Verktyg Visningsval
2008-11-24, 09:49   #1

BitsAndBytes

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2008

Behöver hjälp med Vista, felkod 80240016

Jag skulle behöva hjälp med Vista Home Premium, datorn det handlar om kan inte ladda ned uppdateringar som den ska. Man får felkod 80240016 och typ ''försök senare''. När man stänger av datorn så kommer ''stäng inte av datorn, uppgraderingarna installeras automatiskt....'' men detta sker inte. Utan Datorn kan stå på hela natten och jobba (HD:n jobbar) utan att något händer.

Har sökt på nätet och hittat lite olika förslag på detta problem, som tydligen är ganska vanligt.

Först provade jag

Startade kommando prompten som admin och körde 'scf/scannow' men inga fel upptäcktes.

Provade även att med

net stop wuauserv
net start wuauserv

och då verkade det som att allt skulle fungera, men inte! När man sedan skulle kolla uppgraderingarna så blev det som vanligt igen

Har stängt av det till synes värdelösa defender, eftersom en uppgradering även till den inte fungerar. Men det verkar bara vara en del av problemet.

Någon som löst detta problem?

Är det bara jag eller är Vista ett rejält sämre OS än XP? Trodde i min enfald att det skulle vara enklare och mer logiskt att jobba med Vista än XP, men jag blev helt frustrerad av att hålla på med Vista. Och segt som sirap var det också, trots en ganska bra bärbar, med 2 GB minne och dualcore CPU, och massivt med ledig HD.

Är det inte märkligt att det inte finns någon patch för detta från Microsoft?

Senast redigerad av BitsAndBytes 2008-11-24 klockan 12:21.
BitsAndBytes är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb