32b xp till 64b xp

Permalänk
Medlem

32b xp till 64b xp

Jag har en engelsk version av xp pro 32 bitars men skulle vilja uppgradera den till en 64bitars istället men hur gör jag och är det ens möjligt utan att köpa en ny licens?

Jag hittade lite info om bytet mellan vista versionerna här på forumet men inte så mycket om xp.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Varför?

Du har inte tillräckligt med minne (3GB) för att det ska märkas. Har du 4GB eller mindre så vinner du inget. Har du MER än 4GB kan du byta. 64 bit tar mer plats än 32 i minnet.

Permalänk
Medlem

Jag skall strax uppdatera burken och vill ha betydligt mer i minne än idag så jag rekar bara lite terräng än så länge.
Jag vägrar att ha vista så det lutar åt 64bitars xp men hur?

Med nuvarande burk funkar allt utmärkt med 32bitars men som sagt strax åker den nuvarande ut

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

XP64 var en nödlösning för att de som utvecklar 64-bitars program skulle slippa att köra server-OS på sin dator.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ok!

Så är 64bitars inget bra??

Om jag vill ha mer än 4gb i minne så är alltså Vista 64bitar enda alternativet? (linux ÄR inget alternativ)

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Hedersmedlem

Det tar inte så lång tid som man tror att vänja sig vid vista.

Permalänk
Medlem

Det är inte grejen att vänja sej, jag kan inte sätta fingret på vad det är men definitivt är att jag inte gillar det.

Jag har det på min bärbara och jag kan bara inte lära mej gilla det.
Får i värsta fall stå ut med mindre i minne för jag håller allt kvar i mitt kära xp

Får hoppas på nästa windows

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Så snart som Windows 7 kommer 2009 så kommer Vista bara vara ett minne. Då är det XP eller Windows 7 som gäller och Vista kommer vara ett onödigt mellansteg.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Så snart som Windows 7 kommer 2009 så kommer Vista bara vara ett minne. Då är det XP eller Windows 7 som gäller och Vista kommer vara ett onödigt mellansteg.

Det var tredje gången du sade detta, hitta på något nytt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monoman
Det är inte grejen att vänja sej, jag kan inte sätta fingret på vad det är men definitivt är att jag inte gillar det.

Jag har det på min bärbara och jag kan bara inte lära mej gilla det.
Får i värsta fall stå ut med mindre i minne för jag håller allt kvar i mitt kära xp

Får hoppas på nästa windows

låter som du har en "kompis" som kan mera än vad du kan o har tillgång till honungsburken o du fattar inte ett dugg

varför frågar du

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasse42sthlm
låter som du har en "kompis" som kan mera än vad du kan o har tillgång till honungsburken o du fattar inte ett dugg

varför frågar du

que?

Ganska imponerande att en hel hög med svar kommit in men ingen har nuddat själva originalfrågan?

Vad du menade i citatet ovan vet jag inte men å andra sidan kanske du inte vet det du heller. Jag måste fråga dej tillbaka....varför svarar du när du inte kan?

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monoman
que?

Ganska imponerande att en hel hög med svar kommit in men ingen har nuddat själva originalfrågan?

Vad du menade i citatet ovan vet jag inte men å andra sidan kanske du inte vet det du heller. Jag måste fråga dej tillbaka....varför svarar du när du inte kan?

Du får maila/ring till microsoft o fråga om licensen, har för mig att man får byta mellan xp32 o xp64 men man vet ju aldrig

haha ja du läste lite fel o för många öl men du verkar inte ta så illa upp i alla fall, om du nu har gjort det ber jag om ursäkt

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Så snart som Windows 7 kommer 2009 så kommer Vista bara vara ett minne. Då är det XP eller Windows 7 som gäller och Vista kommer vara ett onödigt mellansteg.

På sätt o vis ja... men eftersom Windows 7 ÄR Vista (ja vidareutvecklat/tillfixat) så kommer man inte glömma det. ^^

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ja man kan byta mellan x86 och x64 versioner med samma nyckel.. vad gäller språk vet jag inte..

men xp x64 är ju inte det bästa, funkar bra för vissa men helt värdelöst för andra. Där vista x64 funkar så mkt bättre..

På vilket sätt gillar du inte vista ? Jag anser att man inte ska ha det på laptops då de batterislukande som jag vet inte vad etc..

