Vilken version av Windows 7 ska jag välja?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vilken version av Windows 7 ska jag välja?

Angående OEM-licenser ger medlemmen Dr.Mabuse en bra förklaring:

OEM-licenser är i första hand till för systembyggare. När du aktiverar din utgåva så kopplas licensen ihop med hårdvaran i ditt system och registreras hos Microsoft. Försöker du installera din licens på en annan dator kommer inte hårdvaran matcha den redan registrerade hos MS och aktiveringsprocessen avbryts. Man kan alltid ringa MS och plåga sig igenom deras aktiveringsprocess med en telefonist - efter de obligatoriska frågorna om att du inte har operativsystemet installerat på någon annan dator, och det har vi ju inte.

Retail-versioner (butiksförpackade versioner) kan installeras fler gånger (osäker på hur många, 3-5 beroende på version tror jag) innan aktiveringsprocessen slår ifrån. Dock gäller samma licensregler, du får bara ha Windows installerat på en dator åt gången.

FAQ: Olika typer av licenser för Windows

Ska jag köpa 32- eller 64-bitarsversionen av Windows?

Köp 64-bitarsversionen om din processor stöder det (nästan alla sedan 2004-2005). Den huvudsakliga skillnaden är att med 64-bitar går det att använda mer än 3-4 GB minne. Microsoft kallar 32-bitarsversionen för "x86" och 64-bitar för "x64".

Jag ska köpa en ny dator och tycker listan ovan är rena grekiskan. Vilken version är populärast?

Microsoft Windows 7 Home Premium Svenska (64-bit OEM) (Länk till Prisjakt)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Blir nog pro för mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bra tråd!

Fint det där med OEM info'n också, inte många som förstått det hela tyvär..

Permalänk
Avstängd

192 GB ram?!Blir nog professional för mej då

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Så om jag skulle köpa en OEM version av windows 7, så det skulle funka att både uppgradera vista som jag har nu, eller att göra en helt ny installation?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

Med en OEM version så måste du väl installera om allt och inte uppgradera då det just är en OEM version och ingen uppgradering.

Permalänk
Medlem

Sitter med en macbook pro o studerar i england dar jag kan kopa windows 7 pro for 30 pund, fragan ar om jag kan kora uppgraderings versionen lr maste jag kopa full retail eftersom jag inte har nagon windows forinstallerad...

Permalänk

Windows 7 * Ultimate *

Permalänk

ultimate har jag och det rullar på fint några funktioner som inte används men det drar inte så mycket ram iallafall

Windows 7 ** ÄGER **

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Känns som att den enda anledningen till att skaffa något utöver Home premium är om man vill ha mer än 16GB i RAM.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsan
Känns som att den enda anledningen till att skaffa något utöver Home premium är om man vill ha mer än 16GB i RAM.

Och om man vill ha fjärrskrivbord. Skumt att inte det finns i home premium

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Och om man vill ha fjärrskrivbord. Skumt att inte det finns i home premium

Tja klienten finns ju med i alla versioner men som sagt har inte HP möjlighet till fjärrskrivbord tyvär..

DÅ är det t.ex VNC som gäller:)

Permalänk
Medlem

Hej...
Funderar på att skaffa windows 7 Men behöver jag 64bitars för att min dator med intel quad processor ska funka bra o köra på max eller har jag missuppfattat det hela med antal processor kärnor

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Du har missuppfattat det hela. Men kör på 64-bit ändå, 32-bit borde vara på väg ut från marknaden snart.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiritual
Du har missuppfattat det hela. Men kör på 64-bit ändå, 32-bit borde vara på väg ut från marknaden snart.

Men vad är skillnaden på 32 o 64bitars? för 64 är ju dyrare att köpa....Men räcker det med 32bitars för jag ska få ut allt ur min quad processor eller. Kör med vista 64bitars nu för jag har för mig någon sa det att man skulle köra 64bitars eftersom processorn stödjer 64bitars system

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk

Kan jag köra OEM?

Jag har Vista 64 Ultimate, och då verkar det inte gå att uppgradera till Home Premium (vilket verkar vara det ekonomiskt vettiga alternativet) Kan jag köpa en OEM home premium eller är min hårdvara knuten till den gamla Vistainstallationen??

Visa signatur

stenviktor

Permalänk
Medlem

32 eller 64 bit

Vad jag förstår ska 32-bit OS inte kunna hantera mer än 3GB internminne.

Vill man ha mer minne än så, välj 64-bit versionen.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Och om man vill ha fjärrskrivbord. Skumt att inte det finns i home premium

Jo, det är väl för att kunna erbjuda något intressant i varje utgåva. Men samtidigt finns det andra programvaror för att köra fjärrskrivbord som tur är.

Sedan beror det väl på huruvida man ska ha OEM, uppgradering eller retail. Prisskillnaden är ju rätt stor den med mellan dessa. Tar man det billigaste av dem så kan man komma undan med Ultimate för en ok peng.
Jag kör Retail W7 Home Premium och än så länge fungerar det som jag vill. Vilket Vista inte gjorde...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Såg att Datorbutiken säljer en OEI version, vad skiljer sig den från en OEM version?

Se här: http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=9122296

Permalänk
Medlem

Kan någon ge mig en anledning till varför man bör köpa professional eller ultimate? Det enda jag funderar på är fjärrskrivbord. Gäller det inbyggt program eller den totala möjligheten för OS:et att fjärrstyras?

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

jag såg idag att jag kan köpa pro för 1095 kr samt ultimate för 1495kr genom csn. det jag undrar över är en liten notis som stod under prudukten när man ska beställa den..

"Observera att detta är en uppgraderingsprodukt. Med detta menas att en tidigare Windows-licens eller Mac OS-licens skall finnas i din ägo. Den gamla licensen måste dock inte vara förinstallerad för att kunna installera Windows 7. Ej heller behövs gamla produktnycklar."

vad menar dem med det?? är det så att jag måste redan ha en mjukvara innan jag instalerar win 7, men det verkar lite konstigt då det står att den inte behöver vara förinstalerad eller att man behöver gamla nycklar. så varför står det att man behöver ett gamalt os för??

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa antigen Win 7 Professional eller Win 7 Ultimate. Men en sak förstår jag inte:

Vad är skillnaden på 32-bitars varianten å 64-bitars varianten?

Är det bara det som någon skrev här att i 32-versionen så är det begränsat antal RAM-minne, å i 64-an är det inte det? Eller är jag helt ute å cyklar?

Måste man ha stark processor för att ha 64-bitars varianten?

Detta är vad jag har i dagsläget:

Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4000+ 2,10 GHZ
Minne: 2,00 GB
Systemtyp: 32-bitars operativsystem (Vista Professional)

woxer >

Jag undrar detsamma faktiskt. Tänkte också köpa det. Nu har jag skickat ett mejl till Inmeta om just detta så vi får se. Återkommer med svar! Men ja, lite förvirrande är det :S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brickN
Kan någon ge mig en anledning till varför man bör köpa professional eller ultimate? Det enda jag funderar på är fjärrskrivbord. Gäller det inbyggt program eller den totala möjligheten för OS:et att fjärrstyras?

Det gäller den inbyggda fjärrskrivbordsfunktionen och för normala hemanvändare finns inga större anledningar att köpa annat än den avsedda versionen (home premium).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av woxer
vad menar dem med det?? är det så att jag måste redan ha en mjukvara innan jag instalerar win 7, men det verkar lite konstigt då det står att den inte behöver vara förinstalerad eller att man behöver gamla nycklar. så varför står det att man behöver ett gamalt os för??

Det är väl mest en licensfråga. Trogna kunder får rabatt och är man ingen sådan har man inte rätt till rabatten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Starsky
Vad är skillnaden på 32-bitars varianten å 64-bitars varianten?

Det här är den 1583:e gången frågan ställs bara på sweclockers. Testa att söka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Det är väl mest en licensfråga. Trogna kunder får rabatt och är man ingen sådan har man inte rätt till rabatten.

låter bra

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att pela in 4x8Gb ram i burken nu

Permalänk
Medlem

Heh, Microsoft listar dessa grejer skillnaderna men i verkligheten är det uppenbarligen många fler:
http://www.microsoft.com/Windows/windows-7/compare/default.as...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Heh, Microsoft listar dessa grejer skillnaderna men i verkligheten är det uppenbarligen många fler:
http://www.microsoft.com/Windows/windows-7/compare/default.as...

På vilket sätt är det fler skillnader i länken som du postade än den som TS postade ?

Andreas D's lista är definitivt mer komplett.

Permalänk
Medlem

Jag menade ju att det finns fler skillnader än vad Microsoft listar att det är på deras sida.
Blev kanske lite knepigt skrivit först.

En annan grej, gpedit.msc finns INTE i home premium fick jag bittert erfara, nu lyckades jag göra det jag skulle utan gpedit men det finns ju fler saker man kan göra med det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag sökte igenom tråden lite snabbt efter svar men hittade inget om detta.

Om man nu inte behöver uppge någon slags produktnyckel vid en installation av en Uppgraderingslicens, finns det något, praktiskt sett, som skiljer installationen av en Uppgraderingslicens från en Retail-licens?

Genomförs någon slags kontroll ifall man redan äger en tidigare version vid installation av Uppgraderingslicensen? Måste man ha sitt tidigare OS installerat när man installerar en Uppgraderingslicens eller kan man göra en ren installation?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Om man nu inte behöver uppge någon slags produktnyckel vid en installation av en Uppgraderingslicens, finns det något, praktiskt sett, som skiljer installationen av en Uppgraderingslicens från en Retail-licens?

Genomförs någon slags kontroll ifall man redan äger en tidigare version vid installation av Uppgraderingslicensen? Måste man ha sitt tidigare OS installerat när man installerar en Uppgraderingslicens eller kan man göra en ren installation?

Om man inte har någon version installerad före installationen kan man få problem med aktiveringen. Se även http://www.winsupersite.com/win7/clean_install_upgrade_media....