Vilka program kommer ni använda? alternativt vilka är viktigaste grundprogrammen!

Permalänk
Medlem

Vilka program kommer ni använda? alternativt vilka är viktigaste grundprogrammen!

Här tänkte jag de som vill kan lägga upp en lista på de program som ni direkt installerar efter ni fått igång ert Windows efter formatering, de program ni inte klarar er utan!

Jag börjar

Webläsare: Opera
Musikspelare: Foobar2000, Spotify, LastFM
Filmspelare: Mediaplayer classic med ffdshow
Nedladdning: uTorrent
Bildhantering: Photoshop
Ordbehandling: Office
IM: Messenger
Defragmenterare: jkDefrag
Backup: Syncback
Folding: GPU-klient, FAHMON

Säkerhet:
Avast Anti Virus
LockMyPC

Stabilitet, info, överklockning:
Rivatuner
Speedfan
Coretemp
Intel Burn Test
ORTHOS
OCCT
CPU-z
GPU-z
rthdribl
HijackThis

Övrigt:
Steam
Skype

Det är det jag kommer på nu

PS rekommenderar särskilt jkDefrag det är klockrent, första gången kan man köra så att det sorterar alla filer efter namn och dessutom så ordnar den automatisk så att mindre filer som används ofta kommer närmare början på disken där accesstiderna är snabba och större "space Hogs, som tar plats som stora filmfiler osv, läggs längre bort. Det går att sortera efter många olika varianter. Som sagt så kan man köra en sådan kanske en gång i månaden och annars schemalägga vanlig defragmentering utan sortering varje natt, så har jag gjort i alla fall.

http://www.kessels.com/Jkdefrag/

Använder sig självklart av: "the standard defragmentation API by Microsoft" Vilket innebär att datakorruption och förlust är lika liten som med windows defragmenterare, 0% så vitt jag vet, oavsett hur programmet stängs ner, eller om datorn kraschar osv

Edit: Bytte till Opera som webläsare och avinstallerade antimalware tillfälligt. Nu går allt mycket smidigare, jag tror det beror på Opera till stor del. Tar hälften så mycket minne som Firefox.

En rekommendation för Windows 7 är att inte, ABSOLUT INTE köra Virtual Clone Drive, då det fungerar dåligt, är intstabilt och ej går att avinstallera, PowerISO är det enda programmet jag tycker är stabilt.

Edit2: Det finns ett sätt att avinstallera Virtual Clone Drive, men det kräver safemode och att gå genom enhetshanteraren.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Firefox, Live Messenger, uTorrent, Rivatuner, MS Office och spel kommer att installeras när jag skaffar Win 7 (inte betan). Nu har jag ju en massa andra program som faktiskt känns överflödiga...

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre med en lista med sånt som inte fungerar och alternativa program eller lösnigar till dessa?

NOD32 kraschade min dator så jag la in AVG istället.

Daemon Tools funkar inte just nu... men Virtual Clone Drive är något man kan använda istället.

EDIT:
Ändrade hela inlägget.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Har win 7 nu (körde in det igår som main os så har inte hunnit göra mycker) och använder:
Webläsare: Google Chrome <3
Musikspelare: Brukade köra winamp men tycker fan mediaplayer har blivit jävligt bra i nya Win7 :)! Så kör på den just nu iaf.
Filmspelare: VLC <3
Nedladdning: uTorrent
Bildhantering: Photoshop
Ordbehandling: Office/Notepad
IM: MSN nya vafan de är för version
Defragmenterare: Windows Inbyggda
Backup: N/A
Folding: N/A

Säkerhet:
Nod32 (BETA! Fungerar jättebra i win7 )

Stabilitet, info, överklockning:
Min dator är alltid stabil! Ingen överklockning

Övrigt:
Mirrors Edge typ..
Använder INTE Viritual Clone Drive något mer. Blir väldigt många konstiga fel av det. Fick lov att installera om datorn pga det j*vla programmet... blir så trött

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Är det inte bättre med en lista med sånt som inte fungerar och alternativa program eller lösnigar till dessa?

NOD32 kraschade min dator så jag la in AVG istället.

Daemon Tools funkar inte just nu... men Virtual Clone Drive är något man kan använda istället.

EDIT:
Ändrade hela inlägget.