Hoppas du har fått svar på dina frågor som redan finns besvarande i x antal andra trådar...:rolleyes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasse42sthlm
Du får maila/ring till microsoft o fråga om licensen, har för mig att man får byta mellan xp32 o xp64 men man vet ju aldrig

haha ja du läste lite fel o för många öl men du verkar inte ta så illa upp i alla fall, om du nu har gjort det ber jag om ursäkt

Lugnt

Men jag har fått lite mer kött på benen nu i alla fall.
Om man nu kan byta emellan så är det ju värt att prova annars byter jag ju bara tillbaka ju

Thx allihopa

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att man installerade xp64 ovanpå en ren windows 2003 installation.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan inte uppgradera en 32-bitars installation till 64-bitar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Jag har för mig att man installerade xp64 ovanpå en ren windows 2003 installation.

Nej. Men XP 64-bit för x86-64 är rent server 2003 med serverdelar borttagna och annan etikett.

Roligt med profeter om windows 7. Lät liknande om longhorn... Sen så började alla gnälla om det och gilla XP så mycket. Trotts att Vista nu är bättre än XP (det har mognat till). Samma sak när XP kom, gentemot 98/ME...
Lugn, windows 7 kommer bli bra, men slå bara dövörat till domedagsprofeterna som snart kommer och vänta lite.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Man kan inte uppgradera en 32-bitars installation till 64-bitar.

Nej. Men XP 64-bit för x86-64 är rent server 2003 med serverdelar borttagna och annan etikett.

Roligt med profeter om windows 7. Lät liknande om longhorn... Sen så började alla gnälla om det och gilla XP så mycket. Trotts att Vista nu är bättre än XP (det har mognat till). Samma sak när XP kom, gentemot 98/ME...
Lugn, windows 7 kommer bli bra, men slå bara dövörat till domedagsprofeterna som snart kommer och vänta lite.

Hej Aqualize!

Dej kommer jag ihåg från den tiden jag hängde här timtal varje dag hehehe.
Vilka moderatorer finns kvar från början av 2000-talet?
Kommer ihåg Mental, Jensa (tror jag han hette).

Åter till topic
Det är alltså inte xp rent tekniskt dett och då är det väl uteslutet att man bara får "byta" upp sej utan att köpa en helt ny licens antar jag??
Jag har mailat Microsoft och ställt frågan så jag skriver här sedan hur de svarade för framtida frågor rörande ämnet.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Hört att man kan byta när det gäller Vista, men jag trivlar starkt på att samma gäller XP. XP tillhör ju ett museum nuförtiden endå, passa på att byta till Vista och sedan uppgradera gratis till Windows 7 som de lovat.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monoman
que?

Ganska imponerande att en hel hög med svar kommit in men ingen har nuddat själva originalfrågan?

Vad du menade i citatet ovan vet jag inte men å andra sidan kanske du inte vet det du heller. Jag måste fråga dej tillbaka....varför svarar du när du inte kan?

Köp du ditt Windows XP 64-bit om du vill ha det, för snart finns det väl inte att få tag i. Jag kör själv Windows XP 64 och är helt nöjd. Du får vara beredd på att en del program (mest spel dock) inte funkar lika bra eller inte alls under XP 64 som med Vista 64. Om du använder Windows Live Messenger så funkar inte de senare versionerna under XP 64, men en version 8.5 som enbart är på engelska funkar även på XP 64

http://www.techspot.com/blog/129/how-to-run-windows-live-mess...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monoman
Hej Aqualize!

Dej kommer jag ihåg från den tiden jag hängde här timtal varje dag hehehe.
Vilka moderatorer finns kvar från början av 2000-talet?
Kommer ihåg Mental, Jensa (tror jag han hette).

Åter till topic
Det är alltså inte xp rent tekniskt dett och då är det väl uteslutet att man bara får "byta" upp sej utan att köpa en helt ny licens antar jag??
Jag har mailat Microsoft och ställt frågan så jag skriver här sedan hur de svarade för framtida frågor rörande ämnet.

Jag var inte moderator på den tiden. Många av de gamla har slutat moderera fast de kan ses på forumet ibland.
http://www.sweclockers.com/forum/showgroups.php

Även om du får byta upp dig så tänk på det Hunter skrev. XP x86-64 är en produkt som väldigt få bryr sig så mycket om numera. I drivrutinsstöd så håller väl Vista 64-bit bättre.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag var inte moderator på den tiden. Många av de gamla har slutat moderera fast de kan ses på forumet ibland.
http://www.sweclockers.com/forum/showgroups.php

Även om du får byta upp dig så tänk på det Hunter skrev. XP x86-64 är en produkt som väldigt få bryr sig så mycket om numera. I drivrutinsstöd så håller väl Vista 64-bit bättre.

