För er som kör Vista X64

Permalänk
Medlem

För er som kör Vista X64

Jag behöver lite hjälp och lite tips.
Jag har kört Vista X86 ett tag nu och vill skaffa 2 gig ram till så jag får 4 gig och installerade därför X64 verisionen för att testa hur den fungerar osv.
Men har hört från folk att med endast 2 gig ram så ska X64 verisionen flyta och vara mer stabil en X86 verisionen. Men för mig känns det som att X64 verisionen går långsammare en X86 - 32bits verisionen.

Vad kan det bero på ? är det för att vissa saker fortfarande som man ser i enhetshanteraren körs i 32 bits läge ?

Har en AMD 5000+ och 2X 1024 mb ram.

Ni som kör 64 bits verisionen gick det nå snabbare för er ?, sen har ni gjort några tweaks osv?.

Sen hade jag 5.2 i prestanda men nu har det sjunkit till 5.1 när jag installerade 64 bits verisionen.... den ska väll ge mer prestanda eftersom man använder processorn fullt ut.

Permalänk
Medlem

Hoppar in här och ställer en fråga om Vista x64; hur tycker du att kompabiliteten med program är? Klarar systemet att köra program som är utvecklade för x86-Vista? Några tråkigheter alls i jämförelse med 32-bitars (bortsett från att du upplever det som segare)?

Hoppas att du får ordning på problemet, jag är tyvärr inte till så mycket hjälp i nuläget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Hoppar in här och ställer en fråga om Vista x64; hur tycker du att kompabiliteten med program är? Klarar systemet att köra program som är utvecklade för x86-Vista? Några tråkigheter alls i jämförelse med 32-bitars (bortsett från att du upplever det som segare)?

Hoppas att du får ordning på problemet, jag är tyvärr inte till så mycket hjälp i nuläget

Personligen har jag upplevt att installera x64 är som att sparka sig själv i bollarna. Man blir arg och det är jävligt onödigt.

Jag ska, när jag får ork, installera 32 bitar och se om det funkar bättre. Är inte alls nöjd med x64 efter lite mer än en månads användande.

Fick installera om det 3 gånger innan jag ens fick det att fungera som det skulle med Bootningen.
Jag kan just nu inte alls starta Foobar eller Media Player Classic.
Alla updateringar till WoW måste göras manuellt och Call of Duty 2 buggar loss totalt.
Skärmsläckaren går igång över filmer, oavsett vilket program man använder.
Har aldrig haft så mycket problem med ljud som här, plötsligt försvinner det.
Nån direkt positiv prestanda skillnad kan jag inte påstå att jag upplevt jämfört med xp, snarare tvärtom. Uppstarten tar betydligt längre tid.
Detta för att nämna några saker...

Kan bara som ett litet tillägg säga att min dator får 5,4 i prestanda tal, så det är antagligen inte för att datorn inte pallar med....

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk

Har haft vista 64 installerad några månader nu. Oslagbart OS, bästa som MS har gjort redan innan SP1. Inga bekymmer överhuvudtaget, bootar på mindre än 30 S. Stabilt, och nu när drivare finns, funkar all hårdvara med. Rekomenderas om man har hyfsat modern hårdvara och mycket RAM.

Permalänk
Medlem

vilken version kör du? ultimate eller home pre...?

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk

Jag har både Business (på laptopen) och ultimate på en av stationära. Märks helt klart att vista är 6-7 år nyare än XP.
Har dock kört Vlite på båda och skalat bort sånt som jag inte använder. Och använder Vista manager för att ytterliggare trimma systemet. (dock har jag gjort alltid detsamma med XP)
Efter en nedskalning så går aktiva processer från ca 60 default ner till ca 30. Och datorn känns minst lika rapp som en tweakad XP

Permalänk
Medlem

Hmm, två helt olika uppfattningar Känns som att vi snor NiTroxX tråd lite här, någon moderator får gärna dela upp den.

Du påstår alltså att det funkar bra NisseGurra? 32-bitars program körs utan krångel eller jobbiga tweaks? Frågar eftersom jag har en ny C2D-burk på väg hem och funderar på vad som ska installeras.