Visst kan du skriva en sådan tråd om du vill, men det var inte tanken med den här tråden, för övrigt kommer du inte kunna ta bort virtual clone drive , och det kommer förstöra din installation så gör en system restore nu. PowerISO är det enda som fungerar för att mounta.

Varför kör folk NOD32? vad jag sett enligt tester så ligger både AVG och AVAST bättre till. Jag bytte just webläsare till Opera och den är verkligen bra! Firefox är så dåligt optimerad och seg.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

"Vilka är viktigaste grundprogrammen!"
Det beror väl helt på vilken roll datorn har?

Jag försöker hålla mig till så få 3dje-parts program som möjligt. Om det finns inbyggt i windows så använder jag det istället för att skräpa ner OSet med massa dubbletter, sen har jag strikta roller över vilka datorer som gör vad, om jag vill göra något som en annan dator är desginerad, så remotar jag bara dit.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
"Vilka är viktigaste grundprogrammen!"
Det beror väl helt på vilken roll datorn har?

Jag försöker hålla mig till så få 3dje-parts program som möjligt. Om det finns inbyggt i windows så använder jag det istället för att skräpa ner OSet med massa dubbletter, sen har jag strikta roller över vilka datorer som gör vad, om jag vill göra något som en annan dator är desginerad, så remotar jag bara dit.

Ja? Då är det väl lätt gjort att skriva vilken roll datorn har och vilka program du använder och varför?

Min dator till exempel används mestadels för surfande, universitetsarbeten, musiklyssnande, filmtittande och lite spelande.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Är det inte bättre med en lista med sånt som inte fungerar och alternativa program eller lösnigar till dessa?

NOD32 kraschade min dator så jag la in AVG istället.

Daemon Tools funkar inte just nu... men Virtual Clone Drive är något man kan använda istället.

EDIT:
Ändrade hela inlägget.

NOD32 funkar utmärkt på Win7 för mig

Permalänk
Medlem

Re: Vilka program kommer ni använda? alternativt vilka är viktigaste grundprogrammen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh

En rekommendation för Windows 7 är att inte, ABSOLUT INTE köra Virtual Clone Drive, då det fungerar dåligt, är intstabilt och ej går att avinstallera, PowerISO är det enda programmet jag tycker är stabilt.

VCD fungerar fint för mig... Men har bara kört någon vecka och mountat kanske tre gånger, så framtiden får utvisa.

För övrigt: NOD32 (v.3.0.667.0) fungerar perfekt åtminstone för mig!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Antivirus (kaspersky), total commander, firefox

Poweriso är inte det enda "virtual cd" programmet som fungerar kan jag informera om. Själv kör jag gizmo drive och det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Total Commander, AdMuncher, WinMount (fattar inte att folk använder Daemon Tools, PowerISO och alla andra skitprogram när detta finns), FlashFXP, Firefox, NOD32, Eclipse, Photoshop, Zoom Player, Steam, WinRAR och Mumble.

Finns väl några andra också men de ovan är nödvändiga och alla funkar fint i 7an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Total Commander, AdMuncher, WinMount (fattar inte att folk använder Daemon Tools, PowerISO och alla andra skitprogram när detta finns), FlashFXP, Firefox, NOD32, Eclipse, Photoshop, Zoom Player, Steam, WinRAR och Mumble.

Finns väl några andra också men de ovan är nödvändiga och alla funkar fint i 7an.

Okej, Winmount det är, ska checkas. Jag har kört deamon sedan urminnes tider, då det var det första jag stötte på, eftersom det alltid fungerat bra och aldrig krånglat så har jag inte brytt mig om alternativen. Don't fix it if it ain't broken Nu blev det powerISO då det var det första jag fick att fungera och att jag på diverse forum skaffat mig uppfattningen att det är ett av de få som fungerar. Vad är FlashFXP, Eclipse och Mumble för program?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Okej, Winmount det är, ska checkas. Jag har kört deamon sedan urminnes tider, då det var det första jag stötte på, eftersom det alltid fungerat bra och aldrig krånglat så har jag inte brytt mig om alternativen. Don't fix it if it ain't broken Nu blev det powerISO då det var det första jag fick att fungera och att jag på diverse forum skaffat mig uppfattningen att det är ett av de få som fungerar. Vad är FlashFXP, Eclipse och Mumble för program?

Det är sant, att byta för bytandets skull är inte lönt, jag ville ha rar-mounting för större grejer (allt som är packat och över 1gig i princip). Att programet redan har 64bitars-stöd (har haft ett tag) är lovande för framtiden
FlashFXP är en FTP-klient (förutom den och FTPRush vet jag ingen kompetent FTP-klient för Windows).
Eclipse är en utvecklingsmiljö för allt från Java till PHP.
Mumble är en voice chat vida överlägsen Ventrilo och Teamspeak (det är Open Source, har bättre ljudkvalité och utvecklas kontinuerligt). Eftersom jag spelar en del är det alltid bra att ha

Permalänk
Medlem

3D:
Blender

Adobe:
Hela adobe paketet

Lära sig piano:
Synthesia

Titta på film:
VLC
Divx
CCCP

Filmer på nätet:
Flash Player
Silverlight

torrent+sånt:
Utorrent
LimeWire

Converter:
Alla WinAvi konverterare

Chat:
MSN

Hjälpmedel:
Winrar
Daemon tools

Jag anser att man inte behöver något annat än det här. Inget antivirus, spyware remover eller brandvägg behövs inte för att det behövdes inte i vista + man får alla tre i windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET

/.../
Jag anser att man inte behöver något annat än det här. Inget antivirus, spyware remover eller brandvägg behövs inte för att det behövdes inte i vista + man får alla tre i windows 7.

Oj! DET får du väldigt gärna motivera lite närmre. Varför behövde man inte det i Vista? Varför skulle man vara immun mot virus?

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Oj! DET får du väldigt gärna motivera lite närmre. Varför behövde man inte det i Vista? Varför skulle man vara immun mot virus?

/joar.

För att jag hade vista i 2 år utan Antivirus och fick inte ett enda virus. Och när jag kollade med avast och AVG i slutet av dessa två år, fanns det inga och datorn var lika snabb som den var innan också.
Jag anser att om man inte går in på porr hemsidor och laddar ner vad som helst så är risken mindre att man inte får virus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
För att jag hade vista i 2 år utan Antivirus och fick inte ett enda virus. Och när jag kollade med avast och AVG i slutet av dessa två år, fanns det inga och datorn var lika snabb som den var innan också.
Jag anser att om man inte går in på porr hemsidor och laddar ner vad som helst så är risken mindre att man inte får virus.

Självklart är risken minimal att få virus om man är försiktig och inte tar några risker!

Men minimal är inte lika med obefintlig. Det skadar ju inte att faktiskt ha ett virusprogram, det finns de som är bra nog för att inte vara till belastning vare sig för dig eller din dator.

Btw, blev lite fel på dina dubbla negationer där: "så är risken mindre att man inte får virus." Antar att du menade tvärt om?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Webläsare: Firefox
Brännarprogram: CDBurnerXP + Nero CD-DVD Speed
Musikspelare: 1By1, Foobar2000
Filmspelare: Mediaplayer classic med XP Codec Pack,VLC
Nedladdning: uTorrent
Bildhantering: Paint.NET
Ordbehandling: AbiWord
IM: Digsby
Defragmenterare: Diskeeper
Backup: DriveImageXML, BartPE, Cobian Backup, Sync Toy

Säkerhet:
Vipre

Stabilitet, info, överklockning:
RealTemp

Övrigt:
Foxit Reader
TKexe: Gratis Kalenderprogram
Image Resizer
7-Zip
Daemon Tools Lite
CCCleaner
TweakNow WinSecret Professional
Unlocker

Tillägg till Firefox: DownThemAll!, Forecastfox, Foxmark Bookmark Synchronizer, NoScript, Password Exporter, Restore scroll position, Svensk ordlista, Tab Mix Plus, WebMail Notifier 1.1.7 och Video Download Helper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar

Btw, blev lite fel på dina dubbla negationer där: "så är risken mindre att man inte får virus." Antar att du menade tvärt om?

Oj, jag var lite trött.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Total Commander, AdMuncher, WinMount (fattar inte att folk använder Daemon Tools, PowerISO och alla andra skitprogram när detta finns), FlashFXP, Firefox, NOD32, Eclipse, Photoshop, Zoom Player, Steam, WinRAR och Mumble.

