Fabriksåterställa dator

Permalänk

Fabriksåterställa dator

Jag har stora problem med att fabriksåterställa min dator och jag hoppas verkligen att jag kan få hjälp här!

Jag har en HP-dator med Windows XP som standardoperativsystem med en separat partion för återställningsfilerna. Den har jag använt mig av tidigare då jag återställt datorn utan några som helst problem genom att enkelt trycka på ”F10” då datorn bootar.

Saken är den att jag för ett drygt år sedan installerade Windows Vista på en separat partion på datorn och sedan dess har jag kört med dubbla operativsystem. Då jag nu skulle frabriksåterställa datorn genom att trycka ”F10” då den bootade startade Vista istället för återställningsguiden som tidigare har sparkat igång.

Jag har formaterat partionen som Vista legat på med PartitionMagic men samma sak händer fortfarande då jag trycker på ”F10” då jag bootar, enda skillnaden är dock att Vista nu inte går att starta eftersom att alla systemfilerna är raderade.

Lösningen på problemet kan vara att Vista är inställt som det primära operativsystemet och XP som det sekundära. Om någon vet hur jag ändrar ordningen så kan jag prova det.

Om det är någon annan som är duktigare på det här än jag så uppskattas en lösning oerhört mycket.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det jag gjorde med en gammal HP-dator var att först starta datorn med en vanlig Windows XP-skiva.
I början av installationen ska man välja vilken disk som det ska installeras på.
Det enda jag gjorde där var att ta bort båda partionerna och avslutade installationen.
Sedan körde jag med recovery-skivan, som sedan skapar partionerna som det var från början.
Det var den lösningen jag kom på för att totalt rensa datorn.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

Fan du! Jag har gjort precis som du..... Med min HP dator... Det jag skulle/kommer att göra är att öppna luckan och koppla ur den disken som du hade vista på. Starta om och köra F10'an.

Har dock alldrig försökt F10'a datorn sedan vista installationen, vilket jag nu INTE SER FRAM EMOT

Men jag rekomunderar dig att först tästa det som Alibabba ovan skrev

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!