Permalänk

Spelar ej, så kan inte uttala mig om det. Alla andra 32bitars program som jag har funkar bra. Enda undantaget är Daemontools där jag fick byta till en nyare version.

Permalänk
Medlem

Lugnt att ni diskuterar tråden vidare grabbar, inga problem, alltid roligt med diskussioner så man får höra åsikter osv.

Men hoppas att ni skulle kunna slänga ett öga på mitt problem. Vad ska jag göra?, att du får 5.4 i prestanda beror ju säkert på att du har en 6000+ så det låter logiskt. Men hur du får det att starta på 30 sec ? visst jag har en märkesburk så det tar ca 10 sek längre för dne medans loggan viasas osv.

Men ang hur det flyter, förstår inte varför det inte gör det för mig, jag kände ingen prestanda ökning alls. Även fast jag har 2 gig ram.
Vet ni något jag kan göra?

Jag kör Ultimate jag med.

Btw funderar på att upgradera till 4 gig men mitt moderkort stödjer inte memory reppemating, kan det tänkas funka endå att jag kan använda 4 gig fullt ut eller går det inte om den funktionen saknas?

Permalänk
Medlem

Jag kör Buisness x64. För mig känns det snabbare än x86 som jag hade tidigare. Har hittills inte haft särskillt stora problem med något (bara lite jobbigare med att hitta drivrutiner, dumma HP) men kan inte minnas att något program inte fungerat pga x64...

Permalänk

Tycker Vista X64 är snabbare än XP iaf. Har inte testat Vista 32-bit, men om man jämför med xp så tycker jag att installation, boot och program m.m. öppnas snabbare än i xp. Inte upplevt några buggar, och har inte haft några systemkrascher eller liknande, känns stabilare än xp tycker jag.
Enda jag haft problem med hittils är ljudet som inte gick igång till en början, installerade om drivarna till kortet och sen fungerade det galant.
Det dumma är väll att det drar mycket ram. Har ung. 1200mb kvar av mina 2GB och då kör jag inget flashigt som klockor, kalendrar m.m.
Så minst 2gb tycker jag man bör ha.
Funderar starkt på att uppgradera till 4gb något tag.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 1 TB SSD M.2 | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Okay, jo men jämför gärna med X32 det är lätt att tycka någonting innan man jämfört.

Btw min fråga kvarstår, är det någon som vet ifall det "absolut" inte fungerar ifall moderkortet inte stödjer memory remapping ?`
Eller finns det chans att det funkar?

Permalänk
Medlem

Utan memory remapping kommer du förlora minne precis som i 32-bitars.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Utan memory remapping kommer du förlora minne precis som i 32-bitars.

Säker på det? Addressrymden är ju 2^64, dvs. 17 179 869 184 gigabytes

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Har haft vista 64 installerad några månader nu. Oslagbart OS, bästa som MS har gjort redan innan SP1. Inga bekymmer överhuvudtaget, bootar på mindre än 30 S. Stabilt, och nu när drivare finns, funkar all hårdvara med. Rekomenderas om man har hyfsat modern hårdvara och mycket RAM.

Kan bara hålla med. Kört med 64 ultimate nu sen realesen. Inte haft några större problem, stabilaste OS som MS har kommit med än så länge.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Säker på det? Addressrymden är ju 2^64, dvs. 17 179 869 184 gigabytes

Varför skulle funktionen finnas om den inte behövdes?

Chipset är fortfarande 32-bitars oavsett operativsystem och behöver ha sina funktioner i 32-bitars adresseringsutrymme, dvs mellan 0 och 4 Gb.

Minne, GB
0---------1---------2---------3---------4---------5---------6----->>>

32-bit. 4GB
<-------minne-----------------><--IO--->
Ungefär 3GB tillgängligt, eftersom ungeär 1GB behövs till IO som måste ligga i 32-bitars.

64-bit. 4GB. Ingen memory remapping
<-------minne-----------------><--IO--->
Samma resultat som ovan.