Det vet jag men du var väldigt aktiv i trådarna förr.
Vissa nick minns man av nån anledning.

Jag får väl bita ihop och testa vista igen.
Man är ju inte sämre än att man kan ändra sej ju.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Många gissningar och rena felaktigheter i den här tråden. XP x64 baseras på Windows Server 2003 som sagt, och det är väl bara att kolla om det finns drivrutiner som stödjer din hårdvara. Drivrutinsstöd i allmänhet spelar väl ingen som helst roll.

När jag körde det 2005-2006 fungerade både mitt ATI-grafikkort och mitt Creative-ljudkort utmärkt (och det krashade i alla fall inte som Vista x64 gjorde när jag testade det långt senare). Jag kunde även köra alla spel och program jag ville. ATI och Nvidia stödjer fortfarande XP x64 och alla spel märkta med "Games for Windows" fungerar på XP Pro x64 (eftersom det är ett av kraven för märkningen).

En bonus till är man slipper det helt värdelösa Windows Genuine Advantage.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Många gissningar och rena felaktigheter i den här tråden. XP x64 baseras på Windows Server 2003 som sagt, och det är väl bara att kolla om det finns drivrutiner som stödjer din hårdvara. Drivrutinsstöd i allmänhet spelar väl ingen som helst roll.

När jag körde det 2005-2006 fungerade både mitt ATI-grafikkort och mitt Creative-ljudkort utmärkt (och det krashade i alla fall inte som Vista x64 gjorde när jag testade det långt senare). Jag kunde även köra alla spel och program jag ville. ATI och Nvidia stödjer fortfarande XP x64 och alla spel märkta med "Games for Windows" fungerar på XP Pro x64 (eftersom det är ett av kraven för märkningen).

En bonus till är man slipper det helt värdelösa Windows Genuine Advantage.

Du kommer själv med en felaktighet.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb173456(VS.85).aspx

Citat:

Note that the game must support Windows Vista x64 to meet this showcase requirement. Support for Windows XP Professional x64 Edition is encouraged, but not required.

Javisst stödjer de stora hårdvarutillverkarna (ati, nvidia, etc.) XP x86-64 fortfarande. Men har du testat alla små saker som Svenssons kan tänka sig ha? XP professional x64 är faller, Vista x64 är vad de kommer se till att det funkar för, sen är det bara frågan hur välvilliga de är med gamla XP professional x64. Det var ju aldrig någon fullhjärtad lansering av operativsystemet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Gick från XP 32-bit till Vista 64-bit och är supernöjd. Är en gedigen gamer så jag vet inte om vi har samma ändåmål med datorn men för mej personligen är Vista betydligt bättre än XP på många sätt.

Ett bra exempel var när mitt internet kraschade och jag absolut inte orkade komma på vad felet kunde vara, så jag lät den inbyggda felsökningen göra arbetet åt mej medan jag gick på toa. Fixat när jag kom tillbaks Inget speciellt egentligen men kändes enkelt och praktiskt. Dessutom får jag ut mina 4GB minne. Det enda jag kan klaga på är vissa drivrutiner är lite svårare att hitta, men generellt sett har jag inte märkt av något riktigt irriterande än så länge.

Permalänk
Medlem

Kollade upp vad det skulle kosta att uppgradera till vista home premium
och det var ju billigt. 1295kr och då får man tillbaka 300 utav Microsoft.

1000 kr är ju billigt.

Där beställde man en 64bitars skiva online och får den hemskickad.
Tråkiga är att man får köpa 32bitars först sen beställa för man skulle
skicka med nyckeln. Hade ju varit enklare att få rätt skiva med en gång
ju.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Varför?

Du har inte tillräckligt med minne (3GB) för att det ska märkas. Har du 4GB eller mindre så vinner du inget. Har du MER än 4GB kan du byta. 64 bit tar mer plats än 32 i minnet.

Det är väl bättre att saker ligger i minnet än på hårddisken.
RAM-minnet är ju en aning snabbare än en hårddisk.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Det är väl bättre att saker ligger i minnet än på hårddisken.
RAM-minnet är ju en aning snabbare än en hårddisk.

Jag skulle tro att han menar att till exempel 64-bitars pekare tar större plats än 32-bitars. Se även wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit#Pros_and_cons