Nätverksövervakare?

Permalänk

Nätverksövervakare?

Hej,

Jag undrar om någon vet något bra program för att övervaka nätverket. Dvs ett program som kollar vilka IP'n som gör vad, vilka program det IP't kör och kunna strypa det eller ändra UL/DL ungefär som netlimiter.

Tack på förhand,
Marcus

Permalänk
Medlem

låter som det är en brandvägg du är ute efter.. kanske en som är lite mer avnacerad än Windows egna. Ev en router men lite extra funktioner

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Sitter just nu i en router med 25 andra kineser (jobbar i kina) vill ha lite bättre koll på vad de håller på med när internet segar ner sig osv. nuvarande admin har bara program på kinesiska som jag inte förstår så mkt av

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid börja med att analyser loggarna för att se vad det gör för att dra massa bandbredd. Är det vissa sidor så som Youtube, så kanske du ska begränsa accessen dit eller ta bort tillgången helt och hållet.

Vad är öppet i routern? Är alla portar öppna kanske du ska begränsa ner dem iaf de använde ev spel/program (Skype/MSN osv) som inte skall användas

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jo, har också tänkt dessa tanker men vad jag är ute efter är om det finns något program liknande Netlimiter fast lite mer avancerat. Där man kan se vilka Ip'n som ligger i nätverket och även kunna se vilka applikationer som körs och strypa hastigheten på dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_error
Jo, har också tänkt dessa tanker men vad jag är ute efter är om det finns något program liknande Netlimiter fast lite mer avancerat. Där man kan se vilka Ip'n som ligger i nätverket och även kunna se vilka applikationer som körs och strypa hastigheten på dem.

det blir lite bakfram, tror det är en anledning till att du har svårt att hitta en sådan applikation. Den är inte skalbar, har du 200 datorer och så kan du gå in inviduellt på varje dator och ställa in vilken applikation som kall få köras och hur mycket bandbredd den ska få. Istället för att ha en brandvägg som jobbar på ett helt annat lager kan klara av det där mycket lättare. Man kan då gruppera in olika datorer i olika grupper och sen välja vilka portar och bandbredd som skall få tillgås

I ditt fall så blir det nog netlimiter som du lokalt får confa på varje dator

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Nu vet jag lite mer vad det är jag är ute efter.

Finns ett bra kinesiskt program som heter Netsense P2POver, det är ett QoS/Bandwidth Control program där man slipper installera programmet på ALLA datorer utan bara en. Därifrån kan man sedan se all trafik i nätverket och strypa den. Det jag vill ha är en engelsk variant av det som jag kan förstå.

Tack på förhand!

Permalänk

Lät ju inte särskilt kinesiskt det där Nää men skämt osido, jag är osäker på om detta ens går att genomföra i praktiken. Jag menar, jag kan inte se nåt sätt JAG (min dator) kan styra och kontrolla en annan dator i nätverket och strypa bandbredd, sidåtkomst, etc.. ?? Antingen får det bli brandvägg som du sätter upp regler i eller Netlimiter på varje enskild dator.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

tydligen använder det arp spoofing på nåt sätt, testade det idag.. väldigt effektivt
men fattar inte så mkt av det pga kinesiskan är lite ringrostig

man kan iaf se alla datorer i nätverket, se om t.ex. torrent körs vilket ip som kör det och sen sätta en gräns på det ip't hur snabbt han/hon får ladda hem.

jättesmidigt, man behöver det bara på en dator dvs inte installera på de andras. så man kan vara helt stealth om man så vill

borde finnas nån engelsk variant av ngt slag, annars får jag väl be nån översätta