64-bit. 6GB. Ingen memory remapping
<-------minne-----------------><--IO---><------minne------>
Ungefär 5GB tillgängligt, eftersom ungeär 1GB behövs till IO som måste ligga i 32-bitars. Minnet som hamnat ovanför 4GB är dock tillgängligt eftersom operativsystemet är 64-bitars.

64-bit. 4GB. Memory remapping
<-------minne------->...............<--IO---><------minne------>
Allt minne tillgängligt eftersom bios flyttar upp en del av minnet ovanför 4GB. På så sätt lämnas ett hål tillräckligt stort för IO, och allt minne blir tillgängligt

64-bit. 4GB+
<-------minne------->...............<--IO---><------minne------------>>>
Som ovan.

32-bit. 4GB. Memory remapping.
<-------minne------->...............<--IO---><------minne------>
2GB tillgängligt då en del av minnet flyttas upp till ovanför 4GB och blir oåtkomligt med 32-bitar.

edit: svårt att få rätt längd :/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag har kört vista i drygt 3 månader och jag tänker aldrig installera XP på mina privata maskiner igen. Smidigt att installera, lite extra snyggt och jag har inte haft några kompatibilitetsproblem än sålänge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Kan bara hålla med. Kört med 64 ultimate nu sen realesen. Inte haft några större problem, stabilaste OS som MS har kommit med än så länge.

Inte om man lyckades installera ATi's 7.3 drivrutiner. Jag kan säga att min burk var instabil till 100% när jag installerade dem. Funderar dock på att gå över till Vista igen, men vill kolla så att alla drivrutiner finns och fungerar.

Permalänk
Medlem

Inga större problem med själva Vista x64, men det är fortfarande en del hård/mjukvara som fungerar suboptimalt eller inte alls. Jag gick tillbaka till x32 av det skälet. Jag är ändå ännu inte i behov av 4GB i RAM eller mer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Inga större problem med själva Vista x64, men det är fortfarande en del hård/mjukvara som fungerar suboptimalt eller inte alls. Jag gick tillbaka till x32 av det skälet. Jag är ändå ännu inte i behov av 4GB i RAM eller mer.

De e vad jag funderar lite på... att installera x64 är liksom lite att göra dubbelt problem, för de första ska de funka i Vista och för det andra med 64 bit...

Har dock inte provat 32 bit innan....värt att installera det istället? Har ändå inte hittat så många program som är anpassade till 64bit...

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Själv har jag varit Anti-Vista men numera använder jag Vista Ultimate x64 på alla mina datorer utom servern som går på NT.
I jämförelse så har jag 2 "exakta" kopior av en dator...

-->
QuadCore
4GB Ram
8800GT 512MB
<--

Windows XP SP2 x32: Cs 1.6 1024*768
Fps ca 311-312
inget lagg även om pingen ligger höggt.

Vista Ultimate x64: Cs 1.6 1024*768
Fps 524 stabilt fråga mig inte varför.
Kan lagga ibland.

Det var allt jag hade att komma med hoppas det fick nån att kanske ändra sig

Permalänk
Medlem

Testar Vista x64 rätt mycket just nu, eftersom det absolut enda skälet att använda det imho nu är uppfyllt för min del. Dvs att jag har mer än 4GB RAM och vill kunna utnyttja det, och det fungerar bra. Memory remapping blev aktiverat automatiskt när jag installerade.

Det är två saker som fortfarande inte fungerar; min scanner och mitt M-Audio ljudkort, vilket gör att jag måste ha kvar Vista x32 i dual-boot.

Men visst märks det skillnad på ~3.5GB RAM och fulla 6GB när man har mycket program uppe. Alla hårdiskarna stannar efter ett tag, allt ligger uppe i minnet eftersom Vista cachar sånt man vanligen använder. Växling mellan olika program går blixtsnabbt, även om det är stora program man har uppe. Det som går markant långsammare är när man vill skriva något till disk, eftersom diskarna står stilla måste de spinna upp

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kastar mig in i tråden,

kör 64-bit business och det funkar faktiskt mycket bra. Det är en hel del jag irriterar mig över, inte minst soundblaster och 5.1 ljud i dx9 spel men stabilt är det och snabbt nog för att jag inte ska tänka på det. Sen alla dessa dialogrutor man ska svara på i tid och otid, men det ska jag stänga av när jag får tummen ur.

En grej jag har märkt är att hårddisken börjar knattra helt oprovocerat, inte alls som XP och det stör mig sjukt mycket. Då har jag ändå stängt av indexering på alla diskar, kör med 8gb ram och 4gb usb minne i readyboost.

Vet inte hur man ska fixa det riktigt, kanske nån annan som vet?

I system information står det

installed physical ram 8gb
total physical memory 4gb
available physical memory 6.2gb

Varför står det 4gb där i mitten??

Permalänk

Den där 4gb readyboost känns måttligt bortkastat med 8gb ram annars.

Permalänk
Medlem

Hur är det med spel på Vista 64 bitars idag? Vet att folk rekomenderade 32 bitars Vista för ett år sen om man ska spela men det kanske blivit bättre nu.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

Efter Service Pack 1 till vista x64 så vart allt mycket bättre de har tex fixat 500 buggar eller nått och jag märkte direkt på datorn att den var snabbare och stabilare. Spelen har jag inte hafft några problem med alls hittils :D.

Permalänk

Måste också bara gå in här och hålla med föregående talare, efter sp1 flyter vista utmärkt. Har ej haft en enda reboot eller crash på över 2 veckor, från att tidigare haft iallafall en crasch eller skum reboot varannan dag. Är just nu supernöjd med mitt vista. Mycket ram är dock klart nödvändigt...

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Hjälpsam

Re: För er som kör Vista X64

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiTroxX
Jag behöver lite hjälp och lite tips.
Jag har kört Vista X86 ett tag nu och vill skaffa 2 gig ram till så jag får 4 gig och installerade därför X64 verisionen för att testa hur den fungerar osv.
Men har hört från folk att med endast 2 gig ram så ska X64 verisionen flyta och vara mer stabil en X86 verisionen. Men för mig känns det som att X64 verisionen går långsammare en X86 - 32bits verisionen.

Vad kan det bero på ? är det för att vissa saker fortfarande som man ser i enhetshanteraren körs i 32 bits läge ?

Har en AMD 5000+ och 2X 1024 mb ram.

Ni som kör 64 bits verisionen gick det nå snabbare för er ?, sen har ni gjort några tweaks osv?.

Sen hade jag 5.2 i prestanda men nu har det sjunkit till 5.1 när jag installerade 64 bits verisionen.... den ska väll ge mer prestanda eftersom man använder processorn fullt ut.

Vista 64 går inte i sig snabbare än Vista 32 så länge du inte kör 64 bitars program.
Jag tror att det skulle flyta bättre med mera minne, 64 bitars versionen tar lite mer minne.
Störst nytta av Vista 64 får du med 4GB och mer.
Att prestanda ändrat sig 0.1 tycker jag ligger inom felmarginalen.
4GB till skulle göra susen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hejsan allesammans! Vill också lämna lite klyddkladd i denna tråd, då jag producerar massvis med musik på Vista x64 business, och det fungerar hur bra som helst

Det enda problemet jag upptäckt var att modning av skrivbordet (som jag tycker är en kul grej bara) inte funkar lika bra som i vista 32-bitars eller XP 32-bitars. Program som används vid modning: Serious Samurize och WindowBlinds av Stardock. Vill även tipsa er om Yamicsofts sköna program Vista Manager om ni vill ändra på funktioner som är svåra att hitta om man är ny på vista!

För övrigt riktigt stabilt efter SP1, inte för att jag märkte av några värre buggar eller så innan, men det kändes en aning slött även om jag körde 4 GB. Nu efter uppdateringen går allt som smort, men kan även bero på att mitt nätagg är utbytt (från 750 W corsair till 620 W corsair modular).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
...men det kändes en aning slött även om jag körde 4 GB. Nu efter uppdateringen går allt som smort, men kan även bero på att mitt nätagg är utbytt (från 750 W corsair till 620 W corsair modular).

Ja datorn brukar ju alltid bli snabbare när man byter nätagregat

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB