Outlook error! Var finns kontakter & mejl??

Permalänk
Medlem

Outlook error! Var finns kontakter & mejl??

Jag har fårr ett akut problem. Jag kan absolut inte starta outlook i XP eller i felsäkertläge. Testat med att hålla inne CTRL och starta (safe) men den går endå inte. Jag har inte mina kontakter eller mejl sparade innan.

Var i Outlook mappen finns kontakterna eller mejl så jag kan spara dessa?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet? Jag är i akut behov av hjälp...

Permalänk
Vila i frid

Microsoft Outlook eller Outlook Express? Sök efter *.PST om du har Express.

Använd Windows Filöverföring (Files and Settings Transfer Wizard) för att säkerhetskopiera filerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Microsoft Outlook eller Outlook Express? Sök efter *.PST om du har Express.

Använd Windows Filöverföring (Files and Settings Transfer Wizard) för att säkerhetskopiera filerna.

Microsoft Outlook... Och om jag förstår det rätt måste man själv ha skapat en .pst (exporterat kontakter & mejl) men jag kan inte ens starta programet i felsäkert läge och jag har inte gjort en pst fil innan.. Så den finns inte... Men kontakterna måste ju lagras någonstans.. Behöver inte vara en pst fil... en enkel txt fil fungerar bra med alla kontakter..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Microsoft Outlook eller Outlook Express? Sök efter *.PST om du har Express.

Använd Windows Filöverföring (Files and Settings Transfer Wizard) för att säkerhetskopiera filerna.

PST är Outlook och WAB o DBX är Express.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedC
Microsoft Outlook... Och om jag förstår det rätt måste man själv ha skapat en .pst (exporterat kontakter & mejl) men jag kan inte ens starta programet i felsäkert läge och jag har inte gjort en pst fil innan.. Så den finns inte... Men kontakterna måste ju lagras någonstans.. Behöver inte vara en pst fil... en enkel txt fil fungerar bra med alla kontakter..

PST filen ligger normalt i: C:\Documents and Settings\[användare]\Lokala inställningar\Application Data\Microsoft\Outlook. Där har du alla mail, anteckningar, kontakter etz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
PST filen ligger normalt i: C:\Documents and Settings\[användare]\Lokala inställningar\Application Data\Microsoft\Outlook Där har du alla mail anteckningar kontakter etz.

Jag har sökt igenom hela datorn efter *.pst och jag hittar ingenting...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedC
Jag har sökt igenom hela datorn efter *.pst och jag hittar ingenting...

Har du använt Outlook så finns filen där. Så kolla enligt söksträngen jag skrev. Där ligger den, om du inte manuellt valt något annat ställe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Har du använt Outlook så finns filen där. Så kolla enligt söksträngen jag skrev. Där ligger den, om du inte manuellt valt något annat ställe.

Inget där.. Jag gjorde en sökning på *.PST sen en på *.WAB och en på *.DBX Hittar inget alls.. Och inget i sökvägen. Ska den filen lagras automatiskt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedC
Inget där.. Jag gjorde en sökning på *.PST sen en på *.WAB och en på *.DBX Hittar inget alls.. Och inget i sökvägen. Ska den filen lagras automatiskt?

Gör en sökning på Outlook. Då får du upp några mappar som heter Outlook. Kolla tills du hittar en mapp där du har både archive och Outlook. Där är den. Gissar att du har Outlook 2007.

Edit: Om du inte använt Express, så är det inte så konstigt att du inte hittar WAB och DBX filerna. Dom skapas första gången du använder Express.

Permalänk
Medlem

Jag sökte på outlook och fann dessa mappar:
Outlook Express
Outlook
OutlookSyncClientHelper.framework
com.apple.Outlook

sen lite andra filer men inga mappar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedC
Jag sökte på outlook och fann dessa mappar:
Outlook Express
Outlook
OutlookSyncClientHelper.framework
com.apple.Outlook

sen lite andra filer men inga mappar...

Ah! Du har inte aktiverat visning av dolda filer o mappar!

Permalänk
Medlem

Jodå.. den har jag inte missat.. Den visar allt...

Permalänk
Medlem

Sök på archive då. Annars vette tusan.

Permalänk
Vila i frid

Slå på visning av skyddade/dolda filer i Mappalternativ i Kontrollpanelen. Likaså när du söker, väl avancerade alternativ och sök i alla mappar.

Permalänk
Medlem

Min Outlook Express sparar sina filer i en mapp som heter C:\Documents and Settings\ANVÄNDARNAMN\Local Settings\Application Data\Identities\{9912CF9E-D820-43C2-BBB5-1ADB3A30AFFF}\Microsoft\Outlook Express (exakt sökväg direkt kopierad med CTRL+V). Kör förvisso med XP x64 men det skulle kunna vara det samma med xp x86 oxå?

Ivf - det jag vill komma fram till är att om du inte hittar några .dbx-filer så är det något som är mycket fel för OE ska ha hela sin mapp-struktur uppbyggd just med .dbx-filer - som ex. ska man hitta:
* Inkorgen.dbx / Inbox.dbx
* Utkorgen.dbx / Outbox.dbx
osv..
Dessa .dbx-filer skapas/återskapas när OE startar/exekveras av användaren och är ibland mycket enkla att hantera när man har vissa typer av problem som tex. när ett mail har hängt sig i utkorgen och gör så att OE-klienten kraschar - man raderar då helt enkelt Utkorgen.dbx och startar sedan upp OE som då automagiskt återskapar en helt ny, frisk och fräsch (och givetvis tom) Utkorgen.dbx - det samma gäller Inkorgen.dbx med andra .dbx-filer.

Dina mail ska finnas i just Inkorgen.dbx så det är den filen du vill hitta i första hand för att återskapa/rädda dessa.

När det kommer till adressboken så är den sparad i en .wab-fil per automatik även om du inte har exporterat den. I mitt fall så ligger den under: C:\Documents and Settings\ANVÄNDARNAMN\Application Data\Microsoft\Address Book och heter ANVÄNDARNAMN.wab

Som det nämns ovan så är dessa dolda filer. Får du inte fram dessa genom att ställa om Explorer till att visa dolda filer och mappar samt även dolda system-filer och så bör du överväga att kanske köra en systemåterställning eller åtminstone försöka komma underfund med vem som kan ha raderat de filer som måste ha funnits där innan dom uppenbarligen nu ha försvunnit...