mjukvaran så hade jag förmodligen skrivit det. Nu skrev jag att jag hade problem att ladda ner e-legitimationen. Alltså är det den jag inte kommer åt. Eller ja, filen som innehåller min e-legitimation.

Men, skiten löste sig nu. Jag använde mig av Explorer 64-bitars tidigare men skulle ha använt 32-bitars. Förstår inte varför det överhuvudtaget finns någon 64-bitars IE när det saknas stöd för var och varannan Active X kontroll. Flash funkar inte och det används nästan överallt. Fuckshitpiss.

Jag har för övrigt en dosa för att logga in på Nordea, men jag behövde komma in på mitt CSN-konto vilket krävde inloggning med e-leg. Eller pin-kod fast då kan man inte "skriva under". Ni ska ha tack ändå.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Som sagt, även Nordea har förstått att ingen orka skriva slumpmässiga koder stup i kvarten...!!!

https://internetbanken.privat.nordea.se/nsp/engine?usecase=co...

Så jo, vill man kunna arbeta på ett vettigt sätt så vill nog även Spleen installera Nexus...

Men tyvärr verkar Nordea leva i 1800-talet då dom använder e-legitimation istället för Bank-ID som fungerar till nästan alla tjänster runt om i Sverige.

Jasså kan du inte ta o berätta vart det inte går att använda e-leg?
Förklara gärna skillnaderna mellan e-leg o bankid också !!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joohda
Jasså kan du inte ta o berätta vart det inte går att använda e-leg?
Förklara gärna skillnaderna mellan e-leg o bankid också !!

Finns flera e-tjänster som det inte går att nyttja annat än Bank-ID på.
Tex en del kommuners inloggning för barnomsorgen mm.

Bank-ID är ett system, en standard. Numera är det inte många som kan erbjuda det man kallade "e-legimitation" längre.

Det har varit väldigt stor förvirring för i tiden då tex Handelsbanken använde "e-legimitation" via Nexus. Sedan när man ville tex deklarera på skatteverkets hemsida var man tvungen att ladda ner Bank-ID på fil. Förvirringen var total. Vadå, är inte Bank-ID det som man hade via banken, tänkte många.

Numera är det enbart Nordea och Telia som INTE nyttjar standarden Bank-ID. Resten av alla banker nyttjar Bank-ID (Handelsbanken, SEB, Swedbank, Skandiabanken, Länsförsäkringar Bank, Danske Bank, Sparbanken Finn, Sparbanken Gripen, Sparbanken Syd och Ikano Bank).

Men viktigt är att förstå att Bank-ID är just en elektronisk legimitation, alltså en e-legimitation. Det var bara så att förr fanns det även en standrard som kallades "e-legimitation", den bla Handelsbanken nyttjade. Därav att det var så krångligt förr.

Bank-ID: http://www.bankid.com/

Jag skulle vilja se att ALLA använde EN ENDA standard och det skulle då just vara Bank-ID som är den största standarden.
Sedan skulle den standarden finnas i tex alla ID-kort och alla körkort. Sedan skulle alla banker mm använda kortläsare. På det sättet skulle jag kunna åka till vem som helst, vart som helst i Sverige, stoppa in mitt kort i kompisens läsare och utföra mina bankärenden.
Handelsbankens ID-kort har inbyggt Bank-ID tex.

EDIT:
Kollade SEB-banken då dom förut inte nyttjat Bank-ID. Och nu är förvirringen lika stor där som det var för Handelsbanken förut!

Citat: "Med e-legitimation eller bank-id kan du deklarera elektroniskt och få en betydligt enklare deklaration. Dessutom kan du få din skatteåterbetalning redan före midsommar. "...

Men Bank-ID är just en e-legitimation!!! Men förmodligen menar dom systemet/standarden som heter just "e-legitimation".
Gaaaa, jobbigt värre.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Bank-id använder sig av nexus.. så vad är skillnaden?