Finns väl några andra också men de ovan är nödvändiga och alla funkar fint i 7an.

För skojs skull vilka spel kör du över steam som funkar bra?
Jag har cod4 modern warfare,the orange box+hela halflife 1 serien men har inte hunnit slänga in steam än i win7,det är egentligen det enda jag saknar där,kör givetvis 64bit win7 betan:)
MvH albanen..
P.S Vi kanske kunde lägga till vilka spel vi testat som funkar bra i win 7 direkt?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
För skojs skull vilka spel kör du över steam som funkar bra?
Jag har cod4 modern warfare,the orange box+hela halflife 1 serien men har inte hunnit slänga in steam än i win7,det är egentligen det enda jag saknar där,kör givetvis 64bit win7 betan:)
MvH albanen..
P.S Vi kanske kunde lägga till vilka spel vi testat som funkar bra i win 7 direkt?

Kör faktiskt Steam mest för interfacet (shift+tab)
Jag har HL2, Fallout 3 och World of Warcraft (som non-steam så klart) inlagda i Steam och Fallout och WoW funkar iaf fint, HL2 fick jag av en på jobb och har inte orkat starta det (spelade igenom det när det kom)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Kör faktiskt Steam mest för interfacet (shift+tab)
Jag har HL2, Fallout 3 och World of Warcraft (som non-steam så klart) inlagda i Steam och Fallout och WoW funkar iaf fint, HL2 fick jag av en på jobb och har inte orkat starta det (spelade igenom det när det kom)

Sedärja,det var ju en del av det jag ville veta,är fallout3 något bra??
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Bästa spelet på länge, gillade man Fallout 1 och 2 så älskar man trean. Tipsade en polare om det och han var in-game från fredag kväll till söndag natt

Permalänk

Total Cmd
Flashfxp
mIRC
WinSSL
Pidgin
Firefox
Truecrypt
Winamp
Gimp eller Paint.NET
Putty

Permalänk

JTR, Sentry 2.1, Raptor3, utorrent, winrar, imgburn och media player classic home cinema

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Självklart är risken minimal att få virus om man är försiktig och inte tar några risker!

Men minimal är inte lika med obefintlig. Det skadar ju inte att faktiskt ha ett virusprogram, det finns de som är bra nog för att inte vara till belastning vare sig för dig eller din dator.

Btw, blev lite fel på dina dubbla negationer där: "så är risken mindre att man inte får virus." Antar att du menade tvärt om?

Nu när folk säger det att risken är minimal så nu när jag tänker efter har jag inte haft virus på 6år. Har kört XP, Vista och nu Win7. Men har NOD32 ändå men aldrig på 6 år haft virus. Det är rätt bra, betyder nog att man vet var och hur man surfar

Skriver listan oxå.

Windows 7
Utorrent
MSN
Winamp
NOD32
Adaware
Outlook 2003
Winrar
Nero
Firefox
Foxit reader
Drivers såklart

Sen är jag nöjd.

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Bästa spelet på länge, gillade man Fallout 1 och 2 så älskar man trean. Tipsade en polare om det och han var in-game från fredag kväll till söndag natt

Trevligt,blir nog mitt nästa köp ihop med en velociraptor som os-disk känns det som:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Winrar
virtual clone drive
Gom Player <-- bästa mediaspelaren någonsin

Har inte hafft nått problem med virtual clone drive, det funkar klockrent för mig.

Sen har jag inte så mycket mer, använder Windows mest bara för att spela.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
för övrigt kommer du inte kunna ta bort virtual clone drive , och det kommer förstöra din installation så gör en system restore nu. PowerISO är det enda som fungerar för att mounta.

Hmm, lite sent för en system restore nu, dessutom har jag kört Virtual Clone Drive sen jag installerade Win7 och inte haft något problem än. Men det där WinMount verkar rätt bra, ska testa det nästa gång jag installerar Win7.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Hmm, lite sent för en system restore nu, dessutom har jag kört Virtual Clone Drive sen jag installerade Win7 och inte haft något problem än. Men det där WinMount verkar rätt bra, ska testa det nästa gång jag installerar Win7.

Testade i fem minuter på jobb sen blev det köp Riktigt bra program.