Eller jag har missat något?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nej jag har då inte nexus utan BankID security application.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Finns flera e-tjänster som det inte går att nyttja annat än Bank-ID på.
Tex en del kommuners inloggning för barnomsorgen mm.

Bank-ID är ett system, en standard. Numera är det inte många som kan erbjuda det man kallade "e-legimitation" längre.

Det har varit väldigt stor förvirring för i tiden då tex Handelsbanken använde "e-legimitation" via Nexus. Sedan när man ville tex deklarera på skatteverkets hemsida var man tvungen att ladda ner Bank-ID på fil. Förvirringen var total. Vadå, är inte Bank-ID det som man hade via banken, tänkte många.

Numera är det enbart Nordea och Telia som INTE nyttjar standarden Bank-ID. Resten av alla banker nyttjar Bank-ID (Handelsbanken, SEB, Swedbank, Skandiabanken, Länsförsäkringar Bank, Danske Bank, Sparbanken Finn, Sparbanken Gripen, Sparbanken Syd och Ikano Bank).

Men viktigt är att förstå att Bank-ID är just en elektronisk legimitation, alltså en e-legimitation. Det var bara så att förr fanns det även en standrard som kallades "e-legimitation", den bla Handelsbanken nyttjade. Därav att det var så krångligt förr.

Bank-ID: http://www.bankid.com/

Jag skulle vilja se att ALLA använde EN ENDA standard och det skulle då just vara Bank-ID som är den största standarden.
Sedan skulle den standarden finnas i tex alla ID-kort och alla körkort. Sedan skulle alla banker mm använda kortläsare. På det sättet skulle jag kunna åka till vem som helst, vart som helst i Sverige, stoppa in mitt kort i kompisens läsare och utföra mina bankärenden.
Handelsbankens ID-kort har inbyggt Bank-ID tex.

EDIT:
Kollade SEB-banken då dom förut inte nyttjat Bank-ID. Och nu är förvirringen lika stor där som det var för Handelsbanken förut!

Citat: "Med e-legitimation eller bank-id kan du deklarera elektroniskt och få en betydligt enklare deklaration. Dessutom kan du få din skatteåterbetalning redan före midsommar. "...

Men Bank-ID är just en e-legitimation!!! Men förmodligen menar dom systemet/standarden som heter just "e-legitimation".
Gaaaa, jobbigt värre.

Tror att du missuppfattat lite...

Det är ingen tekniskt skillnad på Bank-Id och E-leg...
Nu tror jag att alla banker använder samma säkerhetsprogram Nexus Personal (eller brandat Bank-Id men det är samma program).
Alla ger ut certifikat, hårda eller mjuka dvs fil eller på kort (inloggningskort eller valiga visa/mastercard) det som skiljer sig åt mellan bank-id och e-leg i dessa fall är bara utgivaren av certifikaten inget annat.

"E-legitimationer ges ut av banker och Telia. Beroende på vem som ger ut e-legitimationen kan den ha olika namn som BankID, Nordeas e-legitimation eller Telia e-legitimation." - www.e-legitimation.se

Detta gör att jag inte förstår vad du menar med att e-leg. skulle vara 1800tal ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Bank-id använder sig av nexus.. så vad är skillnaden?

Eller jag har missat något?

Ja, du kan ha Bank-ID på fil och då måste du använda Nexus mjukvara för att kunna använda den.

Men om du som tex Handelsbanken använder Bank-ID på kort så måste du ha hårdvara för att kunna nyttja den, alltså en kortläsare. Denna kortläsare kan du om du vill ha helt lös (inte kopplad till datorn med USB-kabel). På detta sätt kan du göra bankärenden i hela världen utan någon extra mjukvara.
Men om du kopplar in den via USB-kabeln så måste du ha mjukvaran från Nexus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nej jag har då inte nexus utan BankID security application.

Kolla detta...

Det hette Nexus Personal först men har ändrat namn bara.

Får man fråga er vad för banker du har, alltså både Skruvis och P-NILZ